مقامات تل آویو در واکنش به توافق آمریکا و ایران گفته‌اند که این توافق برنامه هسته‌ای تهران را متوقف نمی‌کند.

توافق اخیر با آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، پس از آنکه واشنگتن از توافق با تهران برای آزادی پنج آمریکایی زندانی خبر داد، رسانه‌های عبری زبان در تل آویو نسبت به هرگونه توافق آمریکا با ایران همزمان با پیشرفت برنامه هسته‌ای هشدار دادند.

در همین ارتباط نیز جورزالیم پست گزارش داده است که توافق بین تهران و واشنگتن همزمان با نگرانی اسرائیل صورت گرفته و تل آویو نگران است که دولت بایدن به دنبال تفاهمی با ایران باشد. تفاهمی که همزمان به تهران اجازه خواهد داد تا بسیاری از ظرفیت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند.

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «موضع اسرائیل مشخص است. تمهیدات و توافقی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین نمی‌برد، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نمی‌کند و فقط بودجه‌ای را در اختیار ایران قرار می‌دهد، باعث نگرانی است.»

ران درمر، وزیر امور استراتژیک نتانیاهو قرار است اواخر این هفته به واشنگتن سفر کند تا با دولت بایدن درباره ایران و توافق احتمالی آمریکا و عربستان سعودی که شامل عادی‌سازی روابط با تل آویو می‌شود، گفتگو کند.

به گزارش سایت خبری عبری واللا، درمر در ۱۷ آگوست برای گفتگو با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت بایدن و همچنین «برت مک گورک»، فرستاده خاورمیانه و «آموس هوچستاین»، نماینده ویژه ایالات متحده در امور انرژی بین المللی، به آمریکا سفر خواهد کرد.

از سوی دیگر یایر لاپید (یش آتید) رهبر اپوزیسیون در تل آویو هفته گذشته گفت که نگران است توافق دولت بایدن با ریاض شامل حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی باشد که به عربستان سعودی امکان غنی‌سازی اورانیوم را خواهد داد.

با این حال در واشنگتن نیز، مقامات دولت بایدن علناً احتمال توافق با ایران برای توقف برنامه هسته‌ای خود را با توجه به همکاری نظامی تهران با روسیه علیه اوکراین رد کرده و هرگونه ارتباط توافق ایران با توافق با ریاض را نپذیرفته‌اند.

از سوی دیگر لاپید از اعلام توافق آمریکا و ایران به‌عنوان فرصتی برای حمله به نتانیاهو استفاده کرد و گفت که تنش‌های نتانیاهو و واشنگتن بر سر طرح اصلاحات قضائی به توانایی تل آویو برای دفاع از منافع خود آسیب رسانده است و اکنون آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها قراردادی بسته‌اند که میلیاردها دلار به برنامه هسته‌ای ایران سرازیر می‌کند، اما هیچکس به صدای اسرائیل گوش نمی‌دهد.

روز گذشته نیز «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری خود با خبرنگاران به موضوع آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران اشاره کرد و در این ارتباط گفت: «مذاکرات درباره آزادی آمریکایی‌ها در ایران و بازگرداندن آنها به کشور همچنان ادامه دارد.»

کربی همچنین به برخی خبرها درباره تحولات پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و کاهش غنی‌سازی ایران در ازای توافقات اخیر را رد کرد و گفت: «گزارش‌ها مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تأیید نمی‌شود، اگرچه ما از هرگونه اقدامی از سوی تهران در این زمینه استقبال می‌کنیم.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین افزود: «هرگونه تلاش ایران برای کند کردن یا توقف غنی‌سازی اورانیوم گام‌های خوبی برای منطقه است، اما ما در حال مذاکره در این زمینه نیستیم.»

این مقام آمریکایی در عین حال در ادامه ادعا کرد: «مدتی است که در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران شرکت نکرده‌ایم و ایران حسن نیت در این زمینه نشان نداده است.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.