۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 916551

قیمت حامل‌های انرژی از جمله گازوئیل و بنزین در ترکیه به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت و رکورد جدیدی در این کشور ثبت شد.

افزایش بی سابقه قیمت سوخت در ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، با افزایش ۱.۶۰ لیره‌ای نرخ فروش، هم‌اکنون هر لیتر بنزین در ترکیه به قیمت ۳۹.۵ لیره(۱.۴۶ دلار) به فروش می‌رسد و با افزایش بیش از ۲ لیره‌ای، قیمت هر لیتر گازوئیل نیز به ۴۰ لیره (۱.۴۸ دلار) افزایش یافته است.

بنا به اعلام این رسانه، این میزان افزایش قیمت سوخت در ترکیه بالاترین میزان نرخ سوخت در این کشور در طول تاریخ ترکیه محسوب می شود.

بنا به اعلام خبر ترک، میزان افزایش نرخ سوخت بنزین در ترکیه طی سال جاری میلادی حدود ۹۸ درصد و میزان افزایش نرخ سوخت گازوئیل ۸۱ درصد بوده است.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی ان. تی. وی، مبنای محاسبه قیمت بنزین و گازوئیل در ترکیه، فروش محصول با افزودن سهم پاکسازی و رفع آثار مخرب مصرف سوخت بر محیط زیست، نرخ تمام شده محصول بر اساس میانگین نرخ کشورهای حوزه مدیترانه(ایتالیا)، نرخ روز نفت خام، نرخ روزانه دلار به اضافه عوارض و مالیات است.

این رسانه به نقل از منابع صنعتی پیش‌بینی کرد که با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت خام، تا دو ماه آینده قیمت بنزین و گازوئیل در ترکیه از ۵۰ لیره برای هر لیتر نیز فراتر خواهد رفت.

گفتنی است؛ قیمت سوخت بنزین و گازوئیل در ترکیه با نوسانی حدود پنج درصد در شهرها و شرکت‌های عرضه کننده این دو محصول به دست مصرف کنندگان می رسد و نرخ ثابت و قطعی در تمام این کشور ندارد.

گرانی بنزین و گازوئیل در ترکیه که پیش از این موجب افزایش نرخ کرایه خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها شده بود، بنا بر پیش بینی کارشناسان با افزایش جدید قیمت‌ها، موجب افزایش دوباره نرخ کرایه تاکسی، مینی بوس و اتوبوس شده و اعتراض شهروندان این کشور را به دنبال خواهد داشت.

ترکیه که سالانه ۵۵ میلیارد دلار برای واردات انرژی هزینه می‌کند، از نظر قیمت مصرف حامل‌های انرژی، کشوری گران محسوب می‌شود.

سالانه حدود ۲۸ میلیارد لیتر گازوئیل و سه میلیارد لیتر بنزین در کشور ترکیه مصرف می شود و میزان مصرف روزانه بنزین در این کشور حدود ۱۰ میلیون لیتر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.