معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی تقریباً با ۵۰ تا ۶۰ شهرداری توافق کردیم که تا حد ممکن با مشارکت آن‌ها هزینه پروانه‌ ساخت مسکن کم شود، مردم تسهیلات بگیرند و با آورده خودشان بتوانند در جایی که هستند واحد بیشتری بسازند.

توافق با ۶۰ شهرداری در حوزه مسکن ملی

به گزارش قدس خراسان، موضوع مسکن برای مردم همواره موضوعی مهم و مورد توجه بوده و این روزها بخش مهمی از دغدغه آن‌ها به خصوص جوان‌ترها را شامل می‌شود. مسکن ملی یکی از پروژه‌هایی است که برای رفع این دغدغه مردم از سوی دولت پیگیری می‌شود؛ درباره وضعیت مسکن ملی با جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در تشریح وضعیت مسکن ملی توضیح داد: نهضت ملی مسکن به پنج روش در حال پیگیری است؛ یک بخش، روش حمایتی است که دولت زمین را تأمین و در قالب ۹۹ساله به مردم واگذار می‌کند و تسهیلات و پروانه را با تخفیف می‌دهد تا مردم یا خودشان خانه بسازند یا ساختمان در قالب پروژه‌های انبوه‌سازی ساخته شود.

وی یک روش دیگر را مسکن روستایی عنوان کرد و با بیان اینکه سهم قابل توجهی در این بخش داریم، گفت: مسکن فقط مختص کلانشهر نیست، گستره وسیعی داریم که همه آن را باید ببینیم. مسکن روستایی استان ما بخش مهمی است؛ چراکه بیشترین جمعیت روستایی را در کشور داریم یعنی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار روستانشین داریم که تأمین مسکن آن‌ها مهم است.

تأمین بیش از ۴هزار هکتار زمین

خدایی بخش سوم را این طور تشریح کرد: بخش سوم هم نوسازی بافت‌های فرسوده یا مسکن در بافت‌های ناکارآمد و محلات هدف بازآفرینی است که در واقع هدف‌گذاری انجام شده این بود که ما علاوه بر ساخت مسکن بتوانیم ناکارآمدی بافت‌ها و نوسازی بافت‌های فرسوده در خطر ناکارآمدی را رفع کنیم.

وی مسکن خودمالکین را بخش چهارم مسکن ملی دانست و اظهار کرد: این بخش مخصوص کسانی است که زمین دارند ولی توان ساخت ندارند که می‌توانند از تسهیلات دولت استفاده کنند و بخش پنجم هم جوانی جمعیت است که در قالب واگذاری زمین به مردم انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در مجموع آنچه در بخش حمایتی و روستایی باید انجام می‌شده، تاکنون بیش از ۴هزار هکتار زمین در قالب تغییر کاربری و عمدتاً الحاق در کل استان تأمین کردیم، یادآور شد: گزارشی که استاندار در شورای عالی مسکن خدمت رئیس جمهور ارائه داد هم مبنی بر همین واگذاری بود که ما ۱۵ برابر مسکن مهر الحاق داشتیم.

خدایی الحاق زمین در مسکن مهر را برای کل استان ۲۵۰ هکتار ذکر کرد و ادامه داد: ۷۵۰ هکتار تغییر کاربری داشتیم یعنی در آن زمان ما در شهرها زمین داشتیم و فقط باید کاربری آن را تغییر می‌دادیم. زیرساخت‌ها، آماده‌سازی و خدمات در نزدیکی بوده و سهولت تأمین زمین بالاتر بوده است اما حالا زمینی داخل شهرها نداریم که بتوانیم کاری بکنیم، برای همین مجبور به الحاق بودیم.

وی با تأکید بر اینکه الحاق فرایند بسیار پیچیده‌ای است و همه این فرایند برای ۴هزار هکتار زمین کار سخت و فشرده‌ای بوده است، بیان کرد: تقریباً دولت در ۲۰ ماه این فرایند را طی کرد که این رقم ۱۵ برابری ناشی از این بخش است. 

