۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 916552

هزاران پزشک متخصص انگلیس امروز (سه‌شنبه) در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، کار زیاد و دستمزدهای پایین دست از کار کشیدند و قرار است پزشکان جوان نیز فردا (چهارشنبه) به صف اعتصاب کنند ملحق شوند.

موج جدید اعتصاب کادر درمان انگلیس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، پزشکان جوان که از ابتدای امسال در مجموع ۱۹ روز اعتصاب کردند، قصد دارند تا آخر هفته (جمعه) دست از کار بکشند. آن‌ها همچنین در کنار پزشکان متخصص و سایر کارکنان معترض در سازمان بهداشت انگلیس در نخستین روزهای ماه آتی میلادی (اکتبر) اعتصاب خواهند کرد.

این درحالیست که طبق برآوردهای صورت گرفته افزون بر هزاران نوبت پزشکی و عمل‌های جراحی طی روزهای اخیر لغو شده و مدیران بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که در اثر اعتراضات اخیر، نوبت بسیاری از بیماران برای سومین بار به تعویق افتاده است.

دولت انگلیس در حال تنظیم لایحه‌ای است که هنگام برگزاری اعتصاب مشاغل عمومی، سطح مناسبی از خدمات را تضمین کند. با این حال ویشال شارما از اعضای ارشد انجمن پزشکی انگلیس، می‌گوید که دولت به جای تنظیم لایحه ضد اعتصاب می‌تواند پیشنهاد معتبری را برای جلوگیری از بالا گرفتن اعتراضات ارائه کند.

وی با بیان اینکه کارکنان معترض تمایلی به اعتصاب ندارند افزود: این وضعیتی است که هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد و ما تلاش کردیم تا در مذاکرات با دولت انعطاف به خرج دهیم. اما اگر دولت مایل به انجام این کار نیست، اعضای ما هم موضع خود را حفظ کرده و به اعتراض‌ها ادامه می‌دهند.

در همین حال، کنفدراسیون سازمان ملی خدمات درمان انگلیس نیز که تمام بیمارستان‌های این کشور را نمایندگی می‌کند هشدار داد که نوبت پزشکی تعداد فزاینده‌ای از بیماران، از جمله بیماران سرطانی، به دلیل برگزاری اعتصاب‌ها، چندین بار تغییر کرده است.

متیو تیلور مدیر عامل این سازمان هشدار داد که اعتصاب‌های اخیر «احتمالاً بزرگ‌ترین اعتراضی است که سازمان ملی خدمات درمان تا به حال دیده و در خدمات درمانی اختلال جدی ایجاد می‌کند. مدیران بیمارستان‌ها نگران هستند که این وضعیت خطرناک توسط دولت دست کم گرفته شود، و به ما می گویند که وضعیت فعلی بسیار متفاوت و پیچیده تر از اعتصاب‌های قبلی است. آن ها همچنین به ما می‌گویند که این بار تعداد بیشتری از عمل‌های جراحی و نوبت‌های پزشکی برای بیماران سرطانی لغو شده و این بدین معناست که برخی از بیماران ممکن است بیشترین رنج را تحمل کنند.»

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که کارکنان بخش درمان انگلیس طی چند ماه اخیر، در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، کار زیاد و دستمزدهای پایین چندین دور اعتصاب کرده‌اند اما دولت محافظه‌کار ریشی سوناک حاضر به بهبود شرایط کاری آن‌ها نیست.

نخست وزیر انگلیس دو ماه پیش جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزرای دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها منجر شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر «یوگاو» و نشریه «تایمز» لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بیش از ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بود و این رقم در سال جاری میلادی به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.