روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است که ایران میزان انباشت اورانیوم غنی شده خود را کاهش داده است.

ادعای کاهش اورانیوم غنی شده ایران همزمان با مذاکره با آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرده است که ایران به طور قابل توجهی انباشت اورانیوم غنی شده خود با خلوص بالا را کاهش داده است. در این گزارش گفته شده که این اقدام می‌تواند به عنوان گامی در جهت از سرگیری مذاکرات با آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای تلقی شود. توافقی که در پاییز امسال زمان برخی بندهای آن به پایان می‌رسد.

به ادعای وال استریت ژورنال، کاهش سطح غنی سازی بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تلاشی از سوی تهران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکاست. براساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا پیشتر به تهران گفته بودند که اگر تهران در تابستان گام‌های مشخصی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد، آماده بررسی احتمال از سرگیری مذاکراتی هستند که از سال گذشته متوقف شده بود.

با این حال، این روزنامه می‌گوید، ایران همچنان ذخایر زیادی از اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد دارد که می‌تواند برای ساخت دو بمب هسته‌ای کافی باشد.

ادعای این روزنامه در حالی صورت گرفته «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران به موضوع آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران اشاره کرد. کربی همچنین به برخی خبرها درباره تحولات پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و کاهش غنی‌سازی ایران در ازای توافقات اخیر را رد کرد و گفت: «گزارش‌ها مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تأیید نمی‌شود، اگرچه ما از هرگونه اقدامی از سوی تهران در این زمینه استقبال می‌کنیم.»

به گفته کربی، مذاکرات درباره آزادی آمریکایی‌ها در ایران و بازگرداندن آنها به کشور همچنان ادامه دارد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین افزود: «هرگونه تلاش ایران برای کند کردن یا توقف غنی‌سازی اورانیوم گام‌های خوبی برای منطقه است، اما ما در حال مذاکره در این زمینه نیستیم.»

این مقام آمریکایی در عین حال در ادامه ادعا کرد: «مدتی است که در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران شرکت نکرده‌ایم و ایران حسن نیت در این زمینه نشان نداده است.»

از سوی دیگر، در ادامه واکنش‌های جهانی به توافق مالی ایران و آمریکا، «سئول به موضع‌گیری درباره اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی پرداخت و وزارت خارجه کره جنوبی روز جمعه ابراز امیدواری کرد که موضوع پول‌های بلوکه شده ایران به راحتی حل شود.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که در رابطه با گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه تهران پنج زندانی آمریکایی را به عنوان بخشی از یک قرارداد آزاد کرده است که بر اساس آن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود، هیچ اطلاعاتی ندارد. وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه خود آورده است: «دولت ما در حال رایزنی نزدیک با کشورهای ذیربط مانند آمریکا و ایران برای حل موضوع دارایی‌های بلوکه شده است و امیدوار است این موضوع به صورت دوستانه حل شود.»

از سوی دیگر، «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی»، وزیر مشاور امور خارجه قطر هم گفت که قطر به حل اختلافات از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز و گفتگو اهتمام ویژه دارد. وی گفت که قطر نقشی محوری در تسهیل گفتگو میان واشنگتن و تهران ایفا کرد. الخلیفی افزود که امیدواریم توافق واشنگتن و تهران به توافق در پرونده هسته‌ای بیانجامد. وی بیان کرد که توافق میان آمریکا و ایران پس از سفرهای گسترده مقامات قطری به آمریکا حاصل شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.