مدتی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند و حزب محبوبش یعنی حزب مردم هند (BJP) تلاش دارند تا نام این کشور را به «بَهارات» تغییر بدهند چون معتقدند کلمه "هند" نماد برده داری و زمان استعمار است.

هند یا بهارات؟ مجادله‌ها بر سر تغییر احتمالی نام این کشور به چه دلیل است؟

به گزارش قدس آنلاین، پس از آنکه دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در دعوت‌نامه‌های رسمی این کشور برای نشست گروه ۲۰ کشورش را بَهارات نامید، جنجال‌هایی در هند به وقوع پیوسته و بسیاری را متعجب کرده که آیا نام این کشور در شرف تغییر است یا خیر.

در دعوت نامه های شام که روز سه شنبه برای مهمانان شرکت کننده در اجلاس این هفته گروه ۲۰ (G۲۰) ارسال شد، «دراپادی مورمو» خود را به جای «رئیس جمهور هند»، «رئیس جمهور بهارات» نامیده است. در همان روز، سخنگوی ارشد حزب حاکم مردم هند (BJP) در توییتی نوشت که مودی به عنوان «نخست وزیر بهارات» در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در اندونزی شرکت می کند.

در قانون اساسی، پرجمعیت ترین کشور جهان با نام های هند و بهارات شناخته می شود. هندوستان ("سرزمین هندوها" در اردو) کلمه دیگری برای کشور است. این سه نام به صورت رسمی و عمومی به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، در سراسر جهان، هند رایج ترین نام است.

چرا «بهارات» باعث اختلاف نظر شده است؟

از زمان ارائه دعوتنامه های گروه ۲۰، منتقدان دولت، دولت مودی و حزب ملی گرای هندو یعنی BJP را متهم کرده اند که قصد دارند نام کشور را به تنها یک نام یعنی بهارات تغییر دهند.

این نام یک اصطلاح سانسکریت است که در متون مقدسی که حدود ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده است یافت می شود. این نام به یک قلمرو مبهم به نام بهاراتوارسا اشاره دارد که فراتر از مرزهای امروزی هند امتداد یافته است و ممکن است شامل اندونزی امروزی نیز باشد. حزب BJP قبلاً نام شهرها و مکان هایی را که به دوره مغول و استعمار مرتبط بودند تغییر داده است. به عنوان مثال، سال گذشته، باغ مغول در کاخ ریاست جمهوری در دهلی نو به امریت اودیان تغییر نام داد. منتقدان معتقدند که نام‌های جدید تلاشی برای پاک کردن اثر مغول‌ها، که مسلمان بودند و تقریباً ۳۰۰ سال بر شبه قاره هند حکومت می‌کردند، از تاریخ هند است.

«روپ رخا ورما»، استاد فلسفه و معاون سابق دانشگاه لاکنو در ایالت شمالی اوتار پرادش، این مناقشات را ریشه در عدم تحمل نشان دادن دولت مودی نسبت به چنین موضوعاتی دارد. او می گوید: «ما شاهد بی اعتنایی مداوم به قانون اساسی و قوانین در کشور هستیم. مثلاً اگر دادگاه عالی کشور دستوری صادر کند و دولت آن را دوست نداشته باشد، آن را تغییر می‌دهند. نمی‌توانم بگویم که بعداً چه اتفاقی می‌افتد، اما فکر می‌کنم به دلیل اتحادی که اپوزیسیون تشکیل داده است، اکنون تصمیم گرفته‌اند که نام هند را نیز حذف کنند.»

واکنش مخالفان دولت هند چگونه بوده است؟

مخالفان دولت به حزب BJP نسبت به حذف نام هند هشدار داده اند. شاسی ثارور، قانونگذار حزب کنگره ملی هند، در X، سایتی که قبلاً توییتر نامیده می شد نوشت: «در حالی که قانون اساسی با نامیدن هند به نام «بهارات» که یکی از دو نام رسمی این کشور است، مخالفتی ندارد، امیدوارم دولت آنقدر احمق نباشد که «هند» را که ارزش نام تجاری زیادی در طول سال ها روی آن ایجاد شده است، کاملاً کنار بگذارد. ما باید به استفاده از هر دو نام ادامه دهیم تا اینکه نامی تاریخی، نامی که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است را کنار بگذاریم.»

کنگره هند، ائتلاف مخالفانی را رهبری می کند که اخیراً با هدف کنار زدن مودی در انتخابات عمومی ۲۰۲۴ تشکیل شده است. اتحاد ۲۶ حزبی ملی توسعه فراگیر هند که مخفف INDIA را برای خود انتخاب کرده است، تغییر نام کشور را به یک مسئله جدی برای خود تبدیل کرده است. ماماتا بانرجی، یکی از رهبران ارشد اپوزیسیون دولت هند می گوید: «همه ما از نام بهارات استفاده می کنیم و چیز جدیدی در این باره وجود ندارد؟ اما نام «هند» برای جهانیان شناخته شده است. ناگهان چه اتفاقی افتاد که دولت مجبور شد نام کشور را تغییر دهد؟

حزب مردم هند (BJP) چه می گوید؟

این حزب استدلال می کند که نام «هند» بازمانده ای از گذشته استعماری این کشور است. نارش بانسال، عضو پارلمان BJP، می گوید که نام "هند" نماد «بردگی استعماری» است و «باید از قانون اساسی حذف شود».

بانسال در یک جلسه پارلمان این کشور گفت: «انگلیسی ها نام بهارات را به هند تغییر دادند. کشور ما هزاران سال است که با نام بهارات شناخته می‌شود. نام «هند» توسط راج بریتانیای استعمارگر داده شده و بنابراین نماد بردگی است.»

باید منتظر چه اتفاقی باشیم؟

دولت هند یک جلسه ویژه پارلمان را در ۱۸ تا ۲۲ سپتامبر تشکیل خواهد داد، اما هیچ دستور جلسه ای را اعلام نکرده که منجر به گمانه زنی ها مبنی بر استفاده از آن برای تغییر نام کشور شود. با این حال، برخی از مقامات دولتی، مانند وزیر اطلاعات یعنی آروناگ تاکور، این صحبت ها پیرامون تغییر نام هند را «شایعاتی» منتشر شده توسط مخالفان دولت لقب داده است.

به گفته رشید کیدوای، عضو مهمان در اندیشکده بنیاد تحقیقاتی Observer مستقر در دهلی نو، نگرانی های سیاسی و انتخاباتی یک عامل کلیدی در مسئله هند-بهارات است. کیدوای معتقد است که لفاظی‌های زیاد پیرامون این قضیه ثابت می‌کند که مودی از طرف مخالفان احساس خطر کرده است. او گفت: «این ترس BJP را نشان می‌دهد. حزب مردم مدعی است که حضور مودی به عنوان نخست وزیر ضروری است، اما برای اولین بار، او احساس می کند که تهدید از سوی مخالفانش واقعی است، به همین دلیل است که حزب او قصد دارد نام کشور را به بهارات تغییر دهد.

منبع: الجزیره

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.