وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان از تلاش و همکاری دو کشور برای پیشرفت و موفقیت مذاکرات صلح در قفقاز خبر داد و گفت: در دیدار اخیرم با آقای الهام علی‌اف ایشان تاکید کرد که اذربایجان هیچ قصدی برای تغییر مرزها و انسداد کریدورهای رسمی بین ایران و ارمنستان ندارد.

قفقاز نباید میدان کمکش قدرت‌ها باشد/ رئیس جمهور آذربایجان اطمینان داده که به دنبال تغییر مرز و بستن کریدورها نیست

قدس آنلاین: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و آرارات میرزویان همتای ارمنستانی او پس از دیدار و رایزنی چند ساعته در تهران در یک نشست خبری مشترک از تلاش دو کشور برای پیبرد روند مذاکرات صلح در منطقه قفقاز خبر دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خبری با تاکید بر تمرکز تهران بر موضوع صلح و ثبات در این منطقه گفت: سفر هفته گذشته من به باکو و دیدار با آقای الهام علی اف در حاشیه اجلاس عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و دیدار ماه های گذشته آقای پاشینیان از ایران در راستای تلاش تهران برای تمرکز منطقه قفقاز بر صلح و امنیت پایدار است.

قفقاز نباید میدان کشمکش قدرتها باشد

وی افزود: باور داریم تقویت صلح و رایزنی در منطقه با همسایگان نقشی مهم در نیل به درکی مشترک و چشم اندازی مطلوب مبتنی بر منافع کشورهای منطقه دارد و معتقدیم منطقه قفقاز نباید به میدان کشمکش بین قدرتها بدل شود زیرا این اتفاق صلح را در منطقه ما به تأخیر خواهد انداخت و چالش جدی ایجاد می کند.

دوران نظم مبتنی بر جنگ تمام شده

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما درمورد مذاکرات صلح بین دو کشور صحبت کردیم و معتقدیم دوره نظم مبتی بر جنگ پایان یافته و زمان آنست که نظم مبتنی بر صلح برقرار شود، صلحی که زمینه درگیری را از بین برده باشد. این صلح نیازمند کاربرد زبان دوستی و همکاری بین دولتها و ملتهاست.

وی با اشاره به اینکه هر مذاکره ای باید در فضای متوازن و با رضایت و اختیارار طرفین باشد و متایج ملموس در راستای منافع طرفین را در پی داشته باشد. ، گفت: برخی کنشگران خارجی به دنبال سواستفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما از فرمت گفتگوهای ۳+۳ استقبال می‌کنیم و ایران برای برگزاری این نشست با حضور ارمنستان و آذربایجان به تلاشهای خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: در خصوص موضوع کریدورهای منطفه ظرفیت های ترتنزیتی و رفع موانع مواسلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای تاریخی و سنتی دو کشور گفتگو کردیم

امیرعبداللهیان افزود: تهران و ایروان در مورد اهمیت کریدورها تفاهم دارند. من توضیح دادم که در دیدار با اقای الهام علی‌اف شنیدیدم نگاه به کریدور زنگزور در راستای رفع موانع مطرح شده و رئیس جمهور آذربایجان اطمینان داد که این کشور به دنبال بستن کردیدور محورهای مواسلاتی بین ایران و ارمنستان نبوده و نیست.

هدفگذاری تجارت 3 میلیارد دلاری تهران و ایروان

وی سپس به رایزنی‌های خود در خصوص مناسبات ودجانیه و توافقات اقتصادی و تجاری میان دو کشور با همای رمنی‌اش اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر یه ویژه یکسال گذشته گام های خوبی در زمینه توسه مناسبات دو کشور برداشته شده اما معتقدیم همچنان ظرفیت های فراوانی برای توسعه بیشتر همکاریها وجود دارد و ما در جهت گیری اولیه برای رسیدن به سقف یک میلیارد دلا تبادل تجاری و افزایش به سه میلیارد دلار جدی هستیم.

تهاتر گاز و برق میان دو کشور

.زیر امور خارجه با بیان اینکه حضور اقای میرزویان در تهران همچنین به منظور پیگیری اجرای توافقات اقتصادی مهم و متعدد میان روئسال جمهور دو کشور در دیدار گذشته میان آنها انجام گرفته افزود: دو کشور ظرفیت های مکمل متعددی در حوزه حمل و نقل انرژی کشاورزی و صعت دارند. ما معتقدیم در حوزه تهاتر گاز با برق می‌توانیم همکاری را توسعه دهیم و توسعه خط سوم انتقال برق به ایران در دستور کار است و در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همکاری علمی و فناوری بین ما در جریان است.

انتهای خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.