هوانیروز ارتش در سرکوب ستون زرهی و نیروهای منافقین نقش مهمی را در عملیات مرصاد ایفا کرد.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد + آمار و ارقام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فارس، بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ از سوی ایران سازمان منافقین با موافقت صدام حسین رئیس‌جمهور وقت عراق اقدام به اجرای طرح عملیات فروغ جاویدان علیه ایران نمود، ارتش عراق در پشتیبانی از منافقین در ساعت ۱۴:۳۰ روز سوم مرداد ۱۳۶۷ آتش سنگین توپخانه خود را در محور سرپل ذهاب آغاز کرد و هواپیماهای عراقی پوشش لازم را برای حرکت منافقین فراهم کردند.

نیروهای منافقین در ساعت ۱۵:۳۰ حرکت خود را به خاک ایران شروع کرده و در ساعت ۱۸:۳۰ نخستین تانک‌ها و نفربرهای منافقین به شهر کرند غرب وارد شدند و حدود ساعت ۲۰:۳۰ شهر اسلام‌آباد را به تصرف خود درآوردند. منافقین بعد از کشتار عده‌ای بی‌گناه در شهر اسلام‌آباد به طرف کرمانشاه حرکت کردند و به دلیل فرار مردم اسلام‌آباد به طرف کرمانشاه و برخورد اتفاقی با نیروهایی از لشگر بدر حرکت آن‌ها متوقف شد.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

سپهبد شهید علی صیاد شیرازی

ورود شبانه شکارچی منافقین به منطقه کرمانشاه

در روز چهارم مردادماه ۱۳۶۷ شهید صیاد شیرازی به نمایندگی از حضرت امام خمینی (ره) شبانه وارد کرمانشاه شد و فرماندهی بخشی از بالگردهای هوانیروز را برعهده گرفت.

در نخستین ساعات بامداد پنجم، مرداد اولین ضربات سنگین هوانیروز برپیکره نیروهای منافقین در محور حسن‌آباد گردنه چهارزبر وارد شد. خلبانان بالگردهای کبرا با هدایت شهید صیاد شیرازی به سوی نیروهای منافقین به پرواز درآمدند و با اولین شلیک راکت‌ها، یک دستگاه کامیون سنگین حامل مهمات منهدم شد. شدت آتش و انفجارات پیاپی، شیرازه ستون منافقین را در هم شکست.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

باران آتش هوانیروز ارتش بر سر منافقین

در این روز بالگردهای کبرا که در سه تیم آتش سازماندهی شده بودند، در دو محور اسلام‌آباد ـ چهارزبر و اسلام‌آباد ـ کرند و ارتفاعات مشرف به این محورها، نیروهای منافقین را با راکت و گلوله‌های توپ ۲۰ میلی‌متری خود هدف قرار دادند و تعداد بسیاری از خودروهای زرهی، سوخت، مهمات و تجهیزات آن‌ها را منهدم کردند. آتش سنگین بالگردهای کبرا و هواپیماهای نیروی هوایی که مسیر حرکت نیروهای منافقین را به جهنمی از آتش تبدیل کرده بودند هرگونه حرکتی را از آن‌ها سلب که به ناچار مجبور به فرار و عقب‌نشینی شدند.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

ورود نیروهای پیاده به عرصه مبارزه با منافقین

در ساعت ۴ بعد از ظهر چهارم مرداد تعدادی از نیروهای لشگر ۷۱ روح‌الله با دو فروند بالگرد شینوک و یک فروند بالگرد ۲۱۴ به محل باند اضطراری شهر اسلام‌آباد هلی‌برن شدند. در پنج مرداد یک گردان از نیروهای لشکر بدر توسط بالگردهای ۲۱۴ در گردنه حسن‌آباد پیاده شدند، در مرحله‌ای دیگر تعدادی نیرو توسط بالگردهای ۲۱۴ روی ارتفاعات غرب گردنه حسن‌آباد چهارزبر- پیاده شدند و در روز ششم مرداد در دو نوبت به وسیله بالگردهای شینوک و ۲۱۴ تعدادی نیرو در ابتدای گردنه پاتاق در جاده کرند هلی‌برن شده و راه فرار منافقین را مسدود کردند.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

بالگردهای هوانیروز ارتش

فرار منافقین از مهلکه خودساخته

پایان عملیات و نتیجه کار منافقین سرانجام با بمباران شدید نیروی هوایی و آتش پشتیبانی بالگردهای کبرای هوانیروز و ایثار و فداکاری نیروهای زمینی ارتش و سپاه پاسداران شهر اسلام‌آباد در بعد از ظهر ششم مرداد ۱۳۶۷ از وجود منافقین پاک‌سازی شد و بازمانده منافقین به شهر کرند عقب‌نشینی کردند که با پیشروی نیروهای خودی و مسدود بودن عقبه آن‌ها در گردنه پاتاق، تعداد زیادی از آن‌ها کشته و اسیر شده و تعدادی نیز به کوه‌های اطراف پراکنده و تعدادی هم به عراق فرار کردند و بدین ترتیب بار دیگر توطئه آن‌ها علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران عقیم ماند.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

اجساد و بقایای منافقین

خسارت وارده به منافقین چه بود؟

در این عملیات، ۷۲ دستگاه تانک، ۲۱ دستگاه نفربر، ۵۱ تفنگ ۱۰۶ میلی‌متری و ۶۱۲ خودروی خود را از دست دادند. همچنین ۴۱.۷ درصد از کادرهای اصلی منافقین ضربه خوردند. بیش از ۳۰ درصد منافقین یعنی نزدیک به ۲ هزار نفر از آنان کشته و یک هزار و ۱۰۰ نفر از آن‌ها مجروح شدند.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

خودروی زرهی توپدار کاسکاول

همچنین، ۶۰ نفر از آنان توسط رزمندگان اسلام با کمک مردم دستگیر شدند که در بین دستگیرشدگان سران شاخص منافقین مانند سعید شاهسوندی، فرهاد الفت و مهدوی نیز حضور داشتند. البته تعداد منافقین دستگیر شده در محور کرند ـ چهارزبر بیشتر از این‌ها بوده است.

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد+ آمار و ارقام

رکوردهای هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد

هوانیروز ارتش که نخستین یگان پیشروی‌کننده در عملیات مرصاد بود،‌ رکوردهای مختلفی را حین اجرای این عملیات به ثبت رسانده است. در این عملیات، تعداد ۴۵ فروند بالگرد هوانیروز ارتش ۴۲۵ ساعت پرواز در ۴۸۳ سورتی موفق به انهدام ۱۱۵ دستگاه انواع خودرو و ۲۵ دستگاه خودروی زرهی توپدار کاسکاول شدند.

در خلال این عملیات، یک هزار و ۸۱۶ راکت، ۲۲ هزار و ۲۲۳ گلوله توپ ۲۰ میلی‌متری و ۳۶ فروند موشک تاو علیه منافقین استفاده کردند. همچنین؛ بالگردهای هوانیروز ارتش ۳۸۸ مجروح را در حین این عملیات تخلیه و ۳ هزار و ۳۶۰ نفر از نیروها را به منطقه عملیاتی مرصاد هلی‌بُرن کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.