باید تلاشمان در جهت یادگیری دستورات حضرت رضا(ع) و ترویج صحیح آنها و تربیت نسل آگاه و فهیم برای عصر ظهور سلاله و فرزند امام هشتم(ع)، یعنی دوران حضور وجود مقدس حضرت امام زمان (عج) باشد.

بهترین «خدمت» به امام رئوف(ع)

در برخی از روایات تاریخی اینگونه نقل شده است که زنان محله نوغان، هنگامی که از شهادت امام رضا(ع)، باخبر شدند، با شدت تاثر زیاد از این واقعه جانسوز، از مهریه های خود گذشتند تا شوهرانشان، اجازه شرکت در تشییع پیکر مطهر حضرت ثامن الحجج(ع)، را بدانان بدهند. شاخه های گلی را تهیه دیده و برای عرض ارادت به امام الرئوف(ع)، راهی تشییع جنازه شدند و بسیار پرشکوه در این مراسم جانسوز و جانگداز شرکت کردند و این کار نیک، یعنی غریب نوازی و مهمان نوازی را برای خود به ثبت رساندند. با این توضیح و پس از گذشت حدود1200 سال از اقدام زنان محله نوغان و به مناسبت ایام دهه پایانی ماه صفر و نزدیک شدن به سالروز شهادت حضرت امام هشتم(ع) به سراغ برخی از بانوان خدمه و خادمیار که توفیق خدمت در حرم مطهر رضوی را دارند رفتیم و از آنان پرسیدیم که به نظر آنان و در شرایط امروزی جامعه اسلامی و شرایط جهانی، بهترین خدمت بانوان به ساحت مقدس حضرت امام رئوف(ع) چیست؟ در ادامه بخش هایی از این نظرات را می خوانید.

تربیت نسل نو با تعالیم رضوی

«مریم سادات حسینی»، 26 ساله، حدود چهار ماه است که به عنوان یکی از خواهران خادمیار، توفیق خدمت در بخش انتظامات صحن و حریم رضوی را دارد.

وی می گوید: شرایط امروز جامعه اسلامی و جهان با دوران حیات و شهادت امام هشتم(ع) خیلی متفاوت است. به نظر من یک بانوی مسلمان و شیعه حضرات معصومین(ع) باید به دنبال دستورات امام هشتم(ع) و خواسته های ایشان باشد. هرچند که ما به عنوان یک انسان معمولی هیچ وقت نمی توانیم به درستی خواسته های ائمه اطهار(ع) را برآورده کنیم، اما در حد توان باید دراین راه تلاش کنیم. خلاصه اینکه باید بدانیم امام رضا(ع) از ما چه می خواهند همان را به درستی عمل کنیم.

«سمیه مجتهدی نیا»،35 ساله، یکی دیگر از بانوان خادمیاری است که حدود سه سال است دراین بخش خدمت می کند. او نیز به جمع ما می پیوندد و اظهار می‌دارد: به نظر من زمان شناسی صحیح و ترویج دستورات و خواسته های ائمه اطهار(ع)، از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه با فن آوری و تجهیزات پیشرفته ارتباطی باید ما هم به همین وسیله در راه ترویج دستورات حضرت رضا(ع) برای نسل نو و جوانان تلاش کنیم. البته از وظایف خود به عنوان مادر و همسر خانواده و به وجود آوردن محیطی با آرامش و معنوی در خانه و خانواده هم نباید غفلت کنیم.

«نیلوفر استادی»، 30 ساله، کارشناس زمین شناسی کاربردی است. او 4سال است که مفتخر به خدمت در بخش خواهران خادمیار در بخش انتظامات صحن و حریم رضوی است. به نظر وی ، بهترین خدمت به ساحت امام هشتم(ع) در شرایط امروزی، ترویج اخلاق و رفتار حضرت ثامن الحجج(ع) است. او ادامه می دهد: باید به دنبال تربیت خود و خانواده باشیم. بهترین تربیت، عمل به دستورات حضرات معصومین (ع) است. امروزه یک بانوی مسلمان و شیعه علاوه بر ایفای نقش همسر و مادر در خانه و خانواده، باید کانون تربیت صحیح نسل آینده برای دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد. بسیاری از بانوان کارهای حسنه و پرثوابی را انجام می دهند که در جای خود محفوظ و درست است، اما پیچیدگیهای دنیا و شرایط هجمه دشمنان به ریشه های اعتقادی خانواده ها بسیار خطرناک و متفاوت از گذشته است. ما باید تلاشمان در جهت یادگیری دستورات حضرت رضا(ع) و ترویج صحیح آنها و تربیت نسل آگاه و فهیم برای عصر ظهور سلاله و فرزند امام هشتم(ع)، یعنی دوران حضور وجود مقدس حضرت امام زمان (عج) باشد.

