نشست فوق‌العاده مجازی وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی راهکارهای اقدام جمعی و تجمیع ظرفیت اعضای این سازمان در برابر هتک‌حرمت قرآن کریم به پیشنهاد ایران و همراهی دولت عراق، امروز انجام می‌گیرد.

گفت‌وگو با سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست ویژه وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی که امروز برگزار می‌شود/ پیشنهاد تهران برای برخورد جمعی با هتک‌حرمت

به گزارش قدس آنلاین، برگزاری این نشست پس‌ازآن از سوی حسین امیر عبداللهیان به دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی پیشنهاد شد که یک پناهنده عراقی- سوئدی در سوئد با حمایت پلیس و نظام قضایی این کشور به بهانه آزادی بیان،  قرآن، کتاب آسمانی و مقدس میلیاردها مسلمان را به آتش کشید و باوجود اعتراض‌ها و انزجار و خشم مسلمانان جهان، دولت سوئد برای دومین بار طی چند روز به این فرد اجازه داد تا اقدام خود را تکرار کند.

این ماجرا اما بدین جا ختم نشد و در ادامه این اهانت‌های سریالی که حالا کاملاً سازمان‌یافته به نظر می‌رسد، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز یک روز بعد از دومین قرآن‌سوزی در سوئد، در اقدامی مشابه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک به آتش کشاند و این اقدام هتاکانه را دو نوبت دیگر هم تکرار کرد.

این نوع رفتار موهن و تحریک‌آمیز در سال‌های گذشته نیز در این دو کشور اروپای شمالی رخ‌داده بود که با واکنش و اعتراض جوامع مسلمان و دولت‌های اسلامی روبه‌رو شده بود، اما به نظر می‌رسد واکنش‌ها و برخوردهای رسمی و غیررسمی برای جلوگیری از تکرار این پروژه کافی نبوده‌اند و این جریان وارد مرحله جدیدی شده است.

جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق که یک تبعه این کشور در ماجرای اخیر دست داشت، در واکنش به این اتفاق، سطح روابط سیاسی خود را با دولت سوئد کاهش دادند.

بغداد سفیر سوئد را اخراج و تهران پس از احضار سفرای سوئد و دانمارک، اعلام کرد سفیر سوئد را نمی‌پذیرد و اعزام سفیر جدید کشورمان به استکهلم هم که به گفته سخنگوی وزارت خارجه تمامی امور اداری معرفی او انجام و بلیت وی نیز گرفته‌شده بود، متوقف شد تا روابط تهران-استکهلم به سطح کاردار تنزل پیدا کند.

«اُآی‌سی» پای کار آمد  
با تکرار این هتک‌حرمت به قرآن کریم، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با همتایان خود در کشورهای اسلامی و رایزنی با آنان، همچنین تماس تلفنی «حسین ابراهیم طه» دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و ارسال یادداشت رسمی، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده این سازمان برای همفکری و اقدام جمعی در برابر این جریان مشکوک و تحریک‌آمیز شد که مورد موافقت قرار گرفت.

متعاقب این اقدام، سازمان همکاری اسلامی نیز از اول مردادماه فعالیت نماینده ویژه پادشاهی سوئد در این سازمان را به دلیل هتک‌حرمت قرآن کریم به حال تعلیق درآورد.

 اهمیت و ارزش نشست امروز ازآن‌رو است که واکنش کشورهای اسلامی و بازخورد آن‌ها نسبت به پروژه توهین به مقدسات مسلمانان و اسلام هراسی را به یک سطح بالاتر و سازمان‌یافته ارتقا می‌دهد و ظرفیت قوی‌تر و مؤثرتری را در اختیار جامعه کشورهای اسلامی برای مواجهه با این‌گونه توطئه‌ها و جریان‌سازی‌ها قرار می‌دهد.

اقدامی که می‌تواند از هم‌افزایی توان دیپلماتیک کشورهای اسلامی در مجامع بین‌المللی تا واکنش‌های متحد و زنجیره‌ای از اعتراض رسمی گرفته تا کاهش سطح روابط سیاسی، اعمال مجازات‌های اقتصادی و حتی پیگرد حقوقی و قضایی در مقابل هتک‌حرمت مقدسات را سازمان‌دهی کند. 

ناصر کنعانی چند روز پیش در پاسخ به پرسش خبرنگار ما با اشاره به کاهش سطح روابط دیپلماتیک تهران با استکهلم در واکنش به حمایت این کشور از اهانت به قرآن و مقدسات اسلامی از کشورهای اسلامی خواست در یک اقدام هماهنگ و منسجم و قاطعانه مثل ایران مانع از تکرار این‌گونه حوادث شوند.  

وی تأکید کرد: کشورهای اسلامی لازم است با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و شورای حقوق بشر اقدام دسته‌جمعی انجام دهند تا بازدارندگی لازم صورت بگیرد. هیچ کشوری نباید با استفاده از قوانین داخلی اهانت به مقدسات و قرآن کریم را توجیه کند. تشکیل یک کمیته پیگیری می‌تواند مؤثر باشد.  

کنعانی در آستانه برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در خصوص پیشنهاد مشخص و ایده تهران برای این همکاری و اقدام مشترک به اجلاس امروز، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: اساساً این جلسه برای شکل‌دهی یک اقدام جمعی  شکل‌گرفته و تلاش می‌شود خروجی آن یک سازوکار مشخص و اجرایی برای پیگیری این مسئله یعنی موضوع اهانت به مقدسات مسلمانان در کشورهای اروپایی باشد، اگرچه هنوز از جزئیات ایده‌ها و بسته‌ها اطلاع دقیق ندارم.

 وی با اشاره به اینکه مصوبات سازمان همکاری‌های اسلامی  (اُآی‌سی) قطعنامه بین‌المللی و لازم‌الاجرا نیست، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با همفکری و همراهی اعضای این سازمان سازوکاری را طراحی کنیم که ضمن ایجاد توان بازدارندگی و تجمیع ظرفیت اعضا، امکان پیگیری این‌گونه حوادث و موضوعات را در مجامع بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد یا شورای حقوق بشر به‌صورت سازمان‌یافته و باقدرت بیشتر فراهم کند.

کنعانی با اشاره به مقاومت و مخالفت کشورهای اروپایی در شورای حقوق بشر در برابر خواست کشورهای اسلامی برای محکومیت قرآن سوزی در سوئد و صدور قطعنامه علیه آن در جلسه 
۲۱ تیرماه این شورا، اظهار کرد: ایجاد یک سازوکار سازمان‌یافته مثل تشکیل یک کمیته پیگیری یا نظیر آن می‌تواند در چنین مواردی برخورد با موارد مشابه را نظام‌مند و متحد کرده و در پیشگیری از تکرار چنین اتفاقاتی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.