پوتین در سخنانی تاکید کرد که روسیه مذاکره با اوکراین را رد نمی کند و بدنبال تشدید درگیری‌ها در سوریه نیست.

پوتین: برای هر سناریویی در برابر آمریکا در سوریه آماده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در سخنانی گفت که روسیه مذاکرات درباره اوکراین را رد نمی‌کند و ابتکار صلح آفریقا و همچنین چین می‌تواند مبنایی برای صلح باشد.

پوتین در سخنان خود تأیید کرد که در حال حاضر هیچ تغییر جدی و تشدید اقدامات در جبهه اوکراین رخ نخواهد داد.

رئیس جمهور روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با رهبران آفریقایی در سن پترزبورگ در روز جمعه، گفت که اجرای آتش بس در زمانی که ارتش اوکراین در حال حمله است، دشوار است. او گفت که اوکراین از ۴ ژوئن ۴۱۵ تانک و ۱۳۰۰ خودروی زرهی را از دست داده است.

ولادیمیر پوتین در ادامه گفت: «هیچ کس خواهان درگیری مستقیم بین نیروهای ناتو و روسیه در سوریه نیست. همچنین روسیه خواهان درگیری مستقیم نظامی با آمریکا در سوریه نیست، اما برای هر سناریویی آماده است.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه افزود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد گفتگوی تلفنی را داد، اما زمان مناسبی نبود، اما در حال حاضر ما با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای گفت و گوی تلفنی در روز چهارشنبه به توافق رسیدیم. همچنین با اردوغان توافق کردم که پیش او بروم یا او بیاید مسکو.

به گفته پوتین، توافق‌هایی با ترکیه مبنی بر ماندن اعضای شبه نظامی گروه آزوف اوکراین در ترکیه وجود داشت، اما ترکیه آن‌ها را به اوکراین تحویل داد و من در این مورد اظهار نظر نمی‌کنم.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که برخی مفاد ابتکار آفریقا از جمله بازگشت کودکان اوکراینی قابل اجرا است.

از سوی دیگر، «آسیمی گویتا» رئیس‌جمهور موقت مالی روز شنبه از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای ارسال غلات به این کشور قدردانی کرد.

رئیس جمهور موقت مالی در نشستی خطاب به رئیس جمهور روسیه گفت: می‌خواهم صمیمانه از شما به خاطر ارسال غلات به کشورم قدردانی کنم.

گویتا این اقدام را نشان دهنده همبستگی روسیه با مالی و تصمیم مسکو برای کمک به این کشور دانست.

رئیس جمهور موقت مالی یادآور شد که این کشور یکی از دریافت کنندگان اصلی غلات روسیه است.

گویتا افزود که بسیاری از کشورهای آفریقا، به ویژه مالی، از فشار بی سابقه رنج می‌برند. با این حال، این کشور مشتاقانه منتظر مشارکت با روسیه است. این انتخاب مستقل مالی است.

این مقام مالی تاکید کرد که مردم مالی صمیمانه از حمایت روسیه در این لحظات دشوار قدردانی می‌کنند.

مسکو روز دوشنبه چند ساعت پس از حمله تروریستی منتسب به اوکراین به پل کریمه که به کشته شدن دو نفر منجر شد، از عدم تمدید توافق غلات خبر داد اما پسکوف تاکید کرد که این تصمیم هیچ ارتباطی با حمله مذکور نداشته و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش‌تر این موضع را اعلام کرده بود. با این حال روسیه به ارسال غلات به کشورهای آفریقایی ادامه می‌دهد.

ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.