منابع رسانه‌ای از رویگردانی مغرب از پیشنهاد وسوسه‌ انگیز فرانسه برای خرید جنگنده‌های رافال و اقبال آن برای خرید جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکا خبر دادند.

مغرب جنگنده‌های اف‌-۱۵ آمریکا را به جنگنده‌های رافال فرانسه ترجیح داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، جنگنده‌های اف‌-۱۵ آمریکا با توانایی در حمل انواع تسلیحات تهاجمی به کشور مغرب این امکان را می‌دهد تا توانایی‌های خود در انجام حملات دقیق علیه چندین هدف، اعم از نظامی یا راهبردی را افزایش دهد. امری که بر اساس گزارش رسانه‌های اسپانیایی، به تقویت توانایی مغرب دربازدارندگی و دفاع کمک می‌کند. 

روزنامه اسپانیایی «دیفانسا»( Defansa) در این خصوص نوشت: مغرب به دنبال تقویت و ارتقای توان نظامی و هوایی خود است و با وجود پیشنهاد وسوسه انگیز فرانسه برای خرید جنگنده‌های رافال، علاقه زیادی به خرید جنگنده‌های اف_۱۵ آمریکایی نشان می‌دهد. این اقدام در چارچوب تلاش مغرب برای «دستیابی به نوسازی و توسعه ناوگان هوایی و ارتقای توان دفاعی و راهبردی» صورت می‌گیرد.

روزنامه عربی و فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» نیز با انتشار این گزارش نوشت: به باور ناظران، پیوستن به فهرست کشورهای استفاده‌کننده از جنگنده های اف_۱۵، همکاری‌های نظامی و دیپلماتیک مغرب و آمریکا را تقویت می‌کند که احتمالا به تقویت روابط دوجانبه و تبادل تخصص و آموزش نظامی نیز کمک می‌کند. 

به نوشته روزنامه اسپانیایی «دیفانسا»، این اقدام مغرب توانایی‌های تاکتیکی و راهبردی آن را بهبود می‌بخشد، زیرا جنگنده‌های اف_۱۵ دارای قابلیت‌های تاکتیکی و راهبردی پیشرفته‌ای هستند و مغرب می‌تواند با تکیه به آن، با موفقیت مأموریت‌ها در میدان‌های مختلف را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، این امر به مغرب امکان می‌دهد تا در مناطق مختلف آب و هوایی برتری یابد و با چالش‌های مختلف مقابله کند.«افزایش قدرت نمادین و نفوذ منطقه‌ای» از دیگر مزایای تجهیز مغرب به جنگنده‌های اف‌-۱۵ خواهد بود زیرا این جنگنده‌ها دارای سابقه‌ای درخشان و قوی در عملیات‌های نظامی و مأموریت‌های دفاعی هستند و مغرب با تکیه به این امر می‌تواند توانایی بیشتری برای افزایش نفوذ و حضور خود در منطقه داشته باشد؛ امری که به تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور منجر خواهد شد.

بر همین اساس، تجهیز مغرب به جنگنده‌های اف-۱۵، یک گام راهبردی مهم است که توانمندی نظامی این کشور را افزایش می‌دهد و توازن قوی در منطقه را تنظیم و تعدیل می‌کند. ضمن این‌که، خرید این نوع جنگنده، به مغرب اجازه می‌دهد که توانایی مقابله با چالش‌های امنیتی متعدد و دفاع از حاکمیت و منافع ملی خود را ارتقا دهد. 

روابط مغرب و ایالات متحده آمریکا طی سالهای اخیر، تقویت شده است و دو کشور در زمینه‌های مختلف امنیتی، دفاعی، تجاری و سرمایه‌گذاری، همکاری‌های متعددی دارند. در راستای بهبود روابط دو طرف، در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده آمریکا حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. این امر به تیرگی روابط بین مغرب و فرانسه که این پرونده را یک اهرم فشار قوی برای تقویت امتیازات اقتصادی و سیاسی خود در مغرب می‌دانست، منجر شد. 

این اختلافات میان رباط و پاریس به قطع روابط دیپلماتیک دو طرف و تبادل اتهامات منتهی شد و در پی آن، مغرب اعلام کرد فرانسه را از دسترسی به معاملات و قراردادهای دولت این کشور محروم کرده است. 

سازمان سیاسی و نظامی موسوم به «جبهه پولیساریا» و دولت مغرب سالهاست که بر سر منطقه صحرای غربی با یکدیگر اختلاف دارند. جبهه پولیساریو در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و برای استقلال این منطقه اعلام موجودیت کرد و پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را ایجاد کرد.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد، باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است. اسپانیا در این مناقشه در کنار مغرب ایستاده اما فرانسه سالها تلاش کرد که در این خصوص بی‌طرف بماند. اما اخیرا برای نزدیکی به الجزائر در سایه نیاز به انرژی در سایه جنگ اوکراین، ناگزیر به اتخاذ سیاست‌هایی شده که به مذاق رباط خوش نیامده است. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.