باید امر امام رضا(ع) را به معنای حقیقی کلمه احیا و منتشر کنیم

بخش خواهران خدمه حرم مطهر رضوی از دیگر بخش هایی است که بانوان زیادی به منظور خدمت دربارگاه مقدس امام هشتم(ع) توفیق حضور دراین بخش را دارند. این بخش در تشکیلات جدید سازمانی آستان قدس رضوی زیر نظر اداره رواق های خواهران فعالیت می کند و خدمات متعددی شامل: خدمات کفشداریهای ویژه بانوان، تطهیر، انواریاری (ویژه تنظیف و مرتب کردن کتب ادعیه در قفسه های مربوط)، سقایی، خدمات تنظیف و جاروی سنتی و جاروبرقی،  نظافت و غباروبی و..... توسط خواهران خدمه دراین بخش انجام می شود. در ادامه این گزارش به سراغ چند نفر از این خواهران خدمه رفتیم.

« مریم مجرد» ،42 ساله، با سه سال سابقه خدمت، هم اکنون سرکشیک هفتم روز خواهران خدمه در این بخش است. او می گوید:

من و امثال من امروزه، به عنوان بانوان خدمه و همچنین سایر خواهران خدمتگزار دربارگاه مطهر امام هشتم(ع)، توفیق بزرگی نصیبمان شده است تا به این آستان مقدس خدمت کنیم ،اما بهترین خدمت به نظر من ، تبلیغ و ترویج سنت و سیره امام رضا(ع) است.

وی ادامه می دهد: مجموعه دستورات دینی و فرمایش حضرات معصومین(ع) تامین کننده سعادت و خوشبختی بشر در دنیا و آخرت است به همین دلیل باید با همه امکانات و همت و تلاش خود، نسبت به تبلیغ فرامین اهل بیت (ع) و فهم صحیح و عمل درست به این سخنان تلاش کنیم. تربیت صحیح فرزندانی که با یادگیری سخنان و فرمایش حضرات معصومین(ع) و به کاربستن آنها بتوانند در مسیر اهل بیت(ع) گام بردارند، یکی از بهترین خدمات به مکتب ائمه اطهار(ع) است.

«مهسا مُلّایی»، 30 ساله، کارشناس کتابداری است و با 5 سال سابقه خدمت در این بخش، هم اکنون کاربر رایانه در کشیک هفتم روز خواهران خدمه است. به اعتقاد وی یک بانوی مسلمان و شیعه و به ویژه خدمه حرم مطهر رضوی باید با اعمال و رفتار و گفتارشان در خدمت امام هشتم(ع) باشند. او می گوید: اینکه ما در این بارگاه مطهر خدمت می کنیم ، توفیق بزرگی است، اما مهمتر از آن باید به این موضوع بیاندیشیم که چقدر درمسیر  فرمایش و سخنان امام هشتم (ع) توانسته‌ایم گام برداریم. من معتقدم که یک فرد معتقد به ولایت اهل بیت(ع) با اعمال و کردارش و تحقق منویات و دستورات حضرات معصومین(ع) و نشر آن در بین دیگران و به ویژه نسل جوان ، می تواند یکی از بهترین خدمات به این آستان مبارک را انجام دهد.

«زینب کاظمینی»، 32 ساله، کاردان حسابداری است. سابقه خدمتش به دوسال در این بخش می رسد و هم اکنون مسئول خدمات کفشداری در کشیک هفتم روز خواهران خدمه است. وی می گوید: بانوان فرهیخته و متعهد زیادی در این آستان مبارک مشغول خدمت هستند و عاشقان زیادی هم آرزوی  نائل شدن به این توفیق را دارند. من معتقدم در کنار خدمت بانوان در این حرم منور و مقدس، یک بانوی مسلمان و شیعه امام هشتم(ع) باید به این موضوع بیاندیشد که فراتر از این خدمات، انتظار امام هشتم(ع) از آنان چیست؟ ما باید به دنبال احیاء و نشر معارف رضوی باشیم. وجود مقدس امام هشتم(ع) در فرمایشی می فرمایند:

«.... رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا....» یعنی:«...خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». راوی می پرسد چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزدکه اگر مردم زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند....».

باید در کنار عمل به دستورات حضرات معصومین(ع) به دنبال احیا و نشر صحیح و بیان زیبای تعالیم اهل بیت(ع) در بین افراد خانه و خانواده، جامعه اسلامی، جهان اسلام و دنیای بشریت باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.