۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 914833

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از تعمد دولت عراق و اقلیم کردستان به اجرای کالم توافقنامه امنیتی و اخراج تروریست ها از مناطق همجوار مرزی دو کشور گفت حتی یک ساعت مهلت دادن به تروریست ها امنیت منطقه و همسایگان راذ به خطر می اندازد

حتی یک ساعت مهلت دادن به تروریست‌ها به زیان امنیت همسایگان و منطقه است

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای عراق خود پس از رایزنی هایی دو ساعته با تاکید بر اینکه عراق در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ممتازی دارد و این جایگاه برآمده از پیوندهای فرهنگی اجتماع دینی مذهبی و جغرافیایی و خویشاوندی بین دو کشور است گفت: خرسندیم امروز می توانیم با دلی بلند اعلام کتنیم جمهوری ایران و عراق از عالی‌ترین مناسبات دوجابه همکاریهایم نطقه ای و بین المللی برخوردارند.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: متعاقب برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور در اواخر سال گذشته شاهد پیشرفت های قابل توجهی درهمه ابعاد مناسبات تهران و بغداد هستبم. آخریم مورد آن راه اندازی راه آهن بصره شلمچه برای افزایش تبادل کالا و گردشگری است که با حضو ر نخست وزیر عراق و معاون الو رئیس جمهور ایر ان کلید زده شد. امیدواریم در آینده ای کوتاه مدت شاهد ارتباط ریلی مستقییم بین ایران و عراق باشیم.

وی با بیان اینکه ما علاوه بر مرور مسایل دوجانیه منطقه ای و بین‌المللی درباره اجرای کامل موافقتنامه امنیتی گفتگو های مهمی را داشتیمآ اضافه کرد: تجریه به خوبی نشان داده که ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است وخرسندیم که مقامات عالی رتبه دولت عراق و برادرم آقای فواد حسین هم امروز اطلاعات خوبی را در خصوص خلع سلام و خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم  و اجرای کامل موافقتنامه امنیتی انجام داده و مراحل بعدی نیز طی روزهای اینده بطور کامل انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات خوبی از وزیر خارجه عراق در خصوص روند انتقال تروریست ها از مناطق مرزی دو کشور دریافت کردیم، تصریح کرد: به سخنان برادرم آقای فواد حسین مثل تمامی توافقنامه های اجرا شده دو کشور اعتماد داریم و امیدواریم این موارد روز زمین هم اجرایی و نهایی شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما معتقدیم تروریسم خوب و بد نمی‌شناسد و از اینکه عراق متعهد هست به اجرای کامل موافقتنامه خرسندیم اما مایلیم تاکید کنیم حتی یک ساعت فرصت دادن وبه تروریست ها به ضرر امنیت ایران عراق منطقه و حتی اقلیم کردستان است و معتقدیم این لکه سیاه تروریستی بایسد از صفحه سفید و چپر افتخار روابط ایران و عراق برچیده شود.

وزیر امور خارجه با قدردانی از ملت و دولت عراق برای میزبانی کریمانه زوار حسینی در مسراسم اربعین، از مقامات عراق بخاطر مواضع محکم و اقدامات به موقع عراق در مقابله با پدیده اسلام هراسی و توهین به قرآن نیز تسشکر کرد و گفت: این همراهی ایران عراق و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی قابل تحسین است.

امیر عبداللهیان در خصوص مسائل زیست محیطی و موضوع آب بین دو کشور هم با یادآوری اینکه قرارداد ۱۹۷۵ موسوم به الجزایز همه جزئیات مربوط به رودخانه های مرزی و اروند رود را در بر دارد. ما در میئله اروند رود به هماهنگی های مشترک برای تسریع در لایروبی و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استناهای مجاور و دو کشور ایست ادامه می دهیم.

وی افزود: اتفاق نظر داریم که لایروبی باید در اسرع وقت انجام شود. در سایر موارد و موضوعات نیز همکاریهای مناسبی بین دو کشور جریان دارد. ما در مباحث محیط زیست مشکل مشترکی بنام گرد و غبار داریم در هفته جاری ما نشست بین المللی مقابله با گرد و غبار را برگزار کردیم و با دوستان عراق همکاریهای مختلفی را مورد توافق قرار دادیم.

فواد حسین: اجرای توافقنامه امنیتی تا دور روز دیگر کامل می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین وزیر خارجه عراق نیز در این نشست با تاکید بر اینمه ما به اجرای موافقتنامه امنیتی با ایران بر مبنای اصول قانون اساسی خود پایبندیم گفت روند اجرای این توافقنامه تا دو روز دیگر و پانزدمه ماه میلادی جاری کالم خواهد شد.

وی با بیان این که در مدت اخیر تحولاتی خوبی در منطقه ایجاد شده است، گفت: ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند.

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند.

فواد حسین ادامه داد: دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود.

وی با تاکید بر این که روابط ایران و عراق ممتاز است، گفت: اگر احیانا مسائلی بین دوکشور وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو و ابزارهایی که در اختیار داریم حل کنیم و نباید از ادبیات تهدید بمباران و حمله نظامی استفاده شود. ما باید از راه مذاکره و گفت‌وگو، مسائلی که احتمالا وجود دارد را حل کنیم.

فواد حسین تاکید کرد: ما به توافق امنیتی دو کشور متعهد هستیم و در این جا هم این موضوع را اعلام کردیم البته در کنار این موضوع ما نیازمند تضمین ایران هستیم که زبان و ادبیات حمله و خشونت وجود نداشته باشد و دو کشور ابزارهای مختلفی برای حل مشکلات داریم.

وی همچنین گفت: پیاده سازی این توافق امنیتی ۲ روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند.

وزیر خارجه عراق افزود: ما درباهره اوضاع منطقه هم صحبت کردیم. تحولات خوبی صورت گرفته بعد از اینکه روابط ایران و عربستان از سر گرفته شد و عراق نقش مهمی در این زمینه داشت. هرقدر روابط منطقه ای گسترش پیدا کند به امنیت و ثبات منطقه کمک می کند که موضوع مهمی است و امنیت دسته جمعی باید محقق شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.