عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق استقرار نیروهای مرزبانی این کشور در مرزهای ایران را به سود امنیت ملی عراق توصیف کرد.

استقبال از استقرار نیروهای دولت فدرال عراق در مرزهای اقلیم کردستان با ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، صلاح التمیمی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که استقرار نیروهای مرزبانی دولت فدرال عراق در مناطق اقلیم کردستان عراق هم‌مرز با ایران تصمیم درستی بوده و به سود امنیت ملی کشور است به‌ویژه اینکه گروه‌های مسلح با تابعیت‌های مختلف در این منطقه حضور دارند.

وی گفت که این اقدام به تقویت امنیت در مرزها و ممانعت از درگیری‌های مسلحانه کمک می‌کند و مهم‌ترین نکات مثبت آن دور کردن عناصر مسلح با تابعیت‌های خارجی، متوقف شدن فعالیت‌های آن‌ها در مناطق حساس، خلع سلاح آن‌ها و تداوم حضور نیروهای فدرال عراق برای کنترل مرزها است.

التمیمی همچنین خاطرنشان کرد که استقرار نیروهای مرزبانی با استقبال اهالی آن مناطق همراه بود زیرا این عناصر تاثیرات منفی بر زندگی مردم داشتند.

روز گذشته (یکشنبه) شبکه العربیه به نقل از منابع خود از تکمیل انتقال اردوگاه‌های تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای ایران به عمق خاک عراق خبر داد.

منابع العربیه گزارش دادند که انتقال اردوگاه‌های تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به عمق خاک عراق تکمیل شده و نیروهای گارد مرزی عراق در مرزهای با ایران مستقر شده‌اند.

«تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت نیروهای امنیتی این کشور فرایند اعمال قانون و حاکمیت بر تمام نقاط مرزی با ایران را آغاز کرده‌اند تا از خاک عراق برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده نشود.

این فرمانده عراقی گفت: نیروهای عراقی توانایی نظامی کنترل نوار مرزی عراق با ایران را دارند و ما هماهنگی سطح بالایی با دولت اقلیم کردستان در این زمینه داریم و عراق به طور کامل به اجرای توافق امنیتی با ایران پایبند است و این امر به سود امنیت ملی کشورمان است.

از سوی دیگر «غیاث سورجی» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد که بغداد به طور عملی اجرای توافق امنیتی با ایران در خصوص انحلال گروه‌های کُرد تجزیه‌طلب موجود در مرزهای عراق و ایران را آغاز کرده و بسیاری از این گروه‌ها را از مرزها دور و خلع سلاح کرده است.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز روز چهارشنبه و در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود در تهران گفت: ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند. این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود.

رسانه‌های عراقی پیشتر خبر داده بودند طرف‌های ذیربط پیشنهادی مبنی بر انتقال تروریست‌های تجزیه‌طلب از منطقه کردستان عراق به استان الانبار در غرب عراق را داده‌اند.

در این پیشنهاد آمده است که مجتمع‌های مسکونی تحت نظارت امنیتی عراق همانند اردوگاه «اشرف» که برای منافقین ساخته شده بود، برای این گروه‌ها در استان الانبار ساخته شود. قرار است منطقه‌ای در نزدیکی شهر «الرطبه» برای ساخت این مجتمع‌های مسکونی انتخاب شود و هدف این است که این گروه‌ها به دورترین نقطه از مرزهای ایران و عراق انتقال داده شوند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دوشنبه گذشته گفت: موعد اجرای توافق امنیتی (۲۸ شهریور) میان ایران و عراق تمدید نمی‌شود و ما این را به صراحت اعلام کرده‌ایم. اقدامات خوبی از سوی عراق برای اجرای این توافق انجام شده و نخست‌وزیر عراق نیز برای اجرای این توافق امنیتی تاکید کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.