کارگاه خیاطی حرم امام رئوف میعادگاه مادران و زنانی است که پست و مقام‌های دنیایی را بیرون در گذاشته و پزشک و خانه‌دار مشغول دوخت‌ودوز برای کودکان بی‌پرپرست هستند.

خدمتی خاص از زنان و مادران، در حرم امام رضا (ع)/ اینجا پزشک و خانه‌دار همه خادم ایتامند

به گزارش قدس آنلاین؛ روی میزهای کارگاه خیاطی مملو از پارچه‌های گُل‌گُلیِ سبز و زرد و صورتی است. تکه پارچه‌هایی که تا چند روز دیگر به هنر دست جمعی از بانوان خدمه حرم مطهر رضوی، مقنعه‌های رنگارنگی خواهند شد تا در ایام نوروز، پوشش عیدانه دختران بی‌سرپرست استان‌های مختلف شوند. ۲۵ بانوی خدمه کارگاه خیاطی، زیبایی حجاب و عطر صحن و سرای امام هشتم را به آنها که مثل دختران‌ خودشان هستند، هدیه می‌دهند.

با نزدیک شدن به سال نو، برنامه حمایتی دیگری با حضور خادمان حرم مطهر رضوی ویژه فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت نظارت بهزیستی در حال پی‌گیری است تا در شب سال نو جمعی از کودکان، نوجوانان و جوانان بی‌سرپرست از هدایای متبرک آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.

همه کارها بر مدار خدمت

از اولین دقایق صبح، بعد از زمزمه دسته جمعی صلوات خاصه حضرت رضا (ع) و سرود خدمت، چرخ خیاطی‌ها را راه می‌اندازند و روزی دست کم ۸ ساعت کار فشرده می‌کنند تا به بهانه دوختن یک مقنعه رنگی، وقتی از دلیل حضورشان در این کارگاه جویا می‌شویم «لبخندی بر لب یک کودک بی‌سرپرست بنشانند»، این حرف مشترک بیشتر خادمان فعال در کارگاه خیاطی حرم مطهر رضوی است.

هر کدام‌شان خادم یک بخش از حرم مطهر هستند ولی با وجود همه دغدغه‌های شخصی، وظایف همسرداری و مادری، طوری زندگی‌شان را برنامه‌ریزی می‌کنند که این ۸ ساعت خدمت فوق‌العاده را هم از دست ندهند. به اینها، گاهاً مسئولیت‌های شغلی را هم باید اضافه کنیم، چون تعدادی از خانم‌ها به جز زندگی خانوادگی و خادمی، در حرفه‎ای اجتماعی فعالیت دارند. مثل خانم دکتر نرگس فنایی که علاوه بر اینکه از با سابقه‌ترین‌های خدمت در حرم مطهر است، همراه همسرش در حرفه پزشکی مشغول است.

برای شادی دل دختران خودمان

جمع کار خطیر درمان با هنر ظریف خیاطی هم از هنرهای این خادمه رضوی است. دوستان خدمتش می‌گویند: هر کاری از دستش برآید می‌کند، نمی‌گوید من پزشکم، چطور نظافت و غبارروبی به من می‌دهند. حالا هم در کنار خانه‌داری، کار درمانی در مطب، سررشته‌ای در رشته خیاطی داشته، به عنوان اولین خدمه در کارگاه خیای مشغول دوخت و دوز شد.

وقتی از خانم فنایی نظرش را درباره  خدمت به اقشار بی بضاعت و کودکان یتیم زیر سایه امام رئوف می‌پرسم، اول از همه به شفای فرزندشان پس از یک حادثه، به عنایت امام هشتم اشاره می‌کند و بعد می‌گوید: با اینکه در حرفه مامایی مشغول کارم ولی کار و زندگی‌ام را با امام رضا (ع) هماهنگ می‌کنم. حقیقتش، در طول خدمت ۳۰ سال‌ام در حرم توفیق کارهای مختلفی داشتم ولی وقتی به شادی دل این بچه‌ها فکر می‌کنم، دستم و توانم قوت می‌گیرد. خودم مادرم و می‌دانم شاد کردن دل فرزند، چه احساسی دارد. فرقی نمی‌کند، مثل بچه‌های خودمان هستند.

مفید بودن به قدر یک برش

در کنار بانوان با سابقه‌تر، شمار زیادی از خدمه این بخش جوان اما همان قدر باورمند و معتقد به خدمت هستند. زیبا خالق‌زاده از جوان‌ترین خادمان کارگاه خیاطی است که با داشتن دو فرزند خردسال، برنامه زندگی‌اش را طوری تنظیم کرده که هر روز تا ظهر در خدمت امور خیاطی حرم مطهر رضوی باشد.

او معتقد است که از ساعت‌های عمرش همین ساعات خدمت باقی می ماند. برایش خدمت در بخش های مختلف حرم رضوی فرقی نمی کند، فقط تاکید دارد که هیچ زمانی از حضورش در حرم مطهر بیکار نماند و هر طور که شده، حتی به اندازه برش یک پارچه مقنعه برای یک کودک یتیم، مفید باشد.

خانم خالق‌زاده هم از حال خدمت به جمعی از کودکان ایتام در استان‌های هم‌جوار می‌گوید: این حال و انرژی معنوی که با دوختن تعدادی مقنعه برای دختران بی‌سرپرست کشورمان به ما و زندگی‌مان منتقل می شود، خیلی بیشتر و ارزشمندتر از کاری است که من نوعی، آن هم به عنایت خود حضرت رضا (ع) برای یک کودک یتیم می‌کنم.

