نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که علائم طولانی مدت کووید، ناتوانی بیشتری در افراد ایجاد می‌کند و بدن آن‌ها را بیشتر مستعد به ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سرطان می‌کند.

افرادی که قبل از به وجود آمدن واکسن، کرونا گرفتند بخوانند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که در اوایل بیماری همه گیر کووید- ۱۹ و قبل از به وجود آمدن واکسن، به کرونا مبتلا شده بودند تا دو سال پس از غلبه بر عفونت‌های اولیه خود، در مقایسه با سایرین که آزمایش آن‌ها مثبت نبود، همچنان در معرض خطر مشکلات سلامتی بیشتر و ابتلا به بیماری قرار داشتند.

این مشکلات سلامتی شامل مشکلات قلبی، لخته شدن خون، دیابت، عوارض عصبی، خستگی و مشکلات سلامت روان است و در مجموع به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شوند. هنگامی که محققان خطرات بیش از ۸۰ عارضه مختلف مرتبط با کووید طولانی را محاسبه کردند، این عوارض جمعی را به معیاری به نام «سال زندگی ناتوانی» (disability adjusted life year) یا  DALY ترجمه کردند. هر DALY نشان دهنده یک سال زندگی سالم از دست رفته در اثر بیماری است. آن‌ها دریافتند که کووید طولانی مدت به ازای هر ۱۰۰۰ نفری که به دلیل عفونت اولیه خود در بیمارستان بستری نشده‌اند، بیش از ۸۰ سال زندگی همراه با ناتوانی یا DALY ایجاد می کند.

به این معنی که کووید طولانی مدت بار ناتوانی بیشتری نسبت به بیماری قلبی یا سرطان ایجاد می‌کند که بر اساس مطالعه  موسسه سنجش و ارزیابی سلامت، به ‌ترتیب برای هر ۱۰۰۰ آمریکایی، حدود ۵۰ و ۵۲  DALY (سال زندگی ناتوانی) ایجاد می‌کند.

دکتر زیاد العلی، نویسنده این مطالعه، که مدیر مرکز اپیدمیولوژی بالینی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی سنت لوئیس امور کهنه سربازان است، گفت: وقتی در ابتدا به آن نگاه کردم، واقعا شوکه شدم. این در واقع یک عدد بزرگ است. با این حال، العلی پس از بررسی یافته‌های این تحقیق گفت که واقعاً نباید شگفت‌انگیز باشد که کووید طولانی مدت تا این حد ناتوان کننده است، زیرا بر بخش‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

العلی گفت: «من فکر می‌کنم باید درک کنیم که عفونت‌ها منجر به بیماری مزمن می‌شوند و باید عفونت را جدی بگیریم،» حتی اگر خفیف به نظر برسد.

این مطالعه که روز دوشنبه در ژورنال «نیچر مدیسین»( Nature Medicine) منتشر شد، سوابق پزشکی نزدیک به ۱۴۰ هزار معلول جنگی آمریکایی را بررسی کرد که به مدت ۳۰ روز پس از ابتلا به عفونت کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ زنده ماندند و نتایج سلامت آن‌ها را با نزدیک به ۶ میلیون بیمار دیگر در این کشور مقایسه کرد. سیستم سلامتVA (مختص کهنه سربازان آمریکا) هیچ شواهدی از عفونت را نشان نمی‌داد.

این مطالعه اخطارهای مهمی دارد. درواقع این تحقیق به طور متوسط، بیشتر روی افراد مسن‌تر که در دهه ۶۰ زندگی خود هستند و حدود ۹۰ درصد آن‌ها مرد بودند انجام شده است، بنابراین ممکن است این یافته‌ها برای افراد جوان یا زنان انطباق پیدا نکند. هیچ یک از افراد حاضر در مطالعه در زمان آلوده شدن واکسینه نشدند زیرا واکسن‌ها هنوز ساخته نشده بودند و هنوز درمان‌های ضد ویروسی برای کووید-۱۹ وجود نداشت. از آن زمان مطالعات نشان داده‌اند که واکسیناسیون و درمان زودهنگام می تواند به کاهش خطر طولانی مدت کووید کمک کند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.