۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 909478

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: معاون گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند و از سفر خود به وین برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس و دیدارش با گروسی خبر داد.

اسلامی: معاون گروسی به تهران می‌آید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) پنجم شهریور ماه پس از رونمایی از «رادیونوکلئید سزیم-۱۳۷» در جمع خبرنگاران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران یاد شهدای هسته‌ای را گرامی داشت و گفت: شاید خیلی از عزیزانی که با مسائل علمی و فناوری مواجهند بگویند نتیجه تحقیقات معین نیست، این سازوکاری که در سازمان انرژی اتمی ایجاد شده با خودباوری و عشق پرشور در همکاران ما عجین شده و تحقیقات نتیجه گرا به همراه داشت. 

وی افزود: این رونمایی حاصل یک کار ۶ ماهه است. متوقف نمی‌شویم. در سالهای گذشته برای گرفتن سزیوم و مولیبدن با مشکلاتی روبرو شدیم. ولی خودمان تولید کردیم. کل صنایع نفت و گاز و پزشکی و ... از این محصول بهره‌مند خواهند  شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در تلاشیم همواره در ریل خدمت باشیم. شرکت پارس ایزوتوپ جمعه‌ها تعطیل نیست.

اسلامی همچنین در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره تولید برق هسته‌ای گفت: برنامه تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای است. در طول این سالیان به دلایل تحریم و عدم همکاری کشورهای دارای فناوری و مزاحمت‌هایی گه ایجاد کردند با تاخیر روبرو بودیم. نیروگاه بوشهر در حال تولید برق است و تاکنون ۶۰ میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور تزریق کرده است. روند واحدهای دو و سه بوشهر نسبت به قبل متفاوت شده و جمعیتی که در حال کار هستند الان دو برابر شده است و بالغ بر ۲ هزار نفر در پروژه فعال هستند.

وی افزود: در افق برنامه سهم ۲۰ هزارمگاوات از برق کشور را محقق خواهیم کرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره مکان‌های باقیمانده و گزارشی که از گروسی در نشست آتی خواهیم داشت، عنوان کرد: مذاکرات با آژانس نیست. موضوع ما تعاملات با آژانس است که در چارچوب پادمان و ان.پ.تی انجام می‌شود. از چهار مکانی که مطرح بود، دو مکان باقیمانده است که با تعاملاتی که با آژانس داریم، امیدواریم حل شود.

وی افزود: غنی سازی طبق برنامه اقدام راهبردی در چارچوب تدابیر کلی نظام انجام می‌شود. 

وی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس بود گفت: مناسبات ما با گروسی برقرار است و رفت و آمدها و تعاملات دائر است و سفر اخیر کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی به وین اخیرا انجام شد. معاون گروسی قرار است به تهران سفر کند. من هم در کنفرانس عمومی آژانس در وین شرکت خواهم کرد و برای اولین بار در آنجا نمایشگاه خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با تلاش همکاران این تهاجم ظالمانه علیه کشور را امسال با سازوکاری که فراهم کردیم در کنفرانس عمومی حضوری قدرتمند خواهیم داشت. در سفر به وین با گروسی هم دیدار می‌کنم.  

اسلامی در خصوص وضعیت بازطراحی راکتور خنداب (اراک) اظهار داشت: با بازطراحی که انجام شد فرض آن بازطراحی این بوده که بتواند نیازهای کشور را پاسخ دهد. نمی‌شود با یک فرض ذهنی گرایانه که واقعیت آن روی زمین وجود ندارد، بگوییم این را طراحی می‌کنیم. هدف از بازطراحی این بوده که بتواند ایزوتوپ‌های مورد نیاز کشور را تولید کند و این برای ما نیاز مبرم است.

وی اضافه کرد: نکته کلیدی این است که ما وارد این عرصه و کلوپ بشویم. کلوبی که جزو انحصار خودشان است و کسی را این سالها راه ندادند، ما تنها کشور مستقلی هستیم که وارد این جریان شدیم و توانستیم با قابلیت خود و استفاده از ظرفیت ملی این سامانه را طراحی و فرآیند را طی کنیم و در همین  مسیر گام برمی‌داریم.    

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: برای پرتودهی همه سازوکارها را فراهم کردیم. با پرتودهی محصولات کشاورزی ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند.     

اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی ایران برای کمک به عربستان به منظور احداث نیروگاه هسته‌ای، گفت: چین برای احداث نیروگاه هسته‌ای در عربستان اعلام آمادگی کرده است. ما آمادگی همکاری داشتیم و در گذشته همکاری در خصوص رادیودارو بوده است. الان هم پیگیری‌هایی صورت گرفته و ارتباطات برقرار است و مطمئنم با برقراری روابط سیاسی حتما اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی درباره مناسبات ایران در منطقه و تاثیر آن بر مناقشات هسته‌ای اظهار داشت: هر چقدر روابط گسترش یابد اثر دارد. آنچه رخ داد و فضایی که از سال گذشته ایجاد شد بتوانیم تثبیت و ارتقا دهیم تاثیرات خود را خواهد داشت. 

اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ورود دیگر کشورهای منطقه به چرخه غنی سازی اظهار داشت: ما در چرخه سوخت هسته‌ای جزو نادر کشورهایی هستیم که چرخه سوخت ما مستقل است. ایجاد قابلیت برای کشوری مثل عربستان تصمیمی است که در آن کشور اتخاذ شده است و در همان راستا تعاملات خود را توسعه می‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کنفرانس عمومی آژانس بار دیگر اعلام کرد که در این نشست شرکت خواهد کرد و افزود:عضو رسمی و فعال آژانس هستیم و گسترده‌ترین تعاملات را داریم. امسال حضوری قوی‌تر از پارسال خواهیم داشت. دستورکار برنامه‌ای است که آژانس اعلام کرده و در کمیته‌ها نقش آفرینی خواهیم داشت.

گفتنی است؛  معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر توافق نانوشته برای ایجاد برخی محدودیت‌ها در حوزه هسته‌ای کشور گفت: تعاملات کشور در چارچوب تدابیری است که به وزارت خارجه و سازمان ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: ما همیشه در حال خلق فرصت هستیم. معادن برای ما نقطه آغاز است. در سال ۱۴۰۰ از دو معدن استفاده می‌کردیم و امروز معادن در حال استفاده به ۱۰ معدن افزایش یافته است و در سال آینده به ۲۰ معدن خواهد رسید. گام بزرگ در اقتصاد ملی و اشتغال مردم است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.