۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 903402

۳۰ ماه بدون بارندگی قابل توجه، خشکسالی را به صورت جدی گریبانگیر اسپانیا کرده و ایالت‌های مختلف را به سمت اتخاذ تدابیر ضروری برای مقابله با کمبود آب به ویژه برای بخش مصرف انسانی سوق داده است.

روزهای داغ اسپانیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «در حال حاضر، حدود ۹ میلیون نفر به دلیل خشکسالی در اسپانیا، از محدودیت آب رنج می‌برند»؛ «پر کردن استخرها یا شستن خودرو ممنوع شد»؛ «محدودیت‌های آب به ۶۰۰ شهرداری رسید»؛ «خشکسالی اسپانیا را مجبور خواهد کرد تا آب آشامیدنی خود را از دریا تامین کند»؛ «اسپانیا خشک می‌شود؛ قطعی آب از اندلوسیا تا گالیسیا». این عبارت‌ها، عناوین رسانه‌های اسپانیایی در حدود یک هفته گذشته است که از تشدید بحران اقلیمی به شکل خشکسالی در اسپانیا و وادار شدن ایالت‌های این کشور برای اتخاذ تدابیر ویژه خبر می‌دهد.

خبرگزاری رویترز نوشت: در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳، اسپانیا خشک‌ترین شروع سال در تاریخ خود از سال ۱۹۶۰ را تجربه کرد و کاتالونیا و اندلوسیا در جنوب این کشور تحت بیشترین تاثیر قرار گرفتند.

به گفته روبن دل کامپو سخنگوی آژانس دولتی هواشناسی اسپانیا (Aemet)، چندین موج گرمایی که در تابستان امسال در اسپانیا و سایر نقاط اروپا ثبت شد، خشکسالی را تشدید کرده و با افزایش تبخیر و مصرف آب، سطح مخازن را کاهش داده است.

شهروندان اسپانیایی در مواجهه با کمبود آب باید مصرف خود را به طور متوسط ‌روزانه ۲۰۰ لیتر به ازای هر نفر کاهش دهند. آبیاری برای اهداف کشاورزی تا حد زیادی ممنوع خواهد شد و استفاده از آب برای مقاصد صنعتی و تفریحی باید ۲۵ درصد کاهش یابد.

آژانس آب کاتالونیا (ACA) در ۲۴ شهرداری، وضعیت اضطراری اعلام کرده که در این مناطق، ۲۶ هزار نفر درگیر هستند. اما کاتالونیا تنها ایالتی نیست که از کمبود باران رنج می‌برد.

مناطقی که در حال حاضر در این کشور با محدودیت‌های مصرف آب مواجه شده‌اند، به بیش از ۶۰۰ منطقه رسیده است. محدودیت‌های آب در برخی مناطق اندلوسیا به اواخر چهار ماهه نخست سال باز می‌گردد.

از ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت)، ۸۰ هزار نفر در منطقه گوادیاتو و لوس پدروچِس در منطقه شمالی کوردوبا مجبور شده‌اند آب خود را از تانکرها تامین کنند؛ ظرفیت مخزن سیِرا بویِرا (Sierra Boyera) که آب این مناطق را تامین می‌کرد، به سختی به ۰.۱۰ درصد می‌رسد.

یکی از مسئولان حوزه تامین آب کوردوبا در تشریح پیامدهای خشکسالی شدید در اسپانیا به نشریه پوبلیکو گفت: شاهد هستیم که مورد استفاده اصلی آب که طبق قانون تعریف شده، تحت تاثیر قرار گرفته است: تامین آب شرب مردم.

دوره‌های موقتی قطع آب

در حال حاضر حدود ۳۰ شهرداری در ایالت مالاگا با دوره‌های موقتی قطع آب روبرو هستند؛ بازه‌های زمانی که حتی یک قطره آب از شیرها جاری نمی‌شود. در برخی مناطق، آب از ساعت پنج صبح قطع می‌شود.

به گزارش نشریه لا ترسِرا، این روزها، یک لیوان آبی که در بارسلونا با آب لوله‌کشی پر می‌کنید، یک پنجم آن از آب دریا است. این ترکیب، آب آشامیدنی آینده در کشورهای مدیترانه‌ای خواهد بود. این منطقه سریع‌تر از بسیاری از نقاط دیگر روی زمین گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود و مردم و دولت‌ها را مجبور می‌کند تا در اینجا، سریع‌تر از سایر مناطق برای یافتن منابع آب شیرین اقدام کنند.

خشکسالی طولانی در منطقه کاتالونیا باعث تغییرات سریعی شده است. برای سال‌ها، با وجود افتتاح کارخانه آب شیرین‌کن یوبرِگات (Llobregat) بارسلون در سال ۲۰۰۹، استفاده چندانی از این کارخانه برای تامین آب نشد (کمتر از پنج درصد آب آشامیدنی این شهر)، اما از تابستان گذشته، این کارخانه با تولید بیش از ۵۰۰ گالن آب شیرین در ثانیه، کار خود را با تمام قوا دنبال کرده است.

در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، خشکسالی‌های مکرر و کاهش جریان آب از کوه‌ها به رودخانه‌ها باعث مهندسی مجدد زیرساخت‌های آب خواهد شد.

اسپانیا به دلیل آب‌وهوای مدیترانه‌ای، دوره‌های طولانی خشکسالی با دوره‌هایی از باران‌های شدید و کوتاه‌مدت متناوب را تجربه می‌کند. با این حال، در سال ۲۰۲۳، همزمان با کاهش بارندگی، فراوانی فصول خشک افزایش یافته است و ارقام به طرز خطرناکی به بیابان‌زایی نزدیک هستند.

از آغاز قرن حاضر تا کنون، اسپانیا پنج دوره خشکسالی را تجربه کرده، اما این روند هرگز پیش از این، به شدت فعلی نبوده و پدیده بحران آب‌وهوایی در حال تشدید و طولانی شدن است.

طبق اعلام آژانس آب کاتالونیا، خشکسالی فعلی در نتیجه ۳۰ ماه بدون بارندگی قابل توجه با وقفه استثنایی در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۳ (اردیبهشت- خرداد- تیر) به وجود آمده است که سبب شده تا کاهش ذخایر آب به میزان پنج برابر افزایش یابد. باید یادآور شد که دوره خشکسالی قبلی با ۱۸ ماه بدون بارندگی ثبت شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.