واحدهای ویلایی اولویت مسکن ملی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی متذکر شد: ۴هزار هکتار تقریباً معادل ۱۸۰هزار واحد زمین است، در نهضت ملی مسکن به دلایل مختلف، تلاش بر این بود که در قالب واحدهای ویلایی یا کم‌تراکم این اتفاق بیفتد.

خدایی یکی از دلایل آن را موضوع اقتصاد مسکن ذکر کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه شما ممکن است برای ساخت یک پروژه هفت طبقه با سازه پیچیده زمان زیاد و هزینه بیشتری صرف ‌کنید اما در خانه ویلایی کم‌حجم هزینه‌ها به مراتب پایین‌تر می‌آید. این با وضعیت اقتصادی کشور و مردم که باید با این تسهیلات و آورده‌ خودشان کار انجام بدهند تصمیم مهمی بود که تقریباً در استان ما بیشتر پروژه‌ها در این چارچوب تعریف شده که مردم هم اقبال بیشتری داشتند.

وی با اشاره به اینکه تقریباً در بیشتر شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر به غیر از یکی دو استثنا، ساختمان‌ها یا یک طبقه‌ یا دوطبقه با حیاط اختصاصی هستند، توضیح داد: در برخی شهرهای بزرگ مثل تربت حیدریه، تربت‌جام و قوچان نیز وضعیت به همین منوال است. این یعنی برای آمادگی و تأمین زمین و زیرساخت‌ها یک مقدمه جدی در نهضت ملی داشتیم و برای ساخت ساده و کم‌هزینه‌تر ساختمان با مشارکت مردم یک بازه پیش رو داریم. حتی در بعضی شهرها مثل جغتای، فریمان، بردسکن و گناباد مردم در حال سکونت هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در پاسخ به این پرسش که مردم هزینه ساخت مسکن را در این وضعیت اقتصادی دارند؟ گفت: این پرسش مهمی است. در تجربه‌های قبلی مسکن، دولت ناظر به تصدی‌گری مسکن بوده اما در نهضت ملی مسکن تمام تلاش دولت بر این است که با مشارکت مردم این کار را بکند. طبعاً این موضوع زمان ‌می‌برد و راه افتادن آن سخت است اما مشارکت مردم تحقق این هدف را جدی‌تر می‌کند.

تفاهم با شهرداری‌ها برای حوزه خودمالکی

خدایی با تأکید بر اینکه مردم وقتی خودشان کاری را انجام می‌دهند اعتماد بیشتری دارند و مشارکت گسترده‌تری می‌کنند، اظهار کرد: وقتی مطمئن‌اند صفر تا ۱۰۰ پروژه با سلیقه خودشان صورت می‌گیرد، این مشارکت و کیفیت ساخت بیشتر خواهد شد بنابراین در حوزه حمایتی تأمین زمین انجام شده است. در حوزه روستایی تقریباً بیش از ۲۰ هزار واحد زمین با متراژ بالای ۳۵۰مترمربع برای نخستین بار در کشور به صورت ۹۹ساله به مردم واگذار کردیم. در شهرها هم متراژ زمین‌های واگذار شده در حدود ۲۰۰ مترمربع است.

وی افزود: در حوزه بازآفرینی بافت فرسوده نیز با مشارکت شهرداری‌ها بیش از ۲۰هزار پروانه ساختمانی برای نوسازی داده شده و بیش از ۴هزار مورد هم از تسهیلات بانکی استفاده کردند. با منطقی شدن نرخ سود تسهیلات، مردم مشارکت بیشتری هم خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه خودمالکی عقب‌افتادگی جدی داریم اما یک تفاهم جدی با شهرداری‌ها انجام خواهیم داد، یادآور شد: در جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور این موضوع مطرح شد که شهرداری‌ها مشارکت بیشتری بکنند و پیشخوانی موضوع خودمالکین را به عهده بگیرند. در خراسان رضوی تقریباً با ۵۰ تا ۶۰ شهرداری توافق کردیم که تا حد ممکن با مشارکت آن‌ها هزینه پروانه‌ ساخت کم شود، مردم تسهیلات بگیرند و با آورده خودشان بتوانند در جایی که هستند واحد بیشتری بسازند.

