کارخانه بازیافت یاسوج با ضعف عمل به تعهدات و مشکلات زیرساختی تعطیل شد.

تعطیلی کارخانه بازیافت یاسوج/ تعهدات روی کاغذ باقی ماند

به گزارش قدس انلاین،  طلای کثیف سالیانه بخش زیادی از درآمدهای شهری و اشتغال زایی را در کشورهای مختلف محقق می‌کند.

ضعف زیرساخت بازیافت

با این وجود، کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها مشکلات زیرساختی بازیافت را داشته تا هزاران تن زباله در ضعف عدم تفکیک به تلی از خاکستر تبدیل شود.

بر اساس بررسی‌ها سرانه تولید زباله برای هر نفر در کشور ۸۵٠ گرم بوده که این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد به فراتر از یک کیلوگرم می‌رسد.

همچنین میانگین تولید زباله در شهر یاسوج دو برابر کشور است.

در یاسوج روزانه ۲۵٠ تن زباله تولید شده که بخش زیادی در چرخه تفکیک‌های خیابانی قرار می‌گیرد.

تعطیلی کارخانه بازیافت یاسوج/ تعهدات روی کاغذ باقی ماند

کهگیلویه و بویراحمد که ضعفی تاریخی در زیرساخت‌های پسماند داشته، با برنامه ریزی و وعده‌های حمایتی به یک سرمایه گذار، در مسیر ساخت یک کارخانه بازیافت در شهر یاسوج قرار می‌گیرد و با تلاش سرمایه گذار پس از فراز و نشیب‌های متعدد فاز اول این کارخانه در شهریور ۱۴٠۱ به بهره برداری می‌رسد.

کارخانه‌ای که نوید اشتغال ۱٠٠ نفر به شکل مستقیم در فاز اول را داشت، با حضور وزیر کشور و طی هفته دولت مورد بهره برداری قرار گرفت.

قرار گیری کارخانه در منطقه دو پشته کاهش آلودگی‌های سایت و مدیریت اصولی پسماند را رقم می‌زد.

فاز اول پروژه در هفتم شهریور سال گذشته آغاز به کار کرد و نوید حمایت مالی برای اجرای فاز دوم در همان روز به سرمایه گذار داده شد.

توان ۴٠٠ تن تفکیک زباله

بر اساس گفته‌های شهردار وقت، کارخانه بازیافت یاسوج ظرفیت تفکیک ۴٠٠ تن زباله در روز را داشته است.

نستهن مقدم با اشاره به اجرای یک فاز از دو فاز این کارخانه، عنوان داشت: در فاز دیگر پروژه ظرفیت بازیافت و افزایش اشتغال دیده شده است.

کارخانه بازیافت یاسوج به بهره برداری رسید، اما فرجام آن با تعطیلی پیوند خورد.

کارخانه چند ماه بعد تعطیل شد

تنها چند ماه پس از راه اندازی فاز تفکیک در کارخانه به علت عدم همکاری دستگاه‌های خدمات رسان و عمل نکردن شهرداری به تعهدات تعطیل شد.

مجری این پروژه با انتقاد از عملکرد شهرداری یاسوج و دستگاه‌ها نسبت به تعهدات در ساخت و راه اندازی کارخانه، گفت: بخش زیادی از تعهدات شهرداری یاسوج روی کاغذ باقی ماند.

سید مهدی عدالت خواه افزود: با توجه به نیاز شهری و با تاکید بر سلامت مردم نسبت به همکاری با متولیان برای ساخت کارخانه بازیافت اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه حتی در روند ساخت مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار داشت، عنوان کرد: برای تأمین برق پروژه از ژنراتور کرایه‌ای استفاده کردیم و تعهدات شبکه‌های آب، برق، گاز و… نیز چالش‌های متعدی برای ما ایجاد کرد.

تعطیلی کارخانه بازیافت یاسوج/ تعهدات روی کاغذ باقی ماند

عدالت خواه گفت: با وجود همه مشکلات، دست از کار نکشیده و با تمام توان فاز اول کارخانه بازیافت یاسوج را آماده بهره برداری کردیم.

تعهدات عملیاتی نشد

عدالت خواه مشکلات زیرساختی را پایان ماجرا ندانست و خاطرنشان کرد: در تعهدات شهرداری یاسوج مباحث کنترل تفکیک از مبدا، جلوگیری از فعالیت انبارهای جمع آوری ضایعات و تحویل کامل زباله دیده شده بود که هیچکدام عملیاتی نشد.

وی با تاکید بر اینکه عدم تحقق تعهدات درصد بسیار بالایی از زباله‌ها را در شرایط تفکیک شخصی قرار می‌داد، عنوان کرد: به نوعی خروجی و درآمد کارخانه در ضعف عمل به تعهدات شهرداری مغفول ماند و همه اینها در سایه قراردادهایی بود که طرف مقابل به هیچکدام عمل نکرد.

عدالت خواه با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی، عدم همکاری دستگاه‌ها و ضعف عمل به تعهدات توسط متولیان کارخانه را در فاصله چند ماه پس از افتتاح به تعطیلی کشاند، اظهار کرد: این موضوع به نحوی شکل گرفت که امکان مانور برای بازیافت به پایین‌ترین میزان رسید.

مجری کارخانه بازیافت یاسوج گفت: با توجه به عدم همکاری شهرداری یاسوج، در بحث زیرساخت‌ها، بخش زیادی از خطوط انتقال را با هزینه شخصی انجام دادیم، در حالی که این مهم در تعهدات شهرداری با تاکید بر مکلف کردن بخش‌های متولی دیده شده بود.

وی ابراز داشت: حتی محیط زیست نیز حمایت‌های تسهیلاتی را برای احداث کارخانه‌های بازیافت در نظر گرفته، اما شهرداری پیگیری اثر بخشی نیز در این محور نداشت.

عدالت خواه گفت: با گذشت چند ماه، مسئله واگذاری کارخانه به شهرداری به عنوان متولی در نامه‌ای رسمی طرح و با توجه به عدم همکاری طرف مقابل با این پیشنهاد موافقت کردیم.

عدالت خواه خاطرنشان کرد: با توجه به طی فرایندهای قانونی و گرفتن مصوبه شورا و صدور رأی مبنی بر قیمت گذاری، همچنان شهرداری نسبت به مرحله ذکر شده اقدام نکرده و کارخانه نیز در شرایط تعطیلی به سر می‌برد.

تعطیلی کارخانه بازیافت یاسوج/ تعهدات روی کاغذ باقی ماند

عدالت خواه خواستار تعیین تکلیف وضعیت کارخانه با حضور کارشناسان قیمت گذاری شد و گفت: امید است شهرداری بتواند پس از واگذاری از چنین ظرفیتی برای تحقق اشتغال پایدار استفاده کند.

شهر یاسوج که تا سال‌ها از ضعف مدیریت پسماند رنج می‌برد، اکنون با ایجاد زیرساخت و کارخانه بازیافت در مسیری قرار گرفته که عزم به مدیریت اصولی این مرکز می‌تواند گره گشای مهمی در اقتصاد شهری شده و کارخانه‌ای را که تنها شش ماه بعد از افتتاح تعطیل شده، در مسیر احیا قرار دهد.

باید دید شورای شهر یاسوج که انتقادات زیادی را به لحاظ عملکردی بر خود می بیند، شهرداری را مکلف به تعیین تکلیف کارخانه بازیافت یاسوج خواهد کرد؟.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.