مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از تولید روزانه ۲ هزار تن زباله خانگی در این کلانشهر خبر داد و گفت: علاوه بر این روزانه ۱۴ هزار تن زباله عمرانی یا نخاله ساختمانی و ۲۴ تن پسماندهای عفونی و بیمارستانی تولید می‌شود. 

 تولید روزانه بیش از ۱۶ هزار تن زباله در مشهد! 

 به گزارش قدس خراسان، تورخبری بازدید از مجتمع  صنعتی بازیافت مواد وانرژی سازمان پسماند شهرداری مشهد، صبح چهارشنبه ۸ شهریور برگزار شد. 
 
مسعود رضوی در ابتدای این بازدید وظیفه سازمان مدیریت پسماند را برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع اوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت و پردازش پسماندهای عادی شهری و ساختمانی تعریف کرد و گفت: وظیفه شهرداری در حوزه پسماندهای خانگی و عمرانی است. 

وی افزود: ماموریت ما بهینه‌سازی، ذخیره سازی، تسهیل و ارتقای اگاهی جامعه است تا شهروندان در حوزه پسماند همراه باشند.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: بودجه سازمان ۵۸۰ میلیارد تومان است و ۷۳۰ نفر در این سازمان مشغول به کار هستند.  

رضوی با بیان اینکه مشهد با ۳۲۸ کیلومتر مربع وسعت و ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و سالانه ۲۷ میلیون نفر زائر، به طور میانگین روزانه ۲ هزار تن زباله خانگی تولید می‌کند، حجم تولید زباله در این شهر را بالا توصیف کرد. 

وی عنوان کرد: چاره کار این است شهروندان ما با اصلاح سبک زندگی خیلی راحت زباله تولید نکنند. روزانه ۱۴ هزار تن زباله عمرانی یا نخاله ساختمانی ایجاد می‌شود و در کنار این‌ها ۲۴ تن پسماندهای عفونی و بیمارستانی تولید می‌شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد یادآور شد: اولین وظیفه ما در حوزه پسماند تفکیک از مبدا است که شهروندان باید این کار را انجام دهند، تحویل به ماشین‌های تفکیک زباله که هفته‌ای یک بار به محلات می‌آیند، تحویل زباله تفکیک شده به ایستگاه‌های سطح شهر و تحویل از طریق نرم افزارهای موبایلی روش‌های مختلفی است که شهروندان می‌توانند تفکیک از مبدا را انجام دهند. 

۵۵ درصد قیمت زباله‌های خشک به شهروندان پرداخت می‌شود 
 
رضوی گفت: قیمت خرید پسماند تفکیک شده از شهروندان هر ۱۵ روز یکبار توسط کارشناس رسمی دادگستری به روز رسانی می‌شود و  ۵۵درصد این عدد به شهروندان پرداخت و بقیه برای مخارج جمع‌آوری هزینه می‌شود. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار مشترک در سامانه‌های آنلاین تفکیک زباله از مبدا داریم که باید این عدد به ۷۰۰ هزار برسد. جمع‌آوری با نرم‌افزارها ۲۵ تن در روز بوده و گاهی به ۳۰ تن هم می‌رسد. 

طبق گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، اگر پسماند خشک از تر در مبدا تفکیک شود، کیفیت آن حفظ شده و به راحتی در کارخانه بازیافت می‌شود. هرچه صنعت بازیافت رونق پیدا کند، اشتغال بالا می‌رود. در همه مواد بازیافتی که دور ریخته می‌شود، انرژی، نفت، گاز و برق وجود دارد که اگر تفکیک انجام شود این موارد دوباره در چرخه فعال می‌شوند و یارانه انرژی به سرعت دفع نمی‌شود.  

رضوی با بیان اینکه دومین فعالیت ما ساماندهی پسماندهای عمرانی است، متذکر شد: اگر کسی قصد دارد خاکبرداری و تخریب انجام دهد، باید مجوز بگیرد. همچنین برای ناوگان حمل‌ونقل و مکانی که قرار است دفع صورت گیرد باید مجوز اخذ شود. همکاران ما در مدیریت پسماند به دنبال این هستند که اگر خاکی برداشته می‌شود، مدیریت کرده و در بخش دیگری به طور مثال فضای سبز و پر کردن گودهای خالی مصرف کنند. ۴۳ درصد از خاکبرداری‌هایی که در شهر اتفاق می‌افتد توسط همکاران اداره پسماندهای ارگانیک توسط سامانه الکترونیکی مقداری نیز برای فضای سبز استفاده می‌شود.  

وی تاکید کرد: تخلیه خاک و نخاله توسط ناوگان غیرمجاز به ویژه در حاشیه شهر یکی از معضلات شهرداری است که نه تنها نمای شهر را نازیبا می‌کند و باعث گسترش بیماری‌ها می‌شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان کرد: از این نخاله‌ها سالانه حدود ۱۰ هزار متر مکعب خاک ترکیبی تولید می‌شود. پیگیر هستیم کارخانه تبدیل پسماندهای عمرانی را ایجاد کنیم، بنابراین فراخوان زدیم و در تلاش هستیم تا این کارخانه را امسال به مرحله عقد قرارداد برسانیم.  

