مرز و گمرک ماهیرود دروازه طلایی شرق کشور است و صادرات از این مرز بیش از ۶۲ درصد افزایش داشته است.

رونق صادرات در دروازه طلایی شرق کشور

به گزارش قدس آنلاین،  مرزها دارای اهمیت بسزایی در توان اقتصادی و میزان مبادلات بازرگانان کشورهای مختلف با یکدیگر هستند و بدیهی است توجه به آن‌ها تأثیر مستقیمی بر شمار و کیفیت کاروان‌های تجاری خواهد داشت، در این راستا توجه به مقوله مرزها یکی از مهمترین نقش‌ها را در رونق اقتصادی ایفا می‌کنند.

استان خراسان جنوبی نیز خطه‌ای است مرزی که بیش از آن کـه داشته‌ها و باورهایش در اذهان عمومی انعکاس پیدا کند بر محرومیتش تاکید کرده‌اند و از مسیرهای طی نشده‌اش گفته‌ اند، این گزارش بدنبال این است که رونق مرز در این استان را بررسی و از نقشی که مرزهای این استان با کشور افغانستان در اقتصاد کشور داشته سخن بگوید.

خراسان جنوبی با داشتن ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانسان از گذشته‌های دور تاکنون به واسطه کوتاهی مسافت با استان‌های کشور همسایه از قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و تجاری برخوردار بوده است.

افغانستان پنجمین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است و پایانه‌های مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی دوغارون در خراسان رضوی و میلک در سیستان و بلوچستان سه معبر مهم صادراتی کالا به این کشور هستند.

در خراسان جنوبی از ۴ بازارچه مرزی ماهیرود، دوکوهانه، گلورده و یزدان، پایانه مرزی ماهیرود بار اصلی صادرات کالا به افغانستان را به دوش می‌کشد و نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان از این بازارچه روانه بازارهای افغانستان می‌شود.

ماهیرود مهمترین دروازه ورود به بازار افغانستان است که همه روزه شاهد رفت و آمد کامیون‌ها و تریلی‌ها در این مرز هستیم.

افزایش ۶۲درصدی صادرات

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهارکرد: از ابتدای سال جاری ۶۷۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۰ میلیون و ۱۸۶ هزار دلار از استان صادر شده است.

کوه گرد عنوان کرد: میزان صادرات از استان به لحاظ وزنی از ابتدای امسال ۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود اشاره کرد و بیان کرد: از ابتدای امسال ارزش کالای صادراتی معادل ۴۸ میلیون و ۴۰۷ هزار دلار به وزن بالغ بر ۳۸۵ هزار و ۱۱۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۵۷ درصد و از نظر وزن ۷۷دردصد افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل سیمان - روغن سوخت تقطیری- صیفی جات- کاشی- مصنوعات پلاستیکی بوده است، عنوان کرد: عمده این اقلام به کشور افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق- ارمنستان و قزاقستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی به صادرات ماده ۱۱۶ ( کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان) هم اشاره کرد و بیان داشت: ارزش کل صادرات ماده ۱۱۶ معادل ۱۱۱ میلیون و ۷۷۹ هزار دلار به وزن بیش از ۲۸۵ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل سیمان- کاشی و سرامیک- موکت و ... بوده است.

کوه گرد اظهارکرد: از ابتدای امسال تعداد ۱۳۶۹ دستگاه کامیون به وزن ۳۲ هزار و ۸۹۹ تن شامل فوفل، لوازم یدکی مستعمل و ... از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، اندونزی و ویتنام از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی بیان کرد: ترانزیت در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۵درصد و از نظر وزن ۳۱ درصد افزایش داشته است.

اخذ مجوز ورود ماشین آلات معدنی و ورود موقت خودرو سواری

وی به راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و انجام کلیه تشریفات گمرکی بصورت مجازی و بدون نیاز به حضور در استان طی دولت سیزدهم اشاره کرد و عنوان کرد: سایت ایکس ری کامیونی گمرک ماهیرود با مشارکت بخش خصوصی را سال گذشته راه اندازی کرده ایم.

وی با اشاره به صدور مجوز صادرات فرش دستباف از گمرکات استان تصریح کرد: مجوز ترانزیت برای کلیه کالاها جهت خروج به کشور افغانستان از دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران را اخذ کرده ایم.

کوه گرد از اخذ مجوز واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی برای گمرک ماهیرود خبر داد و گفت: همچنین مجوز ورود موقت خودروی سواری برای سرمایه گذاران از طریق گمرک مرزی ماهیرود اخذ شده است.

وی با بیان اینکه ورود موقت کالا جهت پردازش از طریق گمرک بیرجند موضوع ماده ۵۱ قانون امورگمرکی انجام می شود، بیان کرد: مجوز انبار اختصاصی شرکت زغال پرورده طبس جهت کالاهای وارداتی شرکت مذکور در سال گذشته تمدید شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از اخذ مجوز صادرات سوخت تقطیری برای گمرک بیرجند طی دولت سیزدهم خبر داد و عنوان کرد: ارزیابی در محل کالاهای واحدهای تولیدی استان جهت حمایت از صادرات.، موافقت و قرارداد با انبارهای اختصاصی گمرکی شرکت کویر تایر و معادن زغال سنگ طبس جهت تسهیل واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز آنها و انجام تشریفات گمرکی مربوط به پرواز مستقیم زوار محترم به سرزمین وحی و عتبات عالیات از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند از دیگر دستاوردهای این اداره کل طی دوساله دولت سیزدهم بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.