۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 902953

در سال های اخیر مشاغل مربوط به صنعت با پیشرفت های بسیار بزرگی در این عرصه روبرو شده اند.

دیگ بخار چیست و چه اجزایی دارد؟

 در همین راستا نیز تجهیزات و اقلام مختلف مربوط به مشاغل صنعتی تولید شده اند تا روند تولید شرکت های مختلف راحت تر شود. یکی از محصولات تولید شده که تاثیر مستقیمی را در مشاغل صنعتی داشته است، دیگ بخار است. دیگ های بخار به عنوان یکی از کاربردی ترین محصولات صنعتی شناخته می شوند که وظیفه تولید بخار را دارند. تولید بخار در این نوع دیگ ها به منظور مصارف تاسیساتی و صنعتی خواهد بود. ساختار این محصول به گونه ای بوده که انرژی سوخت های نهفته را به انرژی گرمایی تبدیل خواهد کرد.

در سال های گذشته مراکز و مجموعه های زیادی تاسیس شده اند که وظیفه فروش دیگ بخار را از روش های مختلف در دست گرفته اند. برخی از این مراکز در تلاش بوده اند تا با استفاده از تمامی ظرفیت های خود، خدمات ارزنده ای را به مردم کشورمان ارائه دهند. اما خریدارانی که قصد خرید دیگ های بخار را دارند، باید قبل از هر چیزی آشنایی لازم را با این محصولات داشته باشند. کسب اطلاعات لازم در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید سطح کیفی خرید خود را بالا ببرید. قطعا در چنین شرایطی میزان کیفیت خرید شما افزایش خواهد یافت و شما می توانید تا سالیان دراز از محصول موردنظر خود با اطلاعات کافی استفاده کنید.

دیگ بخار چیست و چه اجزایی دارد؟

روند تولید دیگ های بخار

با دیگ بخار بیشتر آشنا شوید

امروزه دیگ بخار به عنوان یکی از محصولات کاربردی در صنعت به شمار می رود که با نام های دیگری مانند بویلر نیز شناخته می شود. به طور کلی دیگ های بخار محفظه ای استوانه ای شکل هستند که به صورت عمودی و افقی تولید می شوند. ساختار دیگ های بخار نسبتا ساده بوده و در آن ها آب به همراه گرما برای تولید بخار مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که بخار به دست آمده از طریق این دیگ به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از افراد برای گرم کردن ساختمان ها و برخی از افراد به منظور مصرف های صنعتی از این محصول استفاده می کنند. کاربرد دیگ های بخار شامل موارد مختلفی شده که شما باید برای بهره مند شدن از آن ها، اطلاعات بیشتری را داشته باشید.

تولید دیگ های بخار به چند روش

به طور کلی دیگ بخار توسط شرکت های متفاوتی در کشور ایران تولید می شود که اکثریت این شرکت ها به تولید دو نوع از این محصولات می پردازند. دیگ های بخار در نوع اول خود با نام فایرتیوب شناخته می شوند که هر یک از آن ها دارای ساختار های نسبتا متفاوتی هستند. لازم به ذکر است که در نوع اول روند تولید بخار تفاوتی را با روش دوم دارد. روش دوم واتر تیوب شناخته می شود که کاربرد های مخصوص به خود را داشته و برای صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تولید بخار در هر دو روش به وسیله لوله انجام می گیرد. همچنین توجه داشته باشید که این محصولات از دو نوع ساختار برخوردار هستند که اکثریت شرکت ها به تولید هر دو نوع می پردازند.

نیاز است که بدانید، نوع کاربری موردنظر شما می تواند در انتخاب دیگ بخار مدنظر شما تاثیر مستقیمی را داشته باشد. بنابراین خریداران محترم حتما اطلاعات کافی را در رابطه با انواع این محصولات داشته باشند. این موضوع موجب می شود تا شما بتوانید از این محصولات به راحتی استفاده نمایید.

دیگ بخار چیست و چه اجزایی دارد؟

دیگ بخار فایر تیوب

دیگ بخار فایر تیوب به عنوان یکی از دیگ های بخار محبوب شناخته می شود که روند تولید بخار در آن کمی متفاوت است. تولید بخار در این دیگ به وسیله احتراق سوخت های مختلف در درون کوره موردنظر صورت خواهد گرفت. گاز های حاصل از احتراق در درون دیگ بخار فایر تیوب، از لوله های پاس دوم و پاس سوم عبور خواهند کرد. توجه داشته باشید که گرمای حاصل از این گاز ها به وسیله این لوله ها تبدیل به آب خواهد شد. آب تبدیل شده به وسیله گاز ها در ادامه به بخار تبدیل می شود و مورد مصرف قرار می گیرد.

دیگ بخار واتر تیوب

ساختار دیگ بخار واتر تیوب در مقایسه با فایر تیوب کمی تفاوت دارد که این مسئله موجب می شود تا کاربرد های متفاوت تری نیز داشته باشد. در این نوع دیگ های بخار، آب موجود در دیگ های بخار شما، میان لوله های مرتبط با درام بالا و درام پایین در جریان خواهد بود. آب موردنظر با استفاده از احتراق های به وجود آمده از طریق انرژی حرارتی به تولید بخار خواهد پرداخت. توجه داشته باشید که احتراق موجود در دیگ تاثیر مستقیمی را در تولید بخار از این طریق خواهد داشت.

اجزای دیگ های بخار

اجزای دیگ بخار شامل:

  • کوره بویلر

  • بدنه اصلی بویلر

  • محفظه احتراق

  • شاسی

  • اتاق دود پشتی

  • لوله‌های دود (پاس دو(

  • اتاق دود

  • لوله‌های دود (پاس سه(

  • پمپ تغذیه

  • پوسته

  • مشعل

  • شیر خروج بخار

  • لوله کنترل

  • سوپاپ اطمینان

  • تغذیه آب ورودی

  • مجموعه ابزار دقیق

  • مانومتر

  • شیر تک ضرب تخلیه

  • پرشر سوییچ

مکمل های قابل استفاده برای دیگ بخار

اگرچه دیگ بخار زاگرس ماشین به عنوان محصول تکمیلی برای تولید بخار شناخته می شود، اما برای بازدهی بهتر خود می توان از مکمل های مطلوبی برای آن استفاده نمود. محصولاتی مانند اکونومایزر، سوپر هیتر، سختی گیر، دی اریتور جزو مواردی هستند که هر یک از آن ها با داشتن قابلیت های مختص به خود، قابل استفاده در کنار دیگ های بخار خواهند بود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این محصولات، باید اطلاعات تکمیلی را در رابطه با هرکدام از آن ها داشته باشید.

دیگ بخار چیست و چه اجزایی دارد؟

جمع بندی

در سال های اخیر مراکز و مجموعه های بسیار زیادی به منظور تولید دیگ بخار تاسیس شده اند که روند تولید این محصولات را در دست گرفته اند. برخی از این مراکز توانسته اند به صورت بدون واسطه به ارائه این محصولات با قیمت مناسب بپردازند. به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب کشور ایران نیز پیشنهاد می کنیم تا برای برخورداری از کیفیت بالاتر، به مراکز معتبری مانند آذر استیل فن آوران زاگرس مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که خرید بدون واسطه شما علاوه بر افزایش کیفیت سبب کاهش هزینه های نهایی نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.