خدایی با اشاره به ضوابط تشویقی در این حوزه گفت: شورای عالی مسکن نیز برخی ضوابط تشویقی را برای بازآفرینی و خودمالکین در نظر گرفته تا مردم بتوانند راحت‌تر ساخت و ساز کنند. در حوزه بازآفرینی، استان ما رتبه دو یا سوم کشور را دارد، در حوزه روستایی هم به همین نسبت حائز رتبه هستیم. در حوزه واگذاری واحدهای انفرادی و زمین، استان ما در رتبه سوم یا چهارم کشور قرار دارد اما در سه ماه آینده با اختلاف، حجم زیادی زمین به مردم واگذار خواهیم کرد.

بهره‌برداری مسکن ملی مهرگان در دهه فجر

وی درباره وضعیت مشهد در طرح مسکن ملی بیان کرد: در ارتباط با مشهد براساس سند آمایش کشور، توسعه کلانشهرها محدودیت دارد. چند راهکار در این ارتباط دادیم؛ نخست آنکه شهرهای جدید اساساً برای پاسخ‌گویی به نیاز مسکن کلانشهرها پیش‌بینی شده است. چیزی حدود ۵۰هزار واحد از سهم مشهد در گلبهار است که تقریباً تاکنون حدود ۴۴هزار نفر تأیید نهایی و واجد شرایط مسکن در مشهد داشتیم. بیش از ۲۵هزار واحد زمین فقط در گلبهار تأمین شده که به خاطر جابه‌جایی مدیریتی عقب افتادگی‌هایی داشت اما ان‌شاءالله سرعت خوبی در ماه آینده خواهد گرفت. احتمالاً در گلبهار هم به مردم زمین واگذار خواهیم کرد، اما نه برای دو نفر بلکه در گروه‌های ساخت چهار تا پنج نفری تا خودشان آپارتمان بسازند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در بینالود هم تأمین زمین گسترده انجام شد اما بیشتر جوانی جمعیت را پوشش می‌دهد. در مهرگان نیز حدود ۲هزار و ۵۰۰ واحد در حال ساخت است. در حوزه رضویه که بخش مهمی است اگر با آستان قدس رضوی به تفاهم برسیم اقبال خوبی در سکونت خواهیم داشت. علاوه بر این، دو سه ایده دیگر را هم دنبال می‌کنیم که اگر محقق شود امیدواریم بیشتر هم کمک کند.

خدایی با تأکید بر اینکه اعدادی که گفتیم نیاز مشهد را جواب می‌دهد متذکر شد: اما برای مرحله‌های بعدی آمادگی داریم تا بتوانیم از زمین‌های بدون استفاده داخل شهر مشهد با توافق بزرگ مالکان استفاده کنیم یا بتوانیم زمین‌هایی که در حریم شهر یا بیرون شهر مشهد هستند را در قالب‌ شهرک‌های اقماری مسکونی اضافه کنیم. طبیعتاً این فرایند زمانبر است اما کسانی که واجد شرایط شدند در ماه‌های آینده جایابی می‌شوند و اگر نیاز جدیدی تعریف شد پاسخگو هستیم.

وی درباره وضعیت مسکن ملی در مهرگان گفت: پروژه مهرگان متوقف نشده است. این پروژه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد است که گوشه‌ای از آن متوقف بوده و مابقی در حال کار است. تعدادی از واحدها نیز دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.