دبیر سومین کنگره سلامت در اربعین بر مستندسازی تجربیات پیاده‌روی اربعین تاکید کرد و گفت: در این مراسم به علت پیاده‌روی به شکل روان، حوزه‌های مختلف سلامت باید برای این مسیر آمادگی کافی داشته باشند.

حوزه‌های مختلف سلامت برای مراسم اربعین آمادگی داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر عبدالرضا پازوکی _ دبیر علمی سومین کنگره سلامت در اربعین و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در افتتاحیه این کنگره، گفت: شاهد هستیم که هزینه‌های درمان به زائرین و کشور تحمیل می‌شود و در اکثر زائرین شاهد حداقل یک عفونت تنفسی هستیم. اگر برای جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر فقط هزینه میانگین ۱۵۰ هزار تومانی دارو را در نظر بگیریم، ببینید هزینه درمان چقدر است؟ بحث دیگر هم بار بیماری و... است. ارائه خدمات نیازمند یک پشتوانه علمی است که بتواند در راستای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت زائرین اثرگذار باشد که این کنگره این هدف را دنبال می‌کند.  

وی افزود: مستندسازی تجربیات مهم است و باید بتوانیم چیزی به علم دنیا اضافه کنیم. این تجمع انبوه متمایز است و مطمئنا منبع علمی بسیار قابل استفاده‌ای است. این تجمع درحال حرکت است و به علت پیاده‌روی به شکل روان حوزه‌های مختلف سلامت باید برای این مسیر آمادگی کافی داشته باشند. در اربعین از نوزاد تا افراد سالمند بالغ بر ۱۰۰ سال حضور پیدا می‌کنند و این امر ارائه خدمات سلامت را متفاوت می‌کند.

وی افزود: معمولا در تجمعات انبوه افراد از یک جامعه خاص هستند اما در تجمع اربعین از بالاترین سطح سلامت تا پایین‌تر سطح سلامت افراد حضور پیدا می‌کنند و حفظ سلامت آنها اهمیت می‌یابد. انواع افراد حتی با بیماری‌های خاص در این تجمع حاضر می‌شوند که نیازمند مراقبت ویژه هستند. در بخش ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی نیز باید راهکارهای مناسب برای زائران در دستور کار باشد.  

پازوکی ادامه داد: امسال با ۲۰ کمیته علمی به سراغ بررسی مباحث مرتبط با اربعین می‌رویم و در مقایسه با سال قبل بیش از ۵ برابر رشد تعداد مقالات را داشتیم.  محورهای کنگره را افزایش داده‌ایم و ترکیب سخنرانان هم بسیار خوب چیده شده است.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.