وزیر امور خارجه ارمنستان که به تهران سفر کرده پس از دیدار و رایزنی با همتای ایرانی خود و ملاقات با رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان بر ضرورت تقویت زیرساختهای حمل و نقل، تجارت و انرژی میان دو کشور تأکید کرد.

دوستی ایران منحصر به فرد و پایدار است/ جامعه جهانی مانع فاجعه انسانی و پاکسازی قومی در قره‌باغ شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آرارات میرزویان مذاکراتش در تهران و با همتای ایرانی خود را سازنده و مؤثر خواند و تاکید کرد: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود، به خصوص در غلبه با چالش‌های موجود و روابط بدون افت و خیز دو کشور به واسطه تلاش‌های مشترک در جهت پیشرفت پویا گام برمی‌دارد که بیانگر افق جدیدی در همکاری‌های دو کشور است.

کردور شمال-جنوب باید اجرایی شود

وزیر خارجه ارمنستان با اشاره به اینکه محور گفتگوهای ما اجرایی کردن توافقات قبلی و پیشبرد همکاری انرژی و  با توجه به حجم بالای توافقات تجاری و رساندن آن به 3 میلیارد بود، اظهار داشت: تقویت زیرساختهای جاده ای برای ما مهم است بویژه اجرای کریدور شمال-جنوب و به منظور تسهیل مراودات ایجاد کنسولگری ایران در قاپان محقق شد و راه‌اندازی کنسولگری ما در تبریز هم در دستور کار است.

پاکسازی قومی در قره‌باق در جریان است

میرزویان با بیان اینکه همتای ایرانی خود را در جریان مذاکرات صلح در منطقه قفقاز  و روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان قرار داده، اضافه کرد: در چارچوب توافق برای عادی سازی روابط اعلامیه آلماتی و مفاد آن از نقش محوری برای ما برخوردار است و  تضمین امنیت مرز ها بر پایه حفظ تمامیت ارضی برای ما مهم است و ما خواستار تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگوها با باکو هستیم.

وزیر خارجه ارمنستان با اشاره به اینکه آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته و اقدام به اندسدارد کریدورها و راه‌های مواسلاتی قره باغ کرده، اظهار داشت: آذربایجان از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و انتقال بیماران به ارمنستان کرده‌ است. وضعیت بحران انسانی در قره باغ حاکم است و نقش فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه جانبه نوامبر است.

وی با تاکید بر لزوم رفع این محاصره و انسداد راه‌ها و  زیرساخت‌ها ی منطقه قره‌باغ، گفت:  این خواسته  بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی است.

میرزویان با قدردانی  از مواضع مشخص جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی تصریح کرد:  مایلم بر عزم سیاسی و آمادگی رهبران بلندپایه ارمنستان را برای تعمیق و توسعه روابط با ایران بر پایه منافع و احترام متقابل تأکید کنم و در همین راستا دعوت نخست وزیر کشورم از رئیس جمهور اسلامی ایران ودعوت خودم از آقای امیرعبداللهیان برای سفر به ارمنستان را تکرار می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.