معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: فاصله آزمون تا صدور گواهینامه فنی و حرفه‌ای از ۴۵ روز به ۷ روز کاری کاهش داده شده است.

صدور بیش از یک میلیون گواهینامه مهارت در سال گذشته/ کاهش زمان صدور گواهینامه مهارت به ۷ روز

علی حسین شهریور، معاون پژوهش و برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مهارت آموزی بسیار اهمیت دارد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیش از ۱۳ هزار نفر پرسنل در جهت ارائه آموزش‌های مهارتی فعالیت می‌کند.

وی گفت: جامعه هدف یا مخاطبان این سازمان چند دسته از اقشار مختلف مردم هستند، یک گروه افرادی که در بنگاه‌های اقتصادی شاغل هستند و نیاز به بازآموزی و ارتقای مهارت دارند.

وی افزود: گروه دیگر کارجویانی هستند که برای کارآموزی به این سازمان مراجعه می‌کنند و بخشی هم جمعیت غیر فعال کشور ما هستند مثل دانش آموزان، دانشجویان و سربازان هستند که در بیش از ۶۵۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند.

شهریور گفت: حدود چهار هزار و ۸۰۰ مرکز کارگاه آموزشی در سطح کشور داریم که به صورت رایگان در بخش‌های مختلف مخصوصا صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر، مهارت آموزی را دارند آموزش می‌دهند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: علاوه بر بخش دولتی بیش از ۳۱ هزار مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد صادر شده که در بخش خصوصی در رابطه با آموزش‌های مهارتی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: سه حوزه اصلی که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور فعالیت می‌کند تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی حرفه و مشاغل، آموزش، سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای مهارت آموزان است که منجر به صدور گواهینامه می‌شود.

شهریور گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را مهارت آموزی داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۶ درصدی داشته که از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر در بخش دولتی، ۹۰۰ هزار نفر در بخش غیردولتی آموزش دیدند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از طرح‌های خوب آموزش در محیط کار واقعی بوده که سال گذشته ۳۶ هزار نفر این آموزش‌ها را دیدند و سیاست سازمان هم استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی هست تا بتوان پیوندی بین بنگاه‌های اقتصادی و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد کند.

وی اظهار کرد: فاصله آزمون تا صدور گواهینامه از ۴۵ روز به ۷ روز کاری کاهش داده شده و در بیش از سه هزار استاندارد، محدودیت در برگزاری آزمون‌ها برداشته شده یعنی هر فردی که مدعی است مهارتی را دارد می‌تواند مراجعه کند و در آزمون‌های سازمان شرکت کند که اگر موفق شود گواهینامه مهارت دریافت می‌کند.

شهریور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۰۰ هزار گواهینامه مهارت صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۵ درصد رشد داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.