پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر از کودتای نیجر استقبال کرده و گفته است که آماده‌ایم تا نظم را برقرار کنیم.

استقبال فرمانده واگنر از انجام کودتا در نیجر

به گزارش قدس آنلاین، «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر از کودتای نظامی نیجر استقبال کرده است.

پریگوژین همچنین تاکید کرد که اعضای گروهش برای ایجاد نظم در نیجر آمادگی لازم را خواهند داشت.

رئیس گروه واگنر این موضع گیری را با انتشار یک پیام صوتی در کانال‌های تلگرامی این گروه اعلام کرد و کودتای نیجر را لحظه آزادی از دست استعمارگران غربی توصیف نمود.

در این پیام آمده است: «آنچه در نیجر اتفاق افتاد چیزی نیست جز مبارزه مردم نیجر علیه استعمارگرانشان. آنها در مقابل استعمارگرانی ایستادند که سعی می‌کنند قوانین زندگی خود را بر مردم تحمیل کنند و آنها را در وضعیتی نگه دارند که صدها سال پیش آفریقا در آن قرار داشت. حالا این استقلال به دست آمده است. این مسیر بدون شک به شهروندان نیجر و چگونگی حکومت بستگی دارد، اما نکته اصلی این است که آنها از شر استعمارگران خلاص شده‌اند.»

گروه واگنر به عنوان گروهی وابسته به روسیه شناخته می‌شود و در چند ماه گذشته روابط این گروه با مسکو با چالش‌هایی روبرو شده بود. حمایت واگنر از کودتا در نیجر در شرایطی است که اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای از ارتش نیجر خواست تا ظرف ۱۵ روز قانون اساسی این کشور را بازگرداند.

در بیانیه اتحادیه آفریقا در این خصوص آمده است که نیروی‌های نظامی دخیل در کودتا باید فوراً و بدون قید و شرط به پادگان‌ها بازگردند و قدرت اجرایی قانون اساسی حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ تصویب این بیانیه احیا شود. بیانیه صادره از سوی اتحادیه آفریقا در این خصوص اضافه می‌کند که آزادی رئیس جمهور و دیگر بازداشت شدگان توسط ارتش باید فوراً انجام شود.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده بود: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌شد که پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

همچنین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا قدرت‌های حاصل از کودتا در نیجر را به رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر، باید بدون قید و شرط یا تأخیر آزاد شود و بروکسل کودتاچیان را مسئول امنیت او می‌داند.

بورل تاکید کرد که اتحادیه اروپا فوراً تمام اشکال همکاری امنیتی با نیجر را متوقف خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که پس از کودتای نظامی در نیجر، اتحادیه اروپا حمایت‌های بودجه‌ای از این کشور آفریقایی را متوقف می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.