شیعیان مسکو در آیین شام غریبان شهادت امام حسین (ع) با در دست گرفتن قرآن کریم و ادای احترام به این کتاب آسمانی، اقدام هتاکان به مقدسات اسلامی در برخی کشورهای غربی را محکوم کردند.

پاسخ شیعیان مسکو به هتاکان قرآن کریم در غرب + فیلم
به گزارش قدس آنلاین،‌ در این آیین که شامگاه جمعه ششم مردادماه ۱۴۰۲ در مسجد خاتم الانبیاء (ص) و سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد،‌ عزاداران حسینی با در دست گرفتن قرآن کریم، فریاد «لبیک یا قرآن» سر دادند.

شام غریبان شهیدان کربلا در این مکان‌های دینی و فرهنگی شیعیان در مسکو همراه با نوحه سرایی و فضای حزن و اندوه در مظلومیت امام حسین (ع) بود.

غرب به دنبال حبس جامعه بشری در جهالت
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در سخنانی در این آیین گفت: اهانت به قرآن کریم در برخی کشورهای غربی نشان می‌دهد که شعارهای این کشورها در موضوع اخلاق و آزادی،‌ شعارهای تهی است که برای محبوس کردن جامعه بشری در جهالت مطرح می‌شوند.
کاظم جلالی با بیان اینکه قرآن کریم از ابتدای نزول با دشمنانی مواجه بوده است که با این کتاب آسمانی و شخص پیامبر گرامی اسلام (ص) به دشمنی پرداخته‌اند، یادآور شد: این کتاب آسمانی،‌ همواره افراد را به تعقل و اندیشیدن دعوت کرده است.
وی ادامه داد: بر خلاف ادعای برخی کشورهای غربی در زمینه آزادی بیان، قرآن کریم کتاب آسمانی است که پذیرش کورکورانه مسائل را مذمت کرده و بر تعقل و تفکر تأکید کرده است.

شعار آزادی بیان غرب، دروغی بیش نیست
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت:‌ امروز با دنیایی مواجه هستیم که بر خلاف شعارهای ظاهری، مخالف تفکر است و اینکه جوامع بشری را به مسائل نفسانی مشغول می‌کنند، برای این است که بشر امروز را از تفکر بازدارند.
جلالی ادامه داد:‌ هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای غربی به این دلیل است که آنها با تفکر، ‌تعقل و دعوت به اندیشیدن مخالف هستند و آنچه که به عنوان آزادی بیان مطرح می‌شود دروغی بیش نیست.
وی که در آیین شام غریبان شهادت امام حسین (ع) سخن می‌گفت،‌ فلسفه قیام حسینی را بازگشت جامعه اسلامی به اساس و نص دین عنوان کرد و گفت:‌ اساس دین، چیزی جز عقلانیت و تفکر نیست و سخنان حضرت سید الشهدا (ع) در روز عاشورا، در راستای دعوت به وجدان، عقلانیت و تفکر به عنوان اصل دین و نیز از بین نبردن سنت‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) است.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به احترام جهان اسلام به مقدسات دیگر ادیان الهی به ویژه پیروان حضرت موسی و عیسی (ع) به عنوان پیامبران اولوالعزم گفت: ما قائل به حفظ حرمت همه ادیان الهی هستیم.

مخالفان دین و معنویت، بانیان جنایات افراط گرایان هستند
جلالی تصریح کرد:‌ قرائت‌های تندروانه، افراط گری و طائفه گرایی را همان کسانی ایجاد کردند که با اساس دین و معنویت مخالف هستند و بانی جنایات زیادی در کشورهای عراق و سوریه شدند.
وی با گرامیداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی گفت:‌ ایران اسلامی به همه مردم این کشورهای رنجدیده از افراط گری و تروریسم کمک کرد اعم از مسلمانان، مسیحیان و حتی به کسانی که به دین خاصی اعتقاد نداشتند؛ این گویای آن است که برای ما، انسانیت از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما در نقطه مقابل، جنایات غرب در عراق و سوریه بر کسی پوشیده نیست.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به فرمایشات امام خمینی و مقام معظم رهبری، قرآن کریم را خط قرمز مسلمانان جهان توصیف کرد.

قدردانی از موج محکومیت جهانی توهین به مقدسات اسلامی
وی با اشاره به موج محکومیت جهانی هتک حرمت قرآن کریم از سوی مسیحیان و پیروان دیگر ادیان الهی، از این مواضع قدردانی کرد و گفت:‌ مسیحیت در روسیه دارای اصالت است و دیدگاه رهبری مسیحیت ارتدوکس در حوزه اخلاق و آینده جامعه بشری و جنایات غرب، انطباق بسیار زیادی با موضع دینی و رویکرد ما دارد.
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت هوشیاری در مقابل توطئه غرب در تحریک احساسات برای واکنش‌های غیرعقلانی تأکید کرد و گفت:‌ باید مراقبت کرد چرا که ممکن است هدف غرب از اقدام به هتک حرمت قرآن کریم، توطئه‌های دیگری باشد.
وی اظهار داشت: علمای دینی و رهبران اسلام از جمله رهبر خردمند انقلاب اسلامی، با چشمان بصیر مراقب توطئه‌های دشمنان جهان اسلام هستند و اطمینان داریم که تا زمانی که بر جامعه اسلامی، تدین، اخلاق و معنویت حاکم باشد، این توطئه‌ها راه به جایی نخواهد برد.

راهپیمایی پرشور شیعیان در شهر دربند روسیه در عاشورای حسینی
بنا بر گزارش دیگری، شیعیان در شهر دربند در جنوب روسیه ضمن عزاداری و سوگواری در روز عاشورای حسینی، توهین به قرآن کریم را محکوم کردند.
در این راهپیمایی که با برافراشتن پرچم های عزا و ماتم حسینی در خیابان‌های این شهر همراه بود، جمعیت زیادی از شیعیان این منطقه شرکت کرده بودند.
هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک،‌ موجی از محکومیت توهین به مقدسات اسلامی را در سطح جهان در پی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.