دبیر طرح حامیم در خراسان رضوی گفت: این طرح مدل کوچکی است از دانشگاه تراز اسلامی که در آن آموزش، تفریح و فضای معنوی و اسلامی برای دانشجو تدارک دیده شده تا فعالان دانشجویی یک هفته دور هم بنشینند و مشق و تمرین گفت‌وگو داشته باشند.

حامیم؛ مدل کوچکی از دانشگاه تراز اسلامی

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام جواد مهدوی نسب در نشست خبری طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی که صبح روز دوشنبه ۱۶ مردادماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طرح حامیم یک طرح دانشگاهی بزرگ و ملی است که از طرف دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، با همکاری دانشگاهیان و تشکلات دانشجویی درحال برگزاری است.

دفتر نهاد رهبری کنار دانشگاهیان است

رئیس شورای استانی دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اثرات قابل توجه طرح حامیم‌۱ در سال گذشته ادامه داد: دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در کنار قشر دانشگاهیان است، از اساتید و دانشجویان گرفته تا کارمندان  دانشگاه. ما به عنوان نماینده مقام معظم رهبری و حوزه علمیه در دانشگاه حضور داریم تا  پای حرف و سخن دانشگاهیان بنشینیم و چاره‌جویی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران به خواست و مشارکت مردم به وقوع پیوست. اما این انقلاب به مذاق مستکبرین خوش نیامد و نه تنها با استقبال دولت‌های بزرگ مواجه نشد بلکه شدیدترین دشمنی‌ها و بدخواهی‌ها شروع شد. بدخواهی‌هایی که می‌توانست هر نظامی را به فروپاشی برساند.

مهدوی نسب با اشاره به اینکه دشمن بعد از جنگ سخت به سراغ جنگ نرم رفت، افزود: درحال حاضر قدرت جنگ نرم در دست آن‌هاست، از این رو وظیفه سنگینی که بر دوش رسانه است، تبیین واقعیت‌هاست. شاید بعضی از این واقعیت‌ها برای برخی‌ها تلخ جلوه کند، اما این تلخی موجب بیداری است.

رئیس شورای استانی دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: نظام سلطه به دنبال تسلط بر جریان شناخت در جامعه است. مهم‌ترین مساله ما در این پیچ تاریخی بحث شناخت، اعتقاد و باور است. همه ما باورهایی داریم اما نحوه و نوع نگرش ما به یک واقعیت متفاوت است و اینجا مساله مهم تبیین پیش می‌آید.

وی بااشاره به واقعه عاشورا بیان کرد: چطور می‌شود نوه پیامبر که روی دوش ایشان جا داشت و تاکید زیادی بر جایگاه او می‌شد، توسط مسلمانانِ منتظر در روز عاشورا به بدترین شکل به شهادت برسد؟ این اتفاق به بحث شناختی و جنگ شناختی برمی‌گردد. در تقابل جبهه کفر و ایمان، اگر دو ارزش را در نظر داشته باشیم دشمن کاری از پیش نخواهد برد؛  فرهنگ سرخ حسینی، شهادت و ایثار و فرهنگ سبز مهدوی و انتظار. دشمن این روزها سعی دارد مردم را نسبت به مساله امام زمان(عج) مایوس کند.

مهدوی نسب گفت: دشمن در این مسیر دو کار شیطانی انجام می‌دهد؛ برکات و پیشرفت‌ها را بسیار کوچک جلوه می‌دهد یا انکار می‌کند. همچنین نقاط ضعف را بزرگنمایی و تبلیغ می‌کند. جوانان ما نسبت به پیشرفت‌ها و دستاوردها مطلع نیستند یا باور نمی‌کنند.

رئیس شورای استانی دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان این که دانشگاه منشا تحولات جامعه است مطرح کرد: اگر قرار باشد رشدی در جامعه اتفاق بیفتد توسط جامعه دانشگاهی رقم می‌خورد. بنا به گفته مقام معظم رهبری، دانشجویان افسران جنگ نرم هستند.

تاثیر کاهش فعالیت فرهنگی دانشجو در اغتشاشات دیده شد

وی در ادامه گفت: در دوسال کرونا فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان به تحلیل رفت و نتایج آن را در اغتشاشات سال گذشته دیدیم. دانشجویان سال گذشته کسانی بودند که پای درس اساتید نبودند و بهره‌ای از مسائل فرهنگی و اجتماعی نبرده بودند. تاکید رهبری به عنوان ناخدای این نظام بر جهاد تبیین است. دفتر مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین دوره‌ی حامیم را تعریف کرده است. حامیم همان طرحی است که رهبری به عنوان حلقه‌های میانی از آن یاد می‌کند.

مهدوی نسب فلسفه برگزاری طرح حامیم را تبیین کرد و گفت: فلسفه ما جذب و دعوت از جوانانی است که علاوه بر این  که خودشان شناگر خوبی هستند، نجات غربق هم هستند و فعالیت موثر فرهنگی دارند. این حلقه میانی درواقع حلقه واسطه بین مردم و مسوولان است.

حامیم براساس نیاز دانشجویان طراحی شده

رئیس شورای استانی دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اضافه کرد: در این طرح یک هفته در خدمت عزیزان هستیم. سعی شده انچیزی را تدارک ببینیم که دانشجو در مواد درسی اعلام نیاز کرده است. مدیریت دوره جوری تعریف شده تا خود دانشجویان بتوانند مشق مدیریت کنند. طرح حامیم اخر کار ما نیست بلکه اغازی است بر ارتباطات بعدی با دانشجویان. می‌خواهیم به این سمت پیش برویم که علاوه بر نقد داشتن، راه حل هم ارائه بدهیم. طرح حامیم درواقع می‌خواهد مهدی‌یاور و سرباز امام زمان(عج) تربیت کند.

وی در خصوص دانشجویان حاضر در این دوره گفت: دانشجویان فعال، کنشگر و دغدغه‌مند که حداقل‌هایی در باورهای انقلابی دارند شناسایی و بهترین‌ها معرفی شدند. یک دوره توجیحی هم درخصوص طرح با دانشجوها برگزار کردیم که بدانند در دوره چه می‌گذرد و با چشم باز در آن شرکت کنند.

طرحی برای دانشجویان متعهد و فعال

پس از آن دبیر طرح حامیم در خراسان رضوی مطرح کرد: اصل طرح حامیم برای دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی و اجتماعی است. در بحث گام دوم به عظمت انقلاب، راه طی شده، چشم اندازی که باید به آن برسیم و اهمیت نقش نیروی جوان متعهد اشاره شده است. نیرویی که قرار است در گام دوم انقلاب کشور را به سامان برساند جوان متعهد انقلابی و متخصص است.

علی رضایی با بیان اینکه با بها دادن به جوانان متعهد می‌توان به آن‌ها تخصص بخشید ادامه داد: طرح حامیم را براساس بیانه گام دوم انقلاب ایجاد کردیم تا دانشجویان نقش حلقه واسطه و میانی بین مردم و مسؤلان را ایفا کنند.

وی گفت: با رفع نواقص گذشته، طرح جدید حامیم ۲ تدوین شد. این طرح مدل کوچکی است از دانشگاه تراز اسلامی که در آن آموزش، تفریح و فضای معنوی و اسلامی برای دانشجو تدارک دیده شده تا فعالان دانشجویی یک هفته دور هم بنشینند و مشق و تمرین گفت‌وگو داشته باشند؛ یک دوره صمیمانه با نقد و گفت‌وگو، اموزش و ایده پردازی در مورد مسائل روز جامعه و به دور از سواستفاده جریانات سیاسی.

حضور ۵۰۰ دانشجوی خراسانی در طرح حامیم

رضایی بااشاره به اینکه مخاطبان طرح حامیم دانشجویان متعهد و فعال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند گفن: در استان ۵۰۰ نفر برای شرکت در طرح پذیرش شدند که پس از تکمیل دوره به صورت شبکه‌ای به فعالیت می‌پردازند.

دبیر طرح حامیم در خراسان رضوی مطرح کرد: مکان برگزاری دوره در استان دانشگاه فردوسی است. ضمن این که از ظرفیت فرهنگی و تفریحی شهر مشهد نیز استفاده خواهد شد. بحث آموزش نیز در این تحولاتی داشته و اغلب به صورت کارگاهی با گفت‌وگوی دوطرفه تشکیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.