ماجرای شهادت مسلم و هانی در کوفه به دست عبیدالله بن زیاد را همه در منابر و مجالس محرمی شنیده‌ایم، اما چقدر نام شهدایی که در کوفه و در فاصله شهادت مسلم و هانی تا روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند، به گوشتان خورده است؟

جز مسلم و هانی، کدام یاران امام حسین(ع) در کوفه به شهادت رسیدند؟/ نگاهی به سرنوشت یاریگران مسلم بن عقیل در کوفه

به گزارش قدس آنلاین، پس از آنکه ابن‌زیاد به همراه نامه‌ای سرهای مسلم و هانی را برای یزید فرستاد، یزید با قدردانی از دوراندیشی و تدابیر او، درباره حرکت امام حسین(ع) به سوی عراق هشدار داد و به او این‌گونه نوشت:«دیده‌بان‌ها و نگهبانان را بگمار و مراقبت کن و افراد مشکوک را زندانی کن و روزانه تمام گزارش‌های خوب و بد را برایم بنویس. والسلام».

همین هم شد. خوارزمی در «مقتل الحسین» می‌نویسد: «چون نامه یزید به ابن‌زیاد رسید که راه‌ها و مرزها را با نگهبانان و دیده‌بانان بر حسین(ع) ببندد، ابن‌زیاد به حُصَین بن نُمَیرِ تمیمی که رئیس شُرطه (نگهبانان) بود دستور داد در قادسیه فرود آید و راه‌های میان قُطقُطانیه تا خَفّان را کنترل کند.

او حُرّ بن یزید ریاحی را با هزار سواره فرستاد که جلوتر از حُصَین،حرکت کنند. حسین(ع) برادر رضاعی‌اش عبدالله بن یَقْطُر را به سوی کوفیان فرستاد. حُصَین او را دستگیر کرد و نزد ابن‌زیاد فرستاد. ابن‌زیاد به وی گفت: بالای منبر برو و حسین و پدرش را لعنت کن.

عبدالله بر منبر رفت و برای حسین(ع) دعا کرد و یزید بن معاویه و عبیدالله بن زیاد و پدرانشان را نفرین کرد. پس، او را از بالای قصر پرت کردند. او جان می‌داد ولی رمقی داشت. عبدالملک بن عُمَیرِ لَخمی برخاست و او را کشت.عبدالملک را برای کاری که انجام داد سرزنش کردند؛ ولی چنین عذر آورد که خواسته او را از رنج، راحت کند».

«عبدُ الأعلَی بن یزید» نیز که در تاریخ از او به صورت‌های عبدالأعلی بن یزید و عبدالأعلی کَلْبی یاد شده، دیگر کسی بود که مورخان از شهادت او در کوفه خبر داده‌اند. آن‌طور که برخی راویان نقل کرده‌اند وی و تعدادی از جوانان قبیله کَلْب، به یاری مسلم شتافتند؛ اما توسط مأموران ابن‌زیاد دستگیر شدند. ابن‌زیاد، او را در جایی به نام جَبّانه السَّبیع به شهادت رساند. بَلاذُری، وی را با نام عبدالأعلی بن زید بن شجاع کَلْبی، جزو شهدای روز عاشورا آورده است.

«عُماره بن صَلخَب ازْدی» نیز سومین شخصیتی است که تاریخ از او به عنوان یاریگران مسلم بن عقیل یاد می‌کند که در کوفه به شهادت رسیده است. بلاذری در انساب‌الاشراف ماجرای شهادت او را این‌گونه روایت کرده است: «عُماره بن صَلحَب ازْدی که تصمیم داشت مسلم را یاری کند به وسیله اصحاب ابن‌زیاد دستگیر شد. او را نزد ابن‌زیاد آوردند. وی دستور داد گردنش در میان قبیله ازد زده شود و سرش را به همراه سرهای مسلم و هانی برای یزید بن معاویه فرستاد. فرستاده ابن‌زیاد با این سرها، هانی بن ابی حَیّه وادِعی از قبیله هَمْدان بود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.