کمبود ناوگان مسافری جاده‌ای اربعین، مسئولان وزارت راه را بر آن داشته تا با اجاره اتوبوس‌هایی از ترکیه برای جابه‌جایی زائران این مشکل را برطرف کنند، که به گفته دبیر انجمن اتوبوس‌داران کشور با تامین قطعات و لاستیک برای اتوبوس‌های داخلی قابل حل بود.

مشکل کمبود اتوبوس با اجاره از سایر کشورها حل نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، آنگونه که احدآزادی‌خواه، رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس می‌گوید با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای تجاری اعم از باری و مسافری شامل کامیون و اتوبوس در دولت گذشته از یک سو و نیز ترک فعل مسئولان دولت گذشته در اجرای قانون دائمی برنامه پنجم در بخش واردات کامیون و اتوبوس و نوسازی ناوگان که سبب شده تا تعداد ناوگان فعال مسافری اتوبوس بین شهری در سال جاری به حداقل دهه گذشته برسد، به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی و ستاد مرکزی اربعین با مشکل کمبود ناوگان مسافری جاده‌ای روبه رو بود که رفع آن به وزارت راه و شهرسازی از محل واردات اتوبوس و یا اجاره آن برای ایام اربعین واگذار شده است؛ از آنجایی که واردات در مدت کوتاهی امکان پذیر نبوده است بنابراین وزارت راه و شهرسازی به فکر رفع این مشکل از محل اجاره اتوبوس افتاده است.

هزینه اتوبوس‌های اجاره‌ای بالا است

اصغر مختار، دبیر انجمن اتوبوس‌داران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد آنا، درباره بحث اتوبوس‌های اجاره‌ای از ترکیه و سایر کشورها، اظهار کرد: به دلیل کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی مقرر است از ترکیه، پاکستان و گرجستان اتوبوس اجاره شود. تاکنون ۵ دستگاه نیز وارد شده، اما هزینه اجاره این اتوبوس‌ها بالا است.

چاره‌ای جز اجاره اتوبوس نداریم

مدیرعامل شرکت پیک صبا افزود: علیرغم انتقادی که اتوبوس‌داران به اجاره این اتوبوس‌ها دارند با توجه به وضعیت کنونی و کمبود ناوگان چاره‌ای جز این اقدام وجود ندارد و محور گفتگوها در نشست اخیر انجمن نیز شرایط اجاره و چگونی انجام این برنامه است.

مختار خاطرنشان کرد: از ظرفیت ناوگان حمل و نقل داخلی کشور برای تامین اتوبوس اربعین استفاده نشده به این دلیل که بخشی از اتوبوس‌های داخلی کشور فرسوده است. تعداد ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی تا پیش از کرونا فعال بود که اکنون به ۶ هزار دستگاه رسیده که به معنای کاهش ۸ هزار دستگاهی است.

تعرفه دستوری بلیت اتوبوس و بالابودن قطعات و لوازم یدکی اتوبوس‌ها را از ناوگان عمومی خارج کرد

وی افزود: یکی از دلایل خروج این اتوبوس‌ها از چرخه حمل و نقل عمومی موضوع بالابودن هزینه قطعات و لوازم یدکی است. علاوه برچندنرخی بودن قطعات و لوازم یدکی در بازار، هزینه‌های تعمیر و بازسازی اتوبوس‌ها برای مالکان بسیار بالا است که در کنار نرخ پائین بلیت اتوبوس موجب شده تا مالکان انگیزه‌ای برای استفاده آن‌ها در سیستم حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

اتوبوس‌ها از ناوگان عمومی خارج و به خدمت شرکت‌ها و سازمان‌ها درآمدند

مختار ادامه داد: این شرایط موجب شده تا برخی از این اتوبوس‌ها از رده خارج شوند یا آنکه به مصرف خدمات خصوصی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در نقاط مختلف کشور و به ویژه عسلویه شوند.

هزینه خرید لاستیک اتوبوس به ۷۰ میلیون تومان رسیده است

دبیر انجمن اتوبوس‌داران کشور عنوان کرد: هزینه لاستیک اتوبوس به ۷۰ میلیون تومان رسیده و تعمیرات نیز گاه تا یک میلیارد تومان هزینه روی دست مالکان اتوبوس‌ها می‌گذارد که از توان اقتصادی برخی از آن‌ها خارج است. در این میان پائین نگه‌داشتن نرخ بلیت اتوبوس مهمترین موضوعی است که توجیه اقتصادی اتوبوس‌ها را در سیستم حمل و نقل عمومی از بین برده و بخشی از ناوگان، اکنون در اختیار بخش‌های دولتی یا خصوصی و در سیتسمی خارج از ناوگان حمل و نقل عمومی در حال فعالیت است.

مختار خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که مسافران اربعین با وجود همه کمی‌ها و کاستی‌ها با شرایط راحت‌تری سفر زمینی خود را انجام دهند به همین دلیل در طرح اجاره اتوبوس از سایر کشورها با دولت همکاری خواهند کرد.

