مسئله خرید هلیکوپترهای جنگی از آمریکا در حال حاضر به موضوعی در مبارزات انتخاباتی اسلواکی تبدیل شده و احزاب را به جان هم انداخته است.

پیشنهادهای وسوسه انگیز تسلیحاتی آمریکا عامل مناقشه بین احزاب در مبارزات انتخاباتی اسلواکی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در مطلبی نوشت: ایالات متحده آمریکا پیشنهادهای وسوسه انگیز تسلیحاتی را به متحدان خود در شرق اروپای مرکزی ارائه می کند. خرید هلیکوپتر از آمریکا اکنون به موضوعی در مبارزات انتخاباتی اسلواکی تبدیل شده است.

انتخابات پارلمانی اسلواکی که در پایان سپتامبر برگزار می شود نیز بر سیاست تسلیحاتی آینده این کشور ناتو متمرکز خواهد بود. نمونه‌ای از آن خرید هلیکوپترهای جنگی وایپر از شرکت آمریکایی Bell است.

دولت انتقالی این کشور از کارمندان تحت نظر نخست وزیر اقتصاددان لودویت اودرو می خواهد این پروژه را تا آنجا که ممکن است پیش ببرد تا زمانی که برای تصمیم گیری آماده شود. طبق گزارش رسانه ها، این روزها انتظار می رود پیشنهاد آمریکایی ها در این باره ارائه شود.

با این حال، از آنجایی که نخست وزیو موقت اسلواکی بدون اکثریت و بدون اعتماد پارلمان، تنها توسط رئیس جمهور زوزانا چاپوتووا حمایت می شود، نمی تواند این قرارداد تسلیحاتی را منعقد کند. رابرت فیکو، سیاستمدار برجسته اپوزیسیون در نظرسنجی‌ها اعلام کرده است که به توافقات این دولت پایبند نیست و پروژه وایپر را رد می‌کند.

خرید حدود ۱۲ نسخه از این هلیکوپتر تهاجمی در دست بحث است. مارتین اسکلنار، وزیر دفاع اسلواکی در ماه ژوئیه قیمت بسته ۳۴۰ میلیون دلاری را برای تدارکات، تجهیزات، مهمات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی اولیه اعلام کرد. به گفته وی، این قیمت بسیار کمتر از قیمت بازار بیش از یک میلیارد دلار خواهد بود. این تخفیف ممکن است با این واقعیت مرتبط باشد که اسلواکی حدود ۱۲ فروند جنگنده میگ-۲۹ را در سال جاری به اوکراین داده است. این کل ناوگان هواپیماهای جنگی اسلواکی بود که البته قبلاً از رده خارج شده بودند و دیگر قابلیت پرواز نداشتند.

فیکو، رهبر اپوزیسیون اخیراً در جریان مبارزات انتخاباتی گفت که نیازی به هلیکوپتر نمی بیند. وی در این باره گفت: برای من، یک بیمارستان در یک شهر منطقه اسلواکی مهمتر از این جنگنده ها است. به گفته وی همچنین وظیفه اسلواکی خالی کردن انبارهای آمریکایی نیست.

برخلاف جنگنده میگ، هلیکوپتر وایپر که از سال ۲۰۱۰ در خدمت نیروهای مسلح آمریکا بوده است، باقیمانده دور ریخته شده ای نیست. فیکو همچنین از تصمیم برای تهیه ۱۶۰ خودروی زرهی سبک ساخت آمریکا انتقاد کرد.

فیکو اعلام کرده است که دولت جدیدی که او رهبری خواهد کرد خود را ملزم به اجرای تصمیمات کابینه دولت موقت فعلی در این زمینه نمی داند. وی در عین حال گفت: برعکس، این لزوماً به این معنا نیست که او واقعاً از پروژه‌ها کناره‌گیری می‌کند. فیکو با حزب پوپولیست چپ خود Smer که عضوی از حزب سوسیالیست اروپاست، پیش از این ده سال به عنوان نخست وزیر این کشور را رهبری کرده است. دولت های او به دلیل اتهامات فساد و روابط مافیایی مورد انتقاد قرار گرفتند، به همین دلیل او مجبور شد در سال ۲۰۱۸ استعفا دهد.

چندی پیش ادوارد هگر، نخست وزیر موقت اسلواکی هم به دلیل اختلافات با رئیس جمهور بر سر چگونگی مدیریت بحران سیاسی این کشور و تضعیف دولتش به دلیل کناره گیری برخی وزرا استعفای خود را اعلام کرد.

در جمهوری چک، این تحولات کشور همسایه با علاقه دنبال می شود. اسلواکی به عنوان یک متحد نزدیک در پراگ دیده می شود.

نیروهای مسلح چک هم هلیکوپترهای پشتیبانی آمریکایی Venom و بالگردهای تهاجمی Viper را از آمریکا خریداری می کنند. اولین نمونه ها قبلاً تحویل داده شده اند که در مجموع ده عدد از هر نوع است. این خرید همچنین توسط ایالات متحده به عنوان غرامت برای تحویل تسلیحات چک به اوکراین در نظر گرفته می شود. از جمله، پراگ هلیکوپترهای تهاجمی Mi-۲۴ طراحی شوروی خود را که اکنون در حال جایگزینی هستند، کنار گذاشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.