یادآوری و شکر نعمات

او همراه دخترش در کارگاه حضور دارد که پوششی سبز شبیه بانوان خدمه به تن دارد. مادرش می‌گوید: دخترم خادمه کوچک حضرت رضا (ع) است. همراهم می‌آورم تا از همین ایام کودکی، در حال و هوای حرم و خدمت پرورش پیدا کند. او هم از احساس دوختن لباس نو برای دختران بی سرپرست برایمان می‌گوید: همیشه به خودم و فرزندانم نعماتی که خدا در اختیارمان گذاشته تذکر می‌دهم. به بچه‌هایم می‌گویم که باید قدر کوچکترین تا بزرگترین نعمات مثل همجواری و خدمت در بارگاه مطهر امام رضا (ع) را بدانیم. حداقل نصیب من از مشارکت در این امر خیر، یادآوری نعمات به خودم و خانوده‌ام بود.

از یکی دیگر از خدمه این بخش که سخت مشغول کار است، نیتش را می‌پرسیم که تمایلی به معرفی خودش ندارد. روی آرم خدمتش حک شده، مریم کسنویه. او فقط در حد یک عبارت حرف دلش را در حین دوختن یک مقنعه به زبان می‌آورد: هر روز سر نماز دعا می‌کنم، دختران و پسرانی که قرار است این هدایای متبرک به دست‌شان برسد، آن قدر مستطیع شوند که نیازی به خدمت هر چند ارزشمند ما پیدا نکنند.

سهمی از عیدی

در میان همهمه کارگاه و صدای چرخ‌های خیاطی، مریم بارویی را که مشغول رتق و فتق امور است، به عنوان مسئول کارگاه معرفی می کنند. ولی خودش را نوکر نوکران حضرت رضا (ع) می‌داند. پیشاز هر سخنی به دلیل تشکیل کارکاه خیاطی در حریم رضوی اشاره می‌کند: همزمان با میلاد با برکت امام هشتم در سال ۹۹ بود که سه پوش فوق ضریح مطهر حضرت رضا (ع) را برای ترمیم و دوخت و دوز به ما سپردند. این سالن را برای انجام این مسئولیت در اختیار ما گذاشتند، بلافاصله ایده راه‌اندازی این کارگاه به ذهن ما رسید که از برکت همان کار اول‌مان بود.

در اولین حرکت، طراحی و دوخت پوش بالای ضریح مطهر در این کارگاه انجام شد. بتدریج با توسعه خدمات دوخت و دوز، دوخت حمایل خادمیاران سلامت، پوشش کامل خدمت ویژه خدمه بی‌بضاعت، پرده و رومیزی‌های حرم رضوی، چادر مشکی برای زائرین مراجعه‌کننده به بخش امانات، پیش بند برای خادمان بخش چایخانه و... تا موارد ویژه‌ای مثل این برنامه دوخت مقنعه نصیب و روزی ما می‌شود و در تهیه عیدی ایتام سهیم می‌شویم.

خدمت از راه دور

دقت که می‌کنیم، یک گوشه میزهای کار و خیاطی، بخشی طلایی‌رنگ جلب نظر می‌کند. بخشی که روی آن، یک اسم و فامیل و نام کشور به صورتی برجسته حک شده: «بلقیس حسین از کشور کویت». دلیل را که جویا می‌شویم، معلوم می‌شود خدمه این بخش تنها جمعی از بانوان همسایه حرم و بارگاه حضرت رضا (ع) در شهر مشهد نیستند. دوستداران و دلدادگان امام هشتم از جاهایی خیلی دورتر از مرزهای آبی و خاکی کشورمان، به هر شکل که می‌توانند، عرض ارادت می‌کنند. اینها اسامی نیکوکارانی است که از اقصی نقاط عالم با مشارکت در خرید اسباب و لوازم کارگاه خیاطی، نام خود را در جرگه خادمان امام هشتم و این اعمل خیرخواهانه به ثبت رساندند.

هدیه حجاب به مادران آینده

سیده معصومه حسینی مسئول بخش خواهران خدمه بانوان حرم مطهر رضوی که خودش برای سرکشی و دیدار با خدمه در کارگاه خیاطی حضور دارد. درخصوص برنامه تهیه هدایای عیدانه می‌گوید: به تبع دستور تولیت آستان قدس رضوی به منظور رسیدگی و شاد کردن دل فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تهیه و تدارک البسه نو ویژه مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی در سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در دست پیگیری است.

در اولین حرکت پیش از شروع فصل سرما، خادمان بارگاه منور رضوی در قالب برنامه «مهر همدلی، خدمت رضوی» دست به تهیه و توزیع البسه گرم برای ۱۶۰۰ کودک بی‌سرپرست زدند و به دست خود تقدیم کودکان تحت سرپرستی بهریستی در سطح استان خراسان رضوی کردند. اما برای هدایای نوروزی، بسته‌ای کامل از البسه نو شامل بلوز، مانتو، شلوار، کاپشن، جوراب، کفش و... توسط آستان قدس رضوی در نظر گرفته شده که تهیه و دوخت ۳۰۰ عدد مقنعه مناسب دختران ۴ تا ۲۰ ساله برعهده بانوان خادمه فعال در کارگاه خیاطی حرم مطهر رضوی سپرده شده استکه با نیات خالصانه و تلاش خدمه این بخش تهیه و تقدیم دختران‌مان خواهیم کرد.

این هدیه حجاب مادران خادمه بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع) برای جمعی از دختران کشورمان است تا زیر سایه امام رئوف بانوان و مادران مؤمن و عفیفه آینده باشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.