نخست‌وزیر چپگرای سابق اسلواکی که خواستار مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ اوکراین و توقف کمک نظامی غرب به کی‌یف بوده، در انتخابات پارلمانی زودهنگام اسلواکی پیروز شد.

نامزد حامی روسیه و مخالف کمک به اوکراین در انتخابات اسلواکی پیروز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، رویترز نوشت: نتایج نزدیک به پایانی انتخابات پارلمانی اسلواکی نشان داد که «رابرت فیکو» رقیب خود از حزب ترقی‌خواه را در این انتخابات شکست داد اما برای تشکیل دولت آینده به حمایت متحدانش نیاز دارد.

گزارش ۹۸ درصد از حوزه های انتخاباتی نشان می دهد حزب SMER-SSD متعلق به فیکو در انتخابات پارلمانی شنبه ۲۳.۳۷ درصد آرا را کسب کرد.

حزب ترقی خواه اسلواکی (PS) با کسب ۱۶.۸۶ درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت و حزب HLAS که می تواند نقش کلیدی را در تشکیل دولت آینده ایفا کند، ۱۵.۰۳ درصد آرا را بدست آورد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

پیتر پیلگرینی (Peter Pellegrini) همکار سابق فیکو و رهبر حزب چپ گرای HLAS هنوز درباره تشکیل ائتلافات آینده تصمیم گیری نکرده است.

دولت فیکو و حزب متبوع وی، SMER-SSD، در به چالش کشیدن اتحادیه اروپا برای توافق در زمینه حمایت از اوکراین به مجارستان ملحق خواهد شد. بروکسل، به دنبال حفظ وحدت بین اعضای اتحادیه اروپا در مخالفت با حمله روسیه به اوکراین است.

این امر همچنین نشان دهنده تغییر بیشتر در منطقه علیه لیبرالیسم سیاسی است که ممکن است در صورت پیروزی محافظه‌کاران حزب PiS در انتخابات لهستان در اواخر ماه جاری میلادی تقویت شود.

حزب فیکو بیشتر ملی گرا و از نظر اجتماعی محافظه کار است و منتقد لیبرالیسم اجتماعی است که می گوید بروکسل آن را تحمیل کرده است. PS در مورد سیاست های سبز، یکپارچگی عمیق تراروپا و حقوق بشر مواضع لیبرالی را دنبال می کند.

فیکو ممکن است سیاست های همسویی را با حزب HLAS دنبال کند. این حزب در سال ۲۰۲۰ از حزب SMER-SSD و حزب ملی ناسیونالست اسلواکی که در انتخابات اخیر فقط ۵.۶۸ درصد آرا را کسب کرد، جدا شد.

حزب PS از حمایت قوی اسلواکی از اوکراین حمایت می کند. مواضع فیکو منعکس کننده احساسات گرم سنتی بسیاری از اسلواکی ها نسبت به روسیه است که از زمان شروع جنگ اوکراین در رسانه های اجتماعی قوت گرفته است.

وی وعده داده حمایت نظامی از اوکراین را متوقف کرده و برای مذاکرات صلح تلاش کند. این موضع گیری فیکو در راستای مواضع ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان است که با مخالفت اوکراین و متحدانش مواجه شده است. آنها مدعی اند که چنین خط مشی تنها روسیه را تشویق به ادامه جنگ می کند.

حزب راست افراطی ریپابلیکا در اسلواکی که متحد احتمالی فیکو قلمداد می شد اما از سوی دیگر احزاب قابل قبول نیست، در کسب کرسی های پارلمان شکست خورد.

فیکو در سال ۲۰۱۸ بعد از تظاهرات گسترده علیه فساد مالی که به دنبال قتل یک روزنامه نگار تحقیقی انجام شد، به ناچار استعفا داد.

پیلگرینی که در آن زمان یکی از اعضای SMER-SSD بود، مسئولیت او را بر عهده گرفت و تا سال ۲۰۲۰ ریاست دولت را عهده دار شد. در آن زمان احزاب راست میانه متعهد شدند که فساد را از بین ببرند اما دولت آنها سال گذشته پس از اختلافات داخلی سقوط کرد و راه را برای انتخابات زودهنگام روز شنبه باز کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.