رسانه‌های محلی پاکستان گزارش دادند، نخست وزیر سابق این کشور به دنبال محکوم شدن از بابت فساد مالی در دادگاه، به مدت پنج سال نیز از فعالیت سیاسی منع شد.

عمران خان پنج سال از فعالیت سیاسی منع شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، رسانه‌های پاکستانی گزارش کردند، «عمران خان»، نخست وزیر سابق و رهبر حزب «تحریک انصاف» پاکستان، با حکم کمیسیون انتخابات این کشور برای پنج سال از فعالیت سیاسی منع شد.

چند شبکه خبری پاکستانی گزارش کردند، کمیسیون انتخابات پاکستان اعلامیه‌ای را در تکمیل حکم محکومیتی که روز شنبه از سوی دادگاه اسلام آباد برای عمران خان صادر شد منتشر کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بر اساس قوانین پاکستان، کسی که توسط دادگاه حکم محکومیت دریافت کند برای مدت زمانی که از سوی کمیسیون انتخابات مشخص شده و حداکثر پنج سال است، از فعالیت سیاسی نیز منع می‌شود.

دادگاه پاکستان روز شنبه برای رهبر حزب تحریک انصاف مجازات سه سال حبس را صادر کرد. او در همان روز توسط مقامات در محل خانه‌اش در شهر لاهور دستگیر و به زندانی در نزدیکی شهر اسلام آباد منتقل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، این دومین بار در سال جاری است که نخست‌وزیر پیشین پاکستان که از محبوبیت زیادی در بین هوادارانش برخوردار است، بازداشت می‌شود.

حکم صادر شده برای عمران خان مربوط به پرونده‌ای است که در آن او به فروش غیرقانونی هدایای دولتی در دوره نخست وزیری خود از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ متهم است.

تیم وکلای عمران خان امروز سه شنبه در اعتراض به حکم مجازات موکلشان درخواست تجدید نظر کردند و فردا چهارشنبه دادگاه رده بالای شهر اسلام آباد به اعتراض آنها رسیدگی می‌کند.

عمران خان از زمان خلع شدن از قدرت در پی رأی عدم اعتماد پارلمان به او در آوریل ۲۰۲۲، تاکنون با بیش از ۱۵۰ پرونده حقوقی از جمله چندین پرونده فساد، تروریسم و تحریک افراد به خشونت در پی تظاهرات مرگبار ماه مه هوادارانش  و حمله آنها به اموال دولتی و نظامی مواجه شده است. حکم محکومیتی که دادگاه پاکستان روز شنبه برای عمران خان صادر کرد که به بازداشت او انجامید، تنها مربوط به یکی از این پرونده‌هاست.

خان، ستاره سابق ورزش کریکت بود که بعدا سیاستمدار شد و به رغم برکناری اش همچنان چهره اصلی مخالفان باقی مانده است.

چنانچه دادگاه رده بالاتر اسلام آباد حکم مجازات عمران خان را معلق نکند، او دیگر نخواهد توانست در انتخابات آتی پاکستان نامزد شود.

منابع محلی در پاکستان روز شنبه گزارش کردند، در پی بازداشت عمران خان، گروهی از وکلا و حقوقدان‌های طرفدار او در شهر لاهور تظاهراتی به مقصد خانه وی در پارک زمان برگزار کرده و شعارهایی در اعتراض به محکومیت و بازداشتش سر دادند. همچنین گروههای هواداران عمران‌خان نیز در اعتراض به بازداشت او به خیابان‌های اسلام‌آباد، پیشاور و دیگر شهرها ریختند.

عمران خان هفتمین نخست‌وزیر پیشین پاکستان است که بازداشت می‌شود.« ذوالفقار علی بوتو» در سال ۱۹۷۹ بازداشت و اعدام شد. «نواز شریف» برادر نخست‌وزیر فعلی پاکستان نیز که به عنوان نخست‌وزیر فعالیت داشته است چندین بار به اتهامات فساد بازداشت شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.