بر اساس گفته فعالان بازار تره بار، تابستان توانسته با عرضه فراوان قیمت برخی میوه‌ها را تا حدودی پایین بیاورد، اما بسیاری از میوه‌ها همچنان در برابر کاهش قیمت مقاومت جدی از خود نشان می‌دهند.

۳ دلیل مقاومت تابستانی بازار در برابر کاهش قیمت میوه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، فصل تابستان داغ تا حدودی توانسته قیمت برخی میوه‌های تابستانه را که فصل برداشت است، را پایین بیاورد، اما بسیاری از میوه‌ها کماکان در برابر کاهش قیمت مقاومت جدی از خود نشان می‌دهند.

بر اساس گزارش خبرنگار فارس قیمت محصولاتی مانند انگور، هندوانه، آلو و گوجه فرنگی در هفته جاری نسبت به هفته‌های گذشته کاهش محسوسی داشت، اما سایر میوه‌ها همچنان در سطح بالای قیمت مانده‌اند و خرید میوه برای خانواده‌های متوسط سخت شده است.

قیمت ۵۲ قلم میوه

اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران فهرستی از قیمت ۵۲ قلم میوه به قیمت عمده‌فروشی در میدان بزرگ میوه و تره‌بار تهران را منتشر کرده که حاکی است که قیمت میوه‌ها حتی با آمدن فصل تابستان و فصل برداشت، به استثنای چند قلم محصول کاهش نداشته است.

بر اساس فهرست قیمتی که اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران برای شانزدهم تا بیست و دوم مرداد ماه منتشر کرده است، قیمت انواع آلبالو از ۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

انگور رطبی و عسکری از کیلویی ۱۲ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود. هندوانه کیلویی ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است و گوجه فرنگی در بازار عمده‌فروشی کیلویی ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود که این میوه ها تقریبا نسبت به هفته های گذشته کاهشی بوده است.

در این میان بسیاری از میوه‌ها همچنان در برابر کاهش قیمت مقاومت جدی دارند، به‌طوری‌که توت فرنگی کیلویی تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

خربزه ۲۲ هزار تومان، زردآلو ۵۰ هزار تومان، سیب گلا ۴۵ هزار تومان، شلیل شب‌رنگ ۵۰ هزار تومان، گیلاس تک دانه ۱۰۰ هزار تومان، موز ۵۷ هزار تومان، هلوی انجیری ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

لیست کامل قیمت ۵۲ قلم محصول به این شرح است.

۳ دلیل مقاومت تابستانی بازار در برابر کاهش قیمت میوه

نکته قابل توجه اینکه در این بازار انواع میوه خارجی هم عرضه می‌شود، آناناس به صورت عرضه و تقاضایی است و قیمتی برای آن درج نشده است.

در این میان دلایلی برای بالا بودن قیمت میوه در بازار وجود دارد که در این گزارش بررسی می‌شود.

افزایش هزینه‌های تولید

اتحادیه‌های فروشندگان میوه و سبزی اعلام می‌کنند که تولیدکنندگان میوه را به قیمت گرانتری می‌فروشند. مغازه‌داران، میوه را از میدان مرکزی میوه و تره‌بار به قیمت بالاتری خریداری می‌کنند و مجبور هستند، در بازار گرانتر بفروشند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرده است: تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، مجبورند میوه را بالاتر از نرخ واقعی بفروشند و مغازه‌دار هم چاره‌ای ندارد که این میوه را با قیمت بالاتری در سطح شهر عرضه کند.

به گزارش فارس، عمده هزینه‌های تولید میوه مربوط به نهاده‌ها، هزینه‌های کارگری، مراحل کاشت، داشت و برداشت و هزینه‌های بسته‌بندی و حمل است. قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله سم و کود شیمیایی پس از حذف یارانه آن، تقریبا ۵ برابر شده است.

دلالی و واسطه‌گری

دلالی و واسطه‌گری باعث می‌شود میوه از محل برداشت تا رسیدن به مغازه‌ها چندین بار دست دلالان بچرخد و همه اینها باعث افزایش قیمت می‌شود. برخی مواقع به دلیل عدم نظارت، میوه‌هایی که از استان‌ها به میدان مرکزی میوه سرازیر می‌شود، تا صبح چندین بار دست دلالان رفت و برگشت دارد و این عاملی برای گران شدن میوه می‌شود.

یکی از فعالان حوزه میوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، گفت: میوه‌ای که نیمه شب از استان‌ها به میدان مرکزی می‌آید را دلالان می‌خرند و صبح به قیمت بالاتری به حجره‌ها و یا دیگر دلالان می‌فروشند، بعضی موقع این رفت و برگشت‌ها تا ۵۰ درصد قیمت میوه را بالا می برد.

وی افزود: کامیون‌داران و صاحبان میوه ترجیح می‌دهند هرچه زودتر میوه را تحویل داده و سراغ کار خود بروند. بنابراین حاضرند، به قیمت‌های پایین‌تری نصف شب به دلالان بفروشند.

امیری گفت: این موضوع در باره میوه‌های خارجی بسیار مصداق دارد و میوه‌هایی مانند موز و آناناس که شبانه به میدان می‌آید، بعضی موقع تا صبح چندین بار بین دست دلالان می‌چرخد.

عدم نظارت بر فاکتورهای فروش در میادین میوه

طبق قانون حجره‌های میادین میوه و تره‌بار باید فاکتور مهردار به خریداران بدهد و آنها هم مجاز هستند تنها ۳۵ درصد به این نرخ اضافه کرده و در مغازه‌های سطح شهر بفروشند، اما اکثر خریداران فاکتوری ندارند و یا فاکتور مهردار رسمی به آنها داده نمی‌شود و این بهانه‌ای برای فرار از نظارت بازرسان شده و میوه را در سطح شهر به قیمت گرانتری می‌فروشند.

علاوه بر آن مغازه‌داران هم بهانه‌های مختلفی برای گرانفروشی دارند. آنها بالا بودن هزینه‌های اجاره در سطح شهر را توجیهی برای گران فروختن میوه عنوان می‌کنند و به این دلیل است که هرچه از پایین شهر به بالای شهر می‌رویم، قیمت میوه گرانتر می‌شود. اگر به کیفیت میوه یک واحد اضافه می‌شود، قیمت محصول چند واحد بالا می‌رود.

بنابراین در شرایطی که کشور ما در تولید ۲۲ محصول میوه جایگاه اول تا دهم دنیا را دارد، مردم انتظار دارند با نظارت‌های دقیق و کاهش هزینه‌های تولید، میوه‌ها را ارزان‌تر بخرند. آنها می‌گویند محصولی که در داخل تولید می‌شود و ما مزیت صادراتی زیادی داریم، چرا باید به قیمت‌های گرانتری تهیه شود. در واقع گرانی میوه فشار را بر سبد غذایی بیشتر می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.