۵ سال است اتوبوس صفر به کشور وارد نشده است

وی تاکید کرد:‌به دلیل ممنوعیت واردات اتوبوس اکنون حدود ۵ سال است که اتوبوس صفر کیلومتر به کشور وارد نشده است. سرکشی به گاراژهای اتوبوس نشان می‌دهد در هر کاراژ حداقل ۲۰ اتوبوس فرسوده پارک شده است و تنها هزینه تعمیر موتور یک اتوبوس که مربوط به سال‌های ۸۹ تا ۹۰ است بیش از یک میلیارد تومان است که در کنار سایر هزینه‌ها برای مالکان هزینه سنگینی محسوب می‌شود.

عمر مطلوب اتوبوس ۱۰ سال است

دبیر انجمن اتوبوس‌داران کشور با اشاره به فرسودگی اتوبوس‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، عنوان کرد: عمر مطلوب اتوبوس حدود ۱۰ سال است، اما اتوبوس‌هایی هم در کشور وجود دارند که متعلق به سال ۸۵ بوده، اما همچنان در چرخه فعالیت است.

وی عنوان کرد: تصمیم به اجاره اتوبوس برای تامین ناوگان اربعین در حالی است که اگر دولت از قبل برنامه‌ریزی کند می‌تواند با تامین قطعات یدکی و لاستیک اتوبوس‌های موجود، میزان ناوگان را افزایش دهد، اما واقعیت این است که عقب نگه‌داشتن نرخ بلیت اتوبوس موجب شده تا توان اقتصادی مالکان محدود باشد و در وضع کنونی حتی قادر به تعمیر اتوبوس‌ها نباشند.

مختار بیان کرد: نرخ بلیت اتوبوس از تهران به کاشان ۸۰ هزار تومان است این در حالی است که نرخ اتوبوس‌های مربوط به سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بوده و قیمت‌گذاری دستوری بلیت اتوبوس در نهایت به زیان ناوگان حمل و نقل عمومی منجر شده است.

اجاره ۳۰ میلیون تومانی اتوبوس‌ها برای شرکت‌های حمل و نقل

وی تصریح کرد: روزانه ۳۰ میلیون و ماهانه ۷۵۰ میلیون تومان هزینه اجاره اتوبوس‌های اجاره‌ای از ترکیه یا سایر کشورها است.

مختار در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار آنا درباره اهمیت امنیت اتوبوس‌های اربعین و استانداری که برای واردات اتوبوس‌های اجاره‌ای در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سازمان حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه بر امنیت و استاندارد این خودروها نظارت خواهد داشت. مدیران فنی در تمامی پایانه‌ها مستقر خواهند شد و هر صورت‌حسابی که صادر می‌شود، حرکت اتوبوس مربوط به آن صورت حساب منوط به تاییدیه فنی خواهد بود.

تامین اتوبوس‌های اربعین با استفاده از اتوبوس‌های داخلی قابل انجام خواهد بود

دبیر انجمن اتوبوس‌داران کشور عنوان کرد: دولت باید به ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی داخلی اعتمادکند. تا فرصت باقی‌مانده به اربعین اگر لاستیک و لوازم یدکی اتوبوس‌ها تهیه شده و در اختیار گذاشته شود تامین اتوبوس‌های اربعین با استفاده از اتوبوس‌های داخلی قابل انجام خواهد بود.

مختار با بیان اینکه اگر اجاره اتوبوس برای شرکت‌ها به صرفه باشد، هر شرکت تا ۵۰ دستگاه اتوبوس اجاره‌ای وارد خواهد کرد، تصریح کرد: با توجه به تعرفه ثابت و دستوری برای بلیت اتوبوس‌های اربعین بحث اتوبوس‌های اجاره‌ای برای شرکت‌ها نفع و فایده اقتصادی ندارد، اما در وضعیت کنونی با هدف همراهی با دولت برای تامین اتوبوس‌های اربعین چاره‌ای جز این اقدام وجود نداد.

اجاره حجم وسیعی از اتوبوس‌ها از کشور ترکیه

دبیر انجمن اتوبوس‌داران کشور گفت: طرح تامین اتوبوس‌های اربعین یک طرح یک ماهه است. در سال‌های گذشته نیز برای تامین این اتوبوس‌ها و اعزام آن‌ها به شملچه و مهران ما به سود بالای خود فکر نمی‌کردیم و حتی شرکت‌های حمل و نقل مسافری از مالکان اتوبوس‌ها کمیسیون دریافت نمی‌کردند.

براساس این گزارش، احد آزادی‌خواه، عضو ناظر مجلس در ستاد مرکزی اربعین نیز اعلام کرده که وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از اعضای فعال ستاد مرکزی اربعین اقداماتی را هم انجام داده و هم قرار است در ایام پیک ترابری زائران اربعین انجام دهد که قابل تقدیر است.

 عضو ناظر مجلس در ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تنظیم گری ناوگان اتوبوس رانی جاده‌ای برای زائران اربعین از سوی وزارت راه گفت: از کشورهای دیگر اجاره اتوبوس انجام شده است؛ حجم وسیعی اتوبوس‌های مدرن از ترکیه اجاره شده و قرار است از مصلای تهران اقدام به مسافرگیری کرده و به مرز مهران ببرند و سپس از مهران به مصلای امام خمینی (ره) برگردند.

منبع: آنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.