رضوی با اشاره به اینکه فعالیت سوم ما در حوزه ماشین‌آلات تخصصی و خدمات شهری است که حدود ۳۰۰ دستگاه تخصصی در شهر کمک می‌کنند، ادامه داد: چهارمین فعالیت در زمینه صنایع کارخانجات بازیافت است؛ مساحت مجتمع صنعتی بازیافت مواد و انرژی ۱۸۰ هکتار بوده و کارخانه بازیافت لاستیک آن منحصر به فردترین بخش است. 

وی، انتقال، دفع و دفن بهداشتی را پنجمین فعالیت سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد دانست و گفت: سایت میامی ۶۰۰ هکتار بوده که محل دفن زباله‌های عفونی و بیمارستانی است. آموزش، تحقیقات و مشاوره‌های تخصصی مدیریت پسماند فعالیت ششم ما در سازمان است. 

بهره‌برداری از نیروگاه بیوگاز تا تابستان ۱۴۰۳ 
 
رضوی با بیان اینکه روزانه در مشهد ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مکعب شیرابه زباله تولید میشود، این مایع را برای بهداشت و محیط زیست خطرناک توصیف کرد و افزود: در این مورد شهروندان باید کمک کنند چرا که مدیریت شیرابه بسیار سخت است.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: نیروگاه بیوگاز تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که این نیروگاه ظرفیت تولید ۳ مگاوات برق خواهد داشت. 
 
هزینه‌های میلیاردی خوراک سگ‌های بلاصاحب!  
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع سگهای بلاصاحب اشاره کرد و گفت|: یکی دیگر از کارهای سخت ما نگهداری سگ‌های بلاصاحب است که روز به روز افزایش پیدا می‌کند و سالانه یک میلیارد تومان هزینه خوراک این سگ‌ها است.

رضوی ادامه داد: طبق دستورالعمل وزارت کشور این سگ‌ها توسط پیمانکاران شهرداری‌های مناطق جمع‌آوری و به مرکز نگهداری موقت منتقل می‌شوند. در شهر مشهد سازمان‌های مردم‌نهاد دارای مجوز از فرمانداری برای کمک در این زمینه نداریم، بنابراین نمی‌توانیم فعالیت مشترکی با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشیم.  
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: درصد بالایی از زباله‌گردها اتباع بیگانه هستند که این برآیندهای اجتماعی خطرناکی دارد، انبارهای غیر مجاز توسعه پیدا می‌کند و چرخه مواد مخدر و غیره ایجاد می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ درصد از میزان کل زباله‌های خشک در شهر مشهد بازیافت می‌شود که ایده‌آل آن ۲۵ درصد بوده و میانگین کشوری ۷ تا ۸ درصد است. 

زباله گردی یک آسیب اجتماعی است 
 
در این تور خبری از بخش‌های مختلف مجتمع بازدید شد. 

رییس اداره روابط عمومی و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد که در این بازدید خبرنگاران را همرامی می‌کرد، در بازدید از کارخانه بازیافت لاستیک با ظرفیت پذیرش سالیانه سه هزار تن تایر فرسوده، توضیح داد: در این کارخانه کفپوش لاستیکی، گرانول و پودر تولید می‌شود. در صنعت بازیافت لاستیک هیچ دورریزی وجود ندارد و در صنعت بازیافت توجیه اقتصادی دارد.  

بخش دیگر کارخانه بازیافت ضایعات الکترونیک بود که طبق گفته حامد حبیبی، در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسیده است. 

وی افزود: این کارخانه ظرفیت تولید ۸۰۰ کیلوگرم در روز را دارد و قلع، سرب، طلا، مس تولید می‌کند. بسیاری از مردم به عنوان ضایعات بازیافتی به این لوازم توجه نمی‌کنند. این مجموعه بزرگترین مجموعه صنعتی بازیافت کشور است.  

رییس اداره روابط عمومی و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در بازدید از واحد تولید کود ورمی کمپوست گفت: این واحد در سال ۸۴ به بهره‌برداری رسیده و  ظرفیت تولید یک تن در روز را دارد. 

حبیبی با بیان اینکه کارخانه تولید کود کمپوست نیز در سال ۷۵ راه‌اندازی شده است، گفت: این واحد روزانه۶۰۰ تن کود تولید می‌کند.  

وی با بیان سختی‌های کار در واحدهای بازیافت، از خبرنگاران خواست مطالبه کنند تا کار این افراد مشمول سختی کار شود.  

رییس اداره روابط عمومی و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی رسانه‌ها برای شهروندان و آگاه‌سازی آن‌ها در زمینه تفکیک زباله در مبدا، یادآور شد: زباله‌گردی یک شغل نیست بلکه یک آسیب اجتماعی است و مطالبه برای ساماندهی آن‌ها معنا ندارد، خیلی از شهروندان زباله شان را تفکیک می‌کنند و در اختیار زباله گردها قرار می‌دهند این کار باعث فربه شدن مافیای زباله می‌شود. 

حبیبی افزود: بخش زیادی از زباله‌ای که توسط زباله گردها جمع‌آوری می‌شود به انبارهای زیرزمینی و غیرمجاز بازیافت می‌رود و بعد تبدیل به انواع محصولات و ظروف پلاستیکی می‌شود و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.