تولیت آستان قدس رضوی ایستادگی در برابر مستکبران و پیروزی نهایی حق بر باطل را آموزه هجرت تمدن ساز امام رضا(ع) دانست.

ایستادگی در برابر مستکبران آموزه هجرت تمدن ساز امام رضا(ع) است

به گزارش قدس خراسان، سردار محمد تهرانی مقدم در هشتمین اجلاسیه بین‌المللی مجاهدان در غربت که شنبه اول مهرماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی آغاز شد، ضمن یاد شهدا و خیر مقدم به مهمانان اجلاسیه بیان کرد: این اجلاسیه هفت سال در استان سمنان باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد و در دوره هفتم پیشنهاد شد تا هشتمین اجلاس در کنار امام هشتم(ع) برگزار شود. 

دبیر کل هشتمین اجلاسیه مجاهدان در غربت در خصوص اهمیت مقاومت و نقش آن در شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی گفت: در دیداری که آیت‌الله کشمیری با سیدحسن نصرالله داشت، عنوان کردند آینده مقاومت به جایی می‌رسد که به تمدن بزرگ اسلامی نزدیک خواهید شد. مقاومت جبهه به جبهه و پله پله تا تمدن بزرگ اسلامی پیش خواهد رفت تا ظهور امام زمان(عج) و حکومت ایشان بر جهان محقق شود. تا جایی که سخن رهبری مبنی بر نابودی اسرائیل تحقق یابد. 

امام رضا(ع) تهدیدهای حکومت عباسی را به فرصت تبدیل کردند

پس از آن حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا اجرش کمتر از شهادت نیست، در خصوص اهمیت برگزاری این اجلاسیه در حرم مطهر رضوی گفت: اهمیت برگزاری اجلاسیه‌ای برای تجلیل از مقاومت و ‌مجاهدان فی‌سبیل‌الله در کنار مرقد امام هشتم(ع) از آن جهت است که تمام زوایای زندگی نورانی امام رضا(ع) تجلی از مقاومت و ایستادگی در برابر مستکبران و به معنایی یک زندگی انسانی و اسلامی بود.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) تهدیدهای حکومت عباسی را به فرصت تبدیل کردند، ابراز کرد: امام علی بن موسی الرضا(ع) با هوشمندی، تهدیدهای مامون عباسی که به هوشیاری شهرت داشت را به فرصت تبدیل کردند؛ حضرت ثامن الحجج(ع) به تنهایی در برابر تمام توطئه‌های ظالمانه خلافت عباسی ایستادند، مقاومت کردند و در نهایت پیروز شدند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه یکی از درس‌هایی که حضرت امام رضا(ع) در هجرت تمدن ساز خود از مدینه تا مرو به بشریت آموختند، مقاومت در برابر ظالم و پیروزی جریان حق بر باطل بود؛ تصریح کرد: امام رضا(ع) در هر فرصتی مقاومت در برابر ستمگر را از دست نمی‌دادند؛ لذا مراسم تجلیل از شهدای مقاومت باید در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه مجاهد فی‌سبیل‌الله در همه نقاط کره زمین متعلق به خداوند و بندگان با ایمان خداوند است؛ لذا مجاهدان فی‌سبیل‌الله در هیچ کجا و هیچ زمانی غریب نیستند، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، تجلیل و تقدیر از شخصیت‌هایی که در کشورهای اسلامی در مقابل استکبار مبارزه و جانفشانی کردند، تعظیم شعائر اسلامی است.

مروی، «ایمان» و «مجاهدت» را دو ویژگی حیاتی برای تحقق مقاومت و پیروزی در مقابل استکبار دانست و با اشاره به جنگ ۶ روزه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: حزب الله لبنان به برکت «ایمان» و «مجاهدت» بود که توانست ۳۳ روز در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت و برای نخستین بار اسراییل را وادار به عقب نشینی از جنوب لبنان کند.

سید عیسی طباطبایی موسس بنیاد شهید در لبنان بود

تولیت مسجد جمکران و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید به ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی سید عیسی طباطبایی اشاره کرد و گفت: این شخصیت بزرگوار خدمات بسیاری را برای اسلام و انقلاب ارائه داده است اما ناشناخته ماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان ابراز کرد: سید عیسی ابعاد مختلف شخصیتی فراوانی دارد. او نقش موثری در ارتباط با حزب الله، مقاومت و همچنین فلسطین ایفا کرد.

وی در ادامه به نقش سید عیسی در نجف، جماران و بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: وجه مشترک این سه نقطه تعهد و تقوا، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، پیوند با قرآن، پیروی از ولایت فقیه، عشق به امام، همچنین‌ ثبات قدم در مسیر و بدون فراز و نشیب بود.سرتاسر زندگی او ذکر و یاد خدا و دعا بود، او هر ۵ روز یک جز قرآن را تلاوت می‌کرد و برخی از ایام خاص در روز کل قرآن را ختم می‌کرد.

رحیمیان شاخص اصلی سید عیسی در ارتباطات و تشکل‌ها را امام راحل(ره) ذکر کرد و گفت: سید عیسی حلقه وصل امام با روحانیون لبنان و همچنین وی محور اصلی ارسال وجوهات به دفتر امام از لبنان بود. در واقع صندوق بیت‌المال که به لطف امام‌خمینی(ره) و همت سید عیسی شکل گرفت گره‌گشای بسیاری از مردم‌ لبنان بود. سید عیسی موسس بنیاد شهید در لبنان بود که به گفته سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در جریان مقاومت نقش کلیدی ایفا کرده است. 

تولیت مسجد جمکران به خدمات سید عیسی در حوزه سلامت و درمان اشاره و تصریح کرد: وی بیمارستان رسول اعظم(ص) در لبنان را احیا کرد و این بیمارستان به لحاظ مدیریت خدمات و تجهیزات رتبه نخست را در مجمع لبنان کسب کرد. ابتکارات تلاش‌های شبانه روزی و اخلاص سید عیسی در تمامی عرصه‌ها نقش سرمایه سازی را برای انقلاب و مقاومت ایفا کرده است.

امروز مقاومت اسلامی بیش از هر زمان دیگری به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند اسرائیل را متوقف کند

رئیس شورای عالی حزب‌الله لبنان در ادامه این اجلاسیه بیان کرد: حضورم را در کنار حرم مطهر امام رئوف، برای شرکت در این همایش و اجلاسیه را غنیمت می‌دانم و به جمهوری اسلامی ایران این اقدام و برگزاری هشتمین اجلاس مجاهدان در غربت را تبریک می‌گویم. مجاهدان در غربت استمرار خط شهدای کربلا و دیگر شهدای اسلام هستند که غریبانه به شهادت رسیدند. همچنین تشکر می‌کنم از طرف خودم و سید مقاومت، سید حسن‌ نصرالله از برگزاری این اجلاسیه. 

شیخ محمد یزبک ادامه داد: مایه خرسندی است که تشکر خود را تقدیم برادر عزیز مجاهد علامه سید عیسی طباطبایی کنیم که تمام تلاش خود را به کار برد تا چهره درخشان و روشن جمهوری اسلامی ایران را معرفی کند و همچنین تا امروز تمام تلاش‌های خود را برای استمرار مقاومت و جمهوری اسلامی به کار می‌برد. 

وی با اشاره به اینکه در ارتباط مستقیم و در جریان تمام تلاش‌های امام خمینی و همچنین در جریان اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای بوده‌ ادامه داد: از اینجا می‌خواهم یادآوری کنم که اولین شهدا و مجاهدان غربت در لبنان سفیران امام خمینی بودند. در آن زمان اسرائیل تمام لبنان را درنوردید و به بیروت رسید و امام نیروهای خود را  برای دفاع از لبنان اشغال شده فرستاد. حضرت امام دیدگاه استراتژیکی داشتند و معتقد بودند تمام امت اسلامی ارامش نمی‌یابد تا زمانی که غده سرطانی اسرائیل در فلسطین مستقر است و به غایت تلاش کردند تا این غده را از بین ببرند. این آینده نگری حضرت امام بسیار تاثیر گذار و عامل پیروزی اسلام عزیز بود.  

شیخ یزبک ادامه داد: همانطور که جد بزرگوار او رسول اکرم رسالت اسلام را بر دوش داشته و فرمود اگر خورشید را دست راست و ماه را در دست چپم بگذارند، امر اسلام را رها نخواهم کرد، امام خمینی نیز راه جمهوری را ادامه دادند تا اخرین نقطه و اینک بعد از ۴۵ سال، جمهوری اسلامی ایران و این دیدگاه امام را برای حفظ خیام اسلام عزیز در این شرایط می‌بینیم. امام خمینی هرگز سازش نکرد و هرانچه که داشت را برای حفاظت از خیام جمهوری اسلامی به کار برد و هرگز به دنبال مقام و رتبه نبود.

وی با تاکید بر این نکته که این اسلام هرگز ذلت را نمی‌پذیرد گفت: اسلام محمد(ص) اسلام سلامت و ارزش‌های انسانی است.کسانی که قدرت‌نمایی می‌کنند بدانند این کشور براساس حقیقت اساسی اسلام یعنی ولایت بیان شده است، چون هیچ اسلامی جز با ولایت اهل بیت تحقق نخواهد یافت و امام خمینی با این روش مردم را به اسلام حقیقی دعوت کرد. 

رئیس شورای عالی حزب‌الله لبنان گفت: مقاومت لبنان با اتکا به انچه امام خمینی و رهبر انقلاب فرمودند، با اشاره به توصیه‌های ایشان مقاومت را ادامه دادند و اسرائیل را وادار به عقب نشینی کردند. در سال ۲۰۰۶ تمام دنیا پشت اسرائیل بود. اسرائیل می‌خواست حرکتی از لبنان را برای نابودی مقاومت آغاز کند.اینگونه تصور می‌کردند که با نابودی لبنان مقاومت اسلام در هم‌ می‌شکند اما مقاومت اسلامی در برابر این پروژه با کمک و پشتیبانی بی‌نهایت جمهوری اسلامی ایران، ادامه یافت و بدین گونه موفق شدیم اسرائیل را ذلیلانه بیرون کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه عزم و اراده برای این پیروزی ادامه خواهد داشت گفت: در پروژه داعش نیز با تکیه دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، تمام کشورهایی که سودای نابودی جهان مقاومت را داشتند عقب نشینی کردند. در این خصوص لازم است یادی کنیم از سردار بزرگ مقاومت حاج قاسم سلیمانی که تا اخرین لحظه مقاومت را ادامه دادند. اثرات حرکت این سردار بزرگ در فلسطین و سوریه و لبنان و عراق مشهود است. خدا خواست او با ابومهدی ملاقات کنند و روشنگری را ادامه دهند. انچه امسال در اربعین اتفاق افتاد پاسخ دندان شکنی به امریکا بود که در پی از بین بردن این اثار است.

شیخ یزبک مطرح کرد: امروز مقاومت اسلامی بیش از هر زمان دیگری به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند اسرائیل را متوقف کند و چشم‌انداز اینده ما پر از روشنی و پیروزی اصحاب مقاومت خواهد بود.بر امریکاست که از کشورهای مقاومت کوچ و منطقه را رها کند. باز هم فلسطین به مردمش باز خواهد گشت و دولت فلسطین از نیل تا مدیترانه برقرار خواهد شد و انشالله خط ولایت ادامه خواهد داشت.

نگاه درست به مجاهدان، جهاد را ترویج می‌کند

امام جمعه موقت تهران و رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نیز در ادامه اجلاسیه مطرح کرد: جلسه بسیار شیرین و مغتنمی در محضر بزرگان جبهه مقاومت است که به شوق عرض ارادت به فرهنگ مقاومت در این اجلاس حضور یافتند. آنچه که به نظر می‌رسد این است که ما یک نمونه از حیات طیبه را پیش روی خود داریم. انچه در قرآن کریم به عنوان حیات طیبه ذکر شده، زندگی گوارا، تمیز و نورانی که هم خود شخص حض وافر می‌برد و هم دیگران سر سفره عمر او می‌نشیند و از علم و دانش و معنویت او زندگیشان شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: امروز در این جلسه نورانی در حضور برادر عزیزمان سید عالی‌قدر و دوست‌داشتنی، حجت‌الاسلام سیدعیسی طباطبایی دور هم هستیم. بحمدالله شهد حیات طیبه به او چشیده شده و هم خود ایشان شاکرند و هم همه ما و همه کسانی که در جبهه مقاومت علی الخصوص آن‌ها که در لبنان از خدمات این مرد نورانی بهره‌مند هستند. ما هم توفیق داشتیم در این سال‌ها از محبت ایشان بهره‌مند بودیم. از پیگیری‌های ویژه ایشان در خصوص جوانان لبنان، معلوم بود که او بی هیچ تکلفی هرجا که احساس کند باید قدمی بردارد، وارد میدان می‌شد. این صفا و صمیمیت و بی‌تکلفی و حسن خلق این شخصیت و گرمای اخلاق آثار خودش را دارد. الحمدلله که خداوند این توفیق را به ایشان کرامت کرده و ما هم به برکت وجود ایشان موفق شدیم در این اجلاس شرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه درست به مجاهدان جهاد را ترویج می‌کند گفت: این نگاه، همان نگاهی است که خداوند می‌پسندد تا به کمک آن ارزش‌ها جریان پیدا کند.

در ادامه مراسم از سال‌ها مجاهدت و خدمات حجت‌الاسلام سیدعیسی طباطبایی تقدیر به عمل آمد و تندیس مجاهدان در غربت به همراه هدیه‌ای از سوی تولیت آستان قدس رضوی به او تقدیم شد.

دشمنان در روز آزمایش بزرگ خواهند دید که انقلاب اسلامی چه یارگیری‌هایی داشته است

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هشتمین اجلاسیه مجاهدان در غربت بیان کرد: برای رسیدن به ایرانی آزاد و آباد مجاهدان سخت کوشانه تلاش کردند و ملتی بیدار شدند تا این کشور به اوج عزت و قدرت برسد و در راه آرمان‌های خود شهید دادند و از جان خود گذشتند.

سردار محمد رضا نقدی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان غرب و شرق همواره در تلاش هستند عزت و اقتدار ایران را زیر سوال ببرند و آن را از بین ببرند، از همین رو همه متفکران اندیشگاه‌های خود را جمع کردند و توطئه کرده و ۸ سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و غریبانه‌ترین دفاع ملت از سرزمین و آرمان خودش دفاع مقدس بود. همه قدرت‌ها در دنیا جمع شدند و با تمام امکاناتشان جنگ را هدایت کردند اما موفق نشدند ایران مقتدر را شکست دهند.

وی با اشاره به اینکه دشمن در سال ۸۸ نیز نسخه جدیدی از یک جنگ ترکیبی را رقم زد گفت: به همین منظور ۲۰۰ تلویزیون ماهواره‌ای و ۱۰۰‌ برنامه رادیویی را به زبان و گویش فارسی به صورت شبانه‌روزی فعال کردند تا ملت ایران را به زمین بزنند اما باز هم شکست خوردند. رسانه‌های دروغگوی غرب نسبتی را به جمهوری اسلامی ایران دادند که واقعیت نداشت و در سال‌های اخیر نیز برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای داشتند تا به ملت ما آسیب برسانند اما باز هم موفق نشدند زیرا با قدرت الهی که ملت ایران دارد هیچ کس نمی‌تواند غلبه کند.

نقدی افزود: دشمنان در این ۴۴ سال شکست خوردند و از این شکست پی در پی خود عبرت نگرفتند. آمریکا و صهیونیست بداند که باید سرزمین‌های اشغالی را رها کند زیرا دوباره شکست خواهند خورد و روز آزمایش بزرگ خواهند دید که انقلاب اسلامی چه یارگیری‌هایی داشته است. پاداش ملت صبور و مقتدر ایران پاداشی است که هیچ ملتی دریافت نکرده است. حرکتی که مجاهدان گمنام در گوشه و کنار دنیا شروع کردند، نفوس دنیا را پشت سر جمهوری اسلامی قرار دادند.آمریکا سرنوشت خود را به صهیونیست‌ها گره نزند. ما در انتقام خون حاج قاسم مصمم هستیم و آمریکا باید بساط خود را از جمع کند و از منطقه برود. اگر عراق و بقیه منطقه را ترک نکنید، همانطور که از افغانستان فرار کردید، از سایر کشورها نیز فرار خواهید کرد.

مقاومت یک بحث عقلانی است و راهی جز آن وجود ندارد

معاون پارلمانی رییس جمهور نیز در این اجلاسیه مطرح کرد: سه کلیدواژه ایمان، هجرت و جهاد بارها در قرآن تکرار شده و با این مفاهیم تحولات زیادی رخ داده است. از همان صدر اسلام هجرت به مدینه و حبشه و پس از آن هجرت امیرالمؤمنین به کوفه نیز موجب اتفاقات بزرگی شده است.همچنین در طول تاریخ علمای بزرگی را می‌بینیم که هجرت کردند و توانستند منشا خیر و برکت باشند.

سیدمحمد حسینی با اشاره به شخصیت حجت‌الاسلام سیدعیسی طباطبایی و تکریم او بیان کرد: تکریم شخصیتی مثل سید عیسی طباطبایی درسی است که از قران و از کلام وحی آموخته‌ایم. کسانی که در مسیر انبیا الهی هستند و با عزم جزم اهداف الهی را دنبال می‌کنند باید تکریم و از آن‌ها یاد شود. در روایات داریم در خصوص نبی مکرم اسلام که فرمودند مومنان از کوه پابرجا هم محکم‌تر هستند و نمی‌توان از دین و ایمان مومن در سختی‌ها کم کرد. چندین بار منزل حجت‌الاسلام طباطبایی منفجر شده و دائم در معرض تهدید بوده اما خداوند همواره حافظ او بوده است و وی را زنده نگه داشته تا این خدمات متنوع را انجام دهد. 

وی در ادامه بیان کرد: ما باید چنین