آتش سوزی در مناطق جنوبی و غربی ترکیه در پی افزایش کم سابقه دمای هوا شدت گرفته به طوری که ۶ استان موغلا، چاناک‌قعله، مانیسا، بالیک‌اسیر، ازمیر و کوتاهیه درگیر شدیدترین حریق جنگلی و مرتعی شده است.

وقوع آتش سوزی در چندین استان ترکیه در پی افزایش کم سابقه دمای هوا

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، دمای هوا دیروز و امروز در ۳۶ استان ترکیه به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و به علت فشار شدید به شبکه برق این کشور در استفاده از وسایل سرمایشی، علاوه بر قطع برق، کابل های انتقال برق نیز دچار آتش سوزی شد.

به گزارش این رسانه، ترکیه امسال گرم ترین تابستان را تجربه می کند و بر اساس اطلاعات اداره کل هواشناسی بیشترین دما در روستای چیلمه شهر ازمیر با ۴۶ درجه به ثبت رسیده است.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی امروز دمای هوا در شهر اسکی شهیر ۴۵.۶ درجه و آیدین ۴۵.۲ درجه، استانبول ۴۴.۱ درجه، آنکارا ۴۰.۵ درجه رسید که گرمترین مناطق ترکیه بود.

وقوع آتش سوزی در چندین استان ترکیه در پی افزایش کم سابقه دمای هوا

گرمای هوا در مناطق جنوبی و غربی ترکیه به خصوص در سواحل دریای اژه و مرمره از جمله در استان های ازمیر، آیدین، موغلا، کریکلار الی و تکیرداغ بیشتر از استان‌های دیگر این کشور بوده و امروز بالاترین دمای ثبت شده در ترکیه با ۴۶.۱ درجه سانتیگراد در شهر ازمیر به ثبت رسید.

با تداوم دمای بالای ۴۰ درجه، مردم ترکیه به استفاده از وسایل سرمایشی و منابع آبی پناه برده‌اند و گرمای هوا زندگی عادی مردم این کشور را به شکل جدی دچار اختلال کرده است.

کارشناسان اداره کل هواشناسی ترکیه پیش بینی کردند که دمای آب‌های سطحی دریای مرمره در ماه جاری میلادی در اثر امواج گرما رکوردشکنی کند به طوری که با ثبت دمای ۲۶ سانتیگراد در روز جاری، پیش بینی می شود که امسال دمای آب های این دریا ۲ درجه بیشتر از میانگین ثبت شده در ۴۰ سال گذشته باشد.

دکتر باریش صالح اوغلو مدیر موسسه علوم دریایی متو ترکیه اعلام کرد: امسال رکوردهای دما در تمام دریاهای جهان شکسته می شود و آب دریای مدیترانه و دریاهای اطراف آن از جمله مرمره و اژه نیز که از جمله مناطقی تحت تاثیر بیشتر گرمایش جهانی هستند، گرمتر از حد نرمال خواهد بود.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه نیز گزارش داد که در پی تداوم گرمای کم سابقه هوا، مناطق جنگلی و مرتعی در ۶ استان این کشور دچار آتش سوزی گسترده شده است و تلاش برای اطفای حریق از طریق به کارگیری ده‌ها فروند بالگرد و هواپیماهای آتش نشان و نیروهای سازمان مدیریت حوادث اضطراری ترکیه(آفاد) ادامه دارد.

به گزارش این رسانه، هم اکنون مناطق جنگلی و مرتعی استان های آنتالیا، چاناک‌قعله، مانیسا، بالیک‌اسیر، ازمیر و کوتاهیه دچار آتش سوزی است و مقابله با شعله های آتش ادامه دارد.

بنا به گزارش ان.تی.وی، در اثر شدت آتش سوزی و تداوم گرمای هوا، تاکنون هزاران هکتار از مناطق مرتعی و جنگلی در جنوب و غرب ترکیه طعمه حریق شده است.

عملیات اطفای حریق در جنوب و غرب ترکیه در حالی ادامه دارد که با ادامه آتش سوزی، برخی از مناطق روستایی از بیم آتش سوزی تخلیه شده است.

رسانه‌های ترکیه خسارت جانی آتش سوزی در جنوب و غرب این کشور را جزئی اعلام کرده ولی گزارش دادند که آتش، مراتع، مزارع و برخی اماکن مورد استفاده مردم را به خاکستر تبدیل کرده و خسارت‌های جدی به استفاده کنندگان وارد کرده و برق برخی مناطق نیز به علت آتش سوزی خطوط انتقال قطع شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.