در طرح نهضت ملی مسکن تا کنون ۳۳ هزار هکتار زمین اختصاص یافته و ۱۶ هزار هکتار نیز طی توافق با بخش خصوصی شناسایی شده است؛ هم‌چنین بنیاد مستضعفان بخشی از اراضی خود را به این پروژه معرفی کرده و همکاری آن با دولت ادامه دارد.

اختصاص زمین‌های بنیاد مستضعفان به طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، بالغ بر ۳۳ هزار هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته و ۲۴ هزار هکتار زمین هم در انتظار الحاق به محدوده شهرها است. هم‌چنین ۱۶ هزار هکتار از اراضی بخش خصوصی شناسایی و توافق شده برای این طرح از آنها استفاده شود.

آن‌طور که ارسلان مالکی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده ماده ۸ قانون جهش تولید و تامین مسکن اجازه تغییر کاربری اراضی دولتی را می‌دهد که بیش از ۲۰۰۰ هکتار زمین در این بحث عملیاتی شده است. ماده ۱۱ این قانون نیز تکلیف مقدمات الحاق اراضی را مشخص کرده که بر همین مبنا بالغ بر ۲۴ هکتار زمین در دستور کار قرار دارد.

بسیاری از وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و دستگاه های دولتی زمین‌هایی در اختیار دارند که اگر طرح‌های خود را در آن اراضی اجرا نکنند باید به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند. در ابتدای فعالیت دولت برخی دستگاه‌ها از معرفی اراضی خود به این پروژه امتناع می‌کردند اما به نظر می‌رسد به تدریج تعامل دوجانبه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌هایی که زمین در اختیار دارند ایجاد شده است.

ساخت مسکن برای کارکنان دستگاه‌های دولتی که زمین در اختیار دارند از جمله وزارت کار، آموزش و پرورش، بهداشت، نیروی انتظامی و برخی دیگر از دستگاه‌ها از جمله برنامه‌های در حال اجرای دولت است.

به تازگی هم نشست مشترک بین رییس سازمان ملی زمین و مسکن با رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان به منظور معرفی اراضی بنیاد مستضعفان برگزار شده است. تا کنون نیز بخشی از اراضی بنیاد مستضعفان برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی شده است. ضرورت شناسایی و پیشنهاد زمین‌های جدید از طرف ادارات کل راه و شهرسازی و تسریع در تعیین تکلیف کاربری زمین‌های شناسایی شده از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.