فرماندار بویین میاندشت گفت: این شهرستان با وجود اینکه در حوضه آبخیز رودخانه‌های مهم کشور شامل قُمرود و زاینده‌رود قرار دارد اما با تنش‌های آبی گسترده مواجه است بگونه ای که به ۲۵ روستای این منطقه بطور سیار آبرسانی می‌شود.

فرماندار بویین میاندشت: این شهرستان با تنش آبی گسترده مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، رضاعلی معصومی روز پنجشنبه افزود: ارتفاع زیاد شهرستان بویین میاندشت از سطح دریا و همچنین بالا بودن سنگ بستر در این منطقه به خروج آب های استحصالی از بارش برف و باران و گسیل آن به سمت شهرستان های پایین دست منجر می شود.

وی با بیان اینکه گزارش ها و بازدیدهای میدانی کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از منطقه جهت جانمایی نقاط مختلف به منظور حفر چاه گواه بر این موضوع است، اظهار داشت: به دلیل شرایط منطقه هیچ نقطه مناسبی برای این کار یافت نشد یا اندک نقاط تأیید شده نیز پس از حفاری فاقد خروجی آب بود.

فرماندار بویین میاندشت تصریح کرد: هیچ منبع تأمین آب آشامیدنی پایدار در این شهرستان وجود ندارد و گواه بر این واقعیت، جلسه سالیانه ستاد مدیریت بحران در این منطقه با هدف مدیریت تامین آب مورد نیاز مردم است.

معصومی به اسناد فرادستی آمایش سرزمین اشاره و بیان کرد: بویین میاندشت در این اسناد بعنوان منطقه کشاورزی در نظر گرفته شده که به نظر می رسد مفاد این سند دارای تعارض با وضعیت موجود، تصمیم های اتخاذ شده و قوانین موجود در حوزه آب و برق است.

وی ادامه داد: کشاورز در منطقه بویین میاندشت تنها سه ماه تابستان را به زراعت مشغول و مُجاز به برداشت از چاه ها و آب های سطحی است درحالیکه در تابستان به دلیل افزایش میزان مصرف برق، موتور چاه های کشاورزی خاموش می شود و از سوی دیگر در سایر فصول در منطقه اجازه برداشت از منابع آبی رودخانه قمرود را برای انجام فعالیت های بهینه کشاورزی از جمله کشت گلخانه نخواهد داشت زیرا بعنوان بارگذاری جدید بر روی منابع آبی این رودخانه قلمداد می شود.

فرماندار بویین میاندشت گفت: اراضی این شهرستان تلفیقی از سطوح پست و بلند است که به دلیل تغییر سبک بارش ها از برف به باران، آب های حاصل از بارش ها در کمترین زمان به نقاط قعر کوهستان‌ها گسیل و از آن طریق به سمت رودخانه قمرود جاری و از شهرستان خارج می شود.

وی اضافه کرد: از این رو کشت دیم در این شهرستان بازدهی چندانی ندارد و شرایط کشت آبی نیز به دلیل محدودیت های ایجاد شده در زمینه تأمین آب و برق در حدود سه ماه از سال مساعد است.

وی با تاکید بر اینکه تقویت کشاورزی شهرستان بویین میاندشت نیازمند چاره اندیشی است، تصریح کرد: اگر قرار باشد توسعه کشاورزی در حوضه رودخانه قمرود ممنوع شود باید برای همه شهرستان ها اینگونه باشد نه اینکه کشاورزی در برخی نقاط به اندازه ای توسعه یافته باشد که به فزونی پدیده فرونشست منجر شود.

معصومی خاطرنشان کرد: نبود امکان کشاورزی در بویین میاندشت و کاهش حجم بارندگی ها در سال های اخیر، مهاجرت اهالی این خطه به سایر شهرستان ها و مراکز استان را بدنبال داشته است.

اجرای سد بلطاق؛ گریزگاهِ تنش‌های آبی بویین میاندشت

فرماندار بویین میاندشت، اجرای کامل طرح سد "بلطاق" را برای رفع تنش های آبی این این منطقه ضروری دانست و گفت: هیچ تعارضی درباره احداث سد در منطقه وجود ندارد و همه اهالی ۴۲ روستای شهرستان موافق اجرا و احداث این سد هستند اگرچه هر طرحی ممکن است با وجود مخالفت های جزیی، منافع مشترک بسیاری بدنبال داشته باشد.

معصومی تصریح کرد: تصمیم درباره احداث این سد مربوط به سال ۱۳۸۴ است که از آن زمان تاکنون ۲ مرحله مطالعات انجام، پنج کیلومتر از جاده دسترسی سد زیرسازی و حدود ۲ کیلومتر آن نیز در سال گذشته براساس مناقصه شرکت آب منطقه ای اصفهان، آسفالت شد.

فرماندار بویین میاندشت با بیان اینکه عملیات اجرای سد بلطاق هنوز آغاز نشده است، افزود: اکنون فقط جاده دسترسی به محل سد در حال اجراست که این موضوع نیز با مخالفتی از سوی اهالی سطح شهرستان مواجه نیست و موضوع اعتراض نسبت به احداث جاده و سد صحت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان عملیات آسفالت‌ریزی سه نفر از کشاورزان که اراضی آنها جهت احداث جاده مورد استفاده قرار گرفته بود، برای پیگیری اخذ بهای زمین های خود مراجعه کردند و هیچ گونه مخالفتی با احداث سد نداشتند.

فرماندار بویین میاندشت افزود: بازنگری طرح مطالعاتی به معنی توقف یا لغو احداث سد بلطاق نیست و مطالعات اولیه انجام شده و مورد تأیید است.

وی تصریح کرد: تعیین چهار میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب بعنوان حقابه این سد منطبق بر نیاز شهرستان بویین میاندشت است و نباید در مسیر اجرای آن سنگ اندازی شود.

به گزارش قدس آنلاین، سد شهدای بلطاق بویین میاندشت، یکی از مهمترین طرح های آبی این منطقه است و در تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت بخش "کرچمبو" شهرستان بویین میاندشت تاثیر بسزایی دارد.

به گفته مسوولان اکنون ۳۶۰ روستای اصفهان در اثر خشک شدن چاه های آب و منابع زیرزمینی بطور سیار آب‌رسانی می شود و ۳۲ شهر استان نیز با تنش آبی مواجه است.

بویین میاندشت با جمعیت افزون بر ۲۴ هزار نفر در غرب استان اصفهان در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای ۴۲ روستا و ۲ شهر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.