مدیرکل بهره برداری وزارت صمت گفت: ۸۰۰ محدوده معدنی تا پایان سال ۱۴۰۲ به مزایده گذاشته می‌شود، این اقدام در سال گذشته در ۲۲ استان انجام شد و در سال جاری هم برای استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی برنامه ویژه‌ای داریم.

از تشکیل وزارت مستقل معدن تا مزایده ۸۰۰ محدوده معدنی تا پایان سال

به گزارش قدس خراسان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی صبح روز پنجشنبه، ۲۶ مردادماه، در مراسم افتتاح رسمی ساختمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی و جلسه هم‌اندیشی معادن خراسان رضوی در مشهد، اظهار کرد: امیدواریم افتتاح ساختمان نظام مهندسی معادن استان نقطه عزیمتی باشد برای توسعه فعالیت‌های معدنی استان که طرح تحول آن را با کمک عزیزان اماده کردیم.

امیررضا رجبی در ادامه بیان کرد: یکی از طرح های تحولی که با استانداری توافق کردیم، طرح تحول معدن در سه بخش اکتشاف، بهره برداری و استخراج و فرآوری است که بیش از ۱۰۰ پروژه تحولی برای آن تعریف کردیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی سازمان صمت استان تمرکز بر حوزه معدن است بیان کرد: ادبیات توسعه معدن در بین مدیران ارشد استان نیز جا افتاده و در بسیاری از موارد حامی هستند. این یعنی تلاش های شما در نظام مهندسی معادن اثرات خودش را گذاشته است.

شفافیت فعالیت نظام مهندسی معدن ایران در سامانه سنم

در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: ساختمان نظام مهندسی معدن خانه معدن‌کاران خراسان رضوی است. این استان جزو برترین استانها در حوزه معدن است. در شورای هفتم بر دریافت نظرات معدن‌کاران تمامی استان‌ها قبل از صورتجلسه و دستورالعمل تاکید کردیم و در همین خصوص کمیته ویژه‌ای در سازمان نظام مهندسی معدن ایران فعال کردیم.

رضا بسطامی به سامانه نظام مهندسی معدن با عنوان سنم اشاره کرد و گفت: تمام خدمات ما از ابتدای سال جاری هوشمندسازی شده و در این راستا تمامی برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌هایمان در این سامانه بارگذاری می‌شود. همه فعالیت‌هایمان شفاف بوده و هیچ چیز پنهانی نداریم. یکی از برنامه‌های ما در بحث شفافیت این است که تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی موارد مرتبط با سازمان نظام مهندسی معدن ایران در مقابل دید مخاطبان باشد.

وی ضمن درخواست از فعالان حوزه معدن برای هماهنگی با سازمان نظام مهندسی معدن استانشان، تاکیدکرد: ما یک نظام‌نامه واحد در حوزه معدن داریم و در این خصوص از حمایت دولت، مجلس و دستگاه قضایی برخوردار هستیم، خوشبختانه همراهی و همکاری وزارت صمت با سازمان نظام مهندسی معدن ایران در دولت سیزدهم قابل توجه بوده و معتقدیم این همراهی و همکاری موجب خیرات و برکات بسیار در حوزه معدن خواهد شد.

رئیس نظام مهندسی معدن ایران در پایان خبر داد: موضوع خدمات رفاهی به مهندسان معدن، معدن‌کاران و فعالان حوزه معدن در دستور کار قرار گرفته و در همین خصوص سامانه‌ای فعال شده که اعضا رزرو خود را داشته باشند تا با نهایت احترام از آنان و خانواده‌شان میزبانی شود.

خراسان رضوی جزو ۵ استان برتر در حوزه معدن است

مدیرکل بهره‌برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه عنوان کرد: استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی برنامه‌های خوبی در بحث زیرساخت‌های حوزه معدن داشتند. خراسان رضوی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه معدن است و با توجه به ظرفیت بسیاربالای این استان باید نگاه ویژه‌ای در حوزه معدن به آن داشته باشیم.

مهدی حمیدی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در حوزه استخراج های معدنی پیشرو بوده بیان کرد: حضور ۴۲ هزار عضو در سازمان نظام مهندسی معدن ایران یک امتیاز ویژه است و ما از ظرفیت تمامی معدن‌کاران و فعالان حوزه معدن در سراسر کشور به‌خوبی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما بسیاری از برنامه‌ها از جمله برگزاری آزمون‌ها، نقشه‌برداری پهبادی و اعطای تسهیلات را به سازمان نظام مهندسی معدن استان‌ها واگذار کردیم و معتقدیم انجام کارهای تخصصی توسط متخصصان آن حوزه با اثربخشی‌ به مراتب بهتری همراه است. در استان خراسان رضوی اعتماد بین صمت و نظام مهندسی معدن به خوبی شکل گرفته و به بهترین شکل نتیجه داده است.

مزایده ۸۰۰ محدوده معدنی تا پایان سال

مدیرکل بهره‌برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص بحث واردات ماشین آلات نیز مطرح کرد: درخصوص ماشین آلاتی که ساخت داخل آن ها موجود است سعی داریم از ظرفیت داخلی استفاده کنیم که به سبب همین تقاضا، واحدهای تولیدی نیز توسعه یافته اند.

حمیدی گفت: برای ماشین آلاتی که ساخت داخل ندارند نیز دولت امتیازاتی را برای معدن دار قرار میدهد تا با دو شرط شرط اعتبار پروانه بهرداری معدن و تعیین تکلیف حقوق دولتی بتواند اقدام به واردات ماشین الات کند. نتیجه این اقدامات در دولت سیزدهم این بود که علی رغم تورم، قیمت ماشین الات در حوزه معدن کاهش یافته و روند نزولی داشته است. سال ۱۴۰۱ برای حدود ۲هزار دستگاه مجوز واردات صادر شده و در سال جاری با تمام توان جلو میرویم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از احیای معادن در ید وزارت صمت و گروهی دیگر در ید بهره‌بردار است، گفت: قانون‌گذار اجازه داده که مواردی که در ید بهره‌بردار باشد با انجام مزایده افزایش یابد و در همین راستا بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری  داشتیم.

حمیدی بیان کرد: ۸۰۰ محدوده معدنی تا پایان سال ۱۴۰۲ به مزایده گذاشته می‌شود، این اقدام در سال گذشته در ۲۲ استان انجام شد و در سال جاری هم برای استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی برنامه ویژه‌ای داریم.

تشکیل وزارت مستقل معدن به رشد این حوزه کمک می‌کند

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در ادامه از عضویت بیش از ۴ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی خبر داد و گفت: در دوره ششم و هفتم توانستیم جایگاه این سازمان را ارتقا ببخشیم و در نهایت ساختمانی در شان اعضای این مجموعه افتتاح کنیم.

حبیب الله ترشیزیان اضافه کرد: ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی را در نیمه دوم سال گذشته با مبلغ ۲۴ میلیارد تومان خریداری کردیم و پس از انجام اقدامات لازم در بحث بازسازی از اسفند ماه سال گذشته تاکنون، توانستیم ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی را همزمان با سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن عزیزمان افتتاح کنیم.

در حاشیه گردهمایی نشستی باحضور اصحاب رسانه برگزار شد و رئیس نظام مهندسی معدن ایران در این نشست مطرح کرد: نگاه ما این است که با وجود تعامل خوب میان نظام مهندسی و وزارت صمت، برای اثربخشی بیشتر بهتر است وزارت مستقل معادن و صنایع معدنی تشکیل شود.

بسطامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم رشد ۱۱ درصدی در حوزه معادن پیش بینی شده است گفت: معتقدیم که باید موانع موجود در مسیر پیشرفت حوزه معدن باید به سرعت و با همت مسئولان مربوطه از سر راه برداشته شود. از سال گذشته و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ویژه رئیس جمهور روی موضوع توسعه و بهره‌برداری بیش از پیش حوزه معدن، به‌طور ویژه روی این حوزه متمرکز شده‌ایم.

آب دریای عمان تا ۱۴۰۵ به استان می‌رسد

معاون امور معدنی اداره کل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه درخصوص معادن راکد استان مطرح کرد: در استان خراسان رضوی تنها یک معدن دولتی وجود دارد و باقی معادن متعلق به بخش خصوصی هستند. دولت در این خصوص فقط وظیفه صدور مجوز و تسهیل‌گری را برعهده دارد.

محمد توکلی در ادامه گفت: درحال حاضر بیش از ۴۰۰ معدن راکد داریم که دولت پروانه آنها را صادر کرده و درواقع هیچگونه مانع دولتی در این زمینه وجود ندارد. اکثر این معادن غیرفعالف معادن مصالح ساختمانی هستند؛ اگر پروژه‌های عمرانی رشد داشته باشند، این معادن نیز فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه در برخی معادن غیرفعال مشکل از سمت بهره بردار است افزود: تصمیم ما این است که اگر بهره بردار فعلی در موعد مقرر نتواند معدن را احیا کند، معدن از طریق مزایده واگذار شود.

توکلی در ادامه مطرح کرد: در دولت آقای رئیسی زحمات زیادی در حوزه ورود ماشین‌آلات کشیده شده و واردات بسیار راحت شده است. درواقع دولت مانعی برای واردات ماشین آلات ایجاد نکرده و گاهی اوقات ضعف مالی بهره بردار مانع اصلی است.

وی همچنین درخصوص پروژه انتقال اب از دریای عمان برای معادن آب‌بر گفت: برنامه انتقال آب از دریای عمان به خراسان در حال انجام است که حوزه‌های مختلف از جمله معادن آبی را پوشش می‌دهد. لوله گذاری آن در خراسان رضوی انجام شده و در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است. طبق برنامه، تا سال ۱۴۰۵ آب انتقالی به معدن سنگان خواف خواهد رسید.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.