تبادل پنج زندانی آمریکایی در ازای پرداخت ۶ میلیارد دلار از اموال و دارایی‌های کشورمان، همزمان با یک‌سالگی شکست اغتشاشات غرب و ایالات متحده علیه ملت ایران، نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است.

نتایج محسوس دیپلماسی عزتمند/ گفت‌وگو با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تبادل زندانی میان ایران و آمریکا و آزادسازی بخشی از اموال بلوکه ‌شده ایران

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری کنی در این خصوص اظهار کرد: «ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است».

محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیس جمهور نیز با انتشار پیامی در توییتر و پرداختن به اینکه پس از آزاد شدن پول های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است، گفت: «تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند».

اگرچه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سعی کرد از آزادی پنج مجرم آمریکایی استقبال کند اما جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید با لحنی تردیدگونه نسبت به اراده ایالات متحده در این خصوص گفت: «امیدواریم در آینده نزدیک اعلام کنیم توافق منعقد شد». رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اما در واکنش به مذاکرات ایران و آمریکا برای آزادی پنج مجرم نوشت: شرایط در حال تغییر است.

تلخکامی مقامات آمریکایی از خبر تبادل 
همزمان با تأیید خبر تبادل زندانیان از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، این خبر موجب خشم «تام کاتن» سناتور تندرو جمهوری‌خواه آمریکایی شد.

او در بیانیه‌ای از آزادی زندانیان دو تابعیتی استقبال کرد، اما توافق تبادل زندانیان را رقص بایدن به ساز ایران دانست.

این در حالی بود که رابرت مالی، نماینده ویژه سابق دولت بایدن در امور تهران در صفحه شخصی خود نوشت: این تنها اولین قدم است. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با لحنی طلبکارانه و خطاب به دولت ایالات متحده گفت: این پنج آمریکایی که درحال حاضر می‌خواهند ناشناس بمانند، نباید در وهله اول دستگیر می‌شدند.  

نوت گینگریچ، رئیس جمهوری‌خواه اسبق مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به این مسئله در توییتر نوشت: توافق بایدن برای پرداخت ۶ میلیارد دلار به ایران از طریق عراق و کره‌جنوبی برای آزادی پنج آمریکایی اقدامی دیوانه‌وار است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه دونالد ترامپ و عامل ترور سردار شهید سلیمانی هم در اعتراض به این رویداد گفت: «آزاد کردن ۶ میلیارد دلار برای اینکه پنج آمریکایی بتوانند به نوع دیگری از زندان بروند، توافق افتضاحی است».  

باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا نیز گفت: «درست زمانی که مردم آمریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن پس از خروج شکست ‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه ‌بارتر از این شود او در برابر ایران کرنش می‌کند». سیامک نمازی در سال ۱۳۹۴ و به جرم جاسوسی و نفوذ، باقرنمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی برای دولت آمریکا، عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و مراد طاه‌باز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.سیامک نمازی سال گذشته و در تماس بی سابقه‌ای با کریستین امانپور مجری امنیتی بی بی سی از «جوبایدن» خواسته بود تا برای آزادی‌اش تلاش کند. 

دولت آمریکا مجبور به پذیرش شروط ایران 
عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما و در تحلیل موضع‌گیری تند برخی چهره‌های ضدآمریکایی در نفی ارزش تبادل پنج جاسوس ایالات متحده و اینکه چرا به تازگی برخی رسانه‌های مرتبط با سرویس‌های امنیتی غرب نظیر «اینترنشنال» کاخ سفید را محکوم به بی‌توجهی به جاسوسان دستگیر شده در ایران می‌کنند، در حالی‌که دولت بایدن مجبور به پذیرش شروط ایران در این پرونده شده است، گفت: تأمین منافع ملت ایران برهمه چیز اولویت دارد. در این مقطع نظام اسلامی در حال دستیابی به حقوق ملت ایران است و اگرچه در درون آمریکا حرف‌های مختلفی زده می‌شود، اما اولویت نظام بهره‌مندسازی ملت از حقوقشان در سطح بین‌المللی است. آنچه مسلم است زانو زدن کاخ سفید در مقابل حقوق ملت ایران است و وزارت امورخارجه و مجلس و نهادهای ذی ربط همراستا با منافع ملت حرکت می‌کنند.

بی اعتمادی به آمریکا، شاخصه دیپلماسی عزتمند 
 مقتدایی  با بیان اینکه کاهش تنش در حوزه‌های سیاست خارجی مسئله‌ای مهم است، گفت: آمریکایی‌ها به خوبی متوجه قدرت درون‌زای ملت ایران و تکیه آن بر دانش و فناوری نوین و ابتکار ملت و ایستادگی در همه سطوح شده اند و در حال حاضر مجبور به عقب‌نشینی و امتیازدهی هستند.

مقتدایی با اشاره به تفاوت‌های این دور از تبادل زندانیان با ادوار قبلی سیاست خارجی کشور گفت: در ادوار گذشته شاهد مبادلات این‌چنینی بوده‌ایم که بازگشت اموال و دارایی‌های کشور مبتنی بر گفتمان سازش بود، اما در این دور جمهوری اسلامی ایران براساس دیپلماسی عزتمندانه و مقاومت تا حصول نتیجه به آمریکایی‌ها اعتماد ندارد. در خصوص روند مذاکرات مبادله زندانیان با توجه به اینکه دست برتر با ایران است،  باید گام‌های اثربخش ابتدایی از سوی آمریکایی‌ها برداشته شود و در مرحله بعدی ایران اقدام به مبادله خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هرگاه آمریکایی‌ها نسبت به تضامین خود گام اثربخش برداشته و جمهوری اسلامی اصالت‌سنجی آن را تأیید کرد، اقدام متقابل از سوی تهران انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.