۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 872988

وزیر علوم اعلام کرد: مجلس امسال مصوب کرد که پنج درصد بودجه دانشگاه ‌ها صرف امور فرهنگی شود.

۵ درصد بودجه دانشگاه ها صرف امور فرهنگی می شود

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز رسمی طرح توانمند سازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در غالب «حامیم» برای سال جاری و تجلیل از برترین‌های این طرح، که امروز در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد گفت: من وظیفه خودم می‌دانم از همه استانداران جهادی و فعال کشور تشکر کنم که در اتفاقات و اغتشاشات مهر ماه سال گذشته دانشگاه‌ها، حقیقتا سنگ تمام گذاشتند و از آنها متشکرم که پشتوانه محکمی برای روسای دانشگاه‌ها بودند.

وی ادامه داد: با مدیریت استانداران و در صحنه بودن مسئولان نهاد رهبری کمیته های رصد پایشی در دانشگاه ها شکل گرفت و شورای تبیین استان ها به خوبی آن را مدیریت کردند. خوشبختانه کارهای فرهنگی خوبی توسط مسئولین نهاد رهبری در دانشگاه ها ایجاد شده. هماهنگ‌های بین مسولین نهاد با معاونین و روسای دانشگاه ها خیلی موثر بوده و در هر دانشگاهی که این هماهنگی بیشتر بوده راحتتر مدیریت شده و در عرصه فرهنگی موفق تر بوده است.

زلفی گل افزود: ما در مرکز نظارت و ارزیابی خود، روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم فناوری که یک سال از عمر مدیریتی آنها گذشته بود را مورد ارزیابی قرار دادیم؛ نتیجه ارزیابی نشان داد هرکجا همدلی و هماهنگی و در یک تیم بودن تحقق پیدا کرده بود آنجا موفقیت ایجاد شده اما هرکجا این کار تیمی نبوده برای نظام هزینه به همراه داشته است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه الان امتحانات پایان ترم مدارس در حال برگزاری است، گفت: تاثیر این دروس و معدلش بر کنکور زیاد خواهد بود؛ ما باید در خدمت آموزش و پروش باشیم اگر اینطور نباشد نظام آسیب می‌بیند. اگر در بحث امتحانات پایان دوره دیپلم مشکل پیش بیاید برای نظام ایجاد مشکل می‌کند؛ برای همین ما همه باید در یک تیم باشیم و به اموزش و پرورش کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارهای خوبی توسط نهاد رهبری صورت گرفته مثل برنامه گذاشتن برای هزار نفر برتر کنکور در رشته‌های مختلف که تاثیرش فوق العاده بوده همچنین طرح حامیم و طرح بصیرت عالی بودند. ارکان مختلف دانشگاه‌ها را ببینید، فقط دانشجویان نیستند و از کارکنان و اساتید غافل نباشید و برایشان برنامه داشته باشید.

زلفی گل بیان داشت: ما باید مراقب باشیم که بحث صنفی مشکل پیدا نکند؛ استانداران در بحث تغذیه از اختیارات خود استفاده کردند و موجب شدند در اغتشاشات سال گذشته مشکلات صنفی با سیاسی قاطی نشوند.

وی تصریح کرد: در بحث نیازآفرینی باید آینده را پیش بینی‌ و برایش برنامه ریزی کنیم؛ مجلس امسال مصوب کرد که پنج درصد بودجه دانشگاه ‌ها صرف امور فرهنگی شود. همچنین باید برای ۸۵ ساعت فراغت دانشجویان برنامه داشته باشیم و خوشبختانه مجلس امسال برای اولین بار برای این کار بودجه اختصاص داد است. ما باید بین فعالیت‌های بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و تشکل‌ها و حتی هلال‌احمر هم‌افزایی ایجاد کنیم تا از کارهای تکراری و موازی جلوگیری کنیم.

زلفی گل همچنین با اشاره به آمایش آموزش عالی گفت: شورای گسترش آموزش عالی مصوب کرد که از این به بعد هرگونه توسعه رشته باید پیوست اشتغال داشته باشد.

وی افزود: با توجه به این مصوبه برنامه ریزی شده تا پذیرش در رشته‌های کم متقاضی که آینده شغلی مشخصی ندارند، محدود شده یا در آنها دانشجو نمی پذیریم.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که جذب دانشجو در کدام رشته‌ها ممکن است حذف شود، توضیح داد: نمی‌توانم اسم رشته ها را بیان کنم، زیرا ممکن است اعضای هیات علمی آن رشته و دانشگاه نگران شوند. این کار نیاز به حرکت با تدبیر دارد و باید با بازنگری دقیق‌تری انجام شود تا بعد در رشته های جدیدتری که به تخصص آنها بخورد، مشغول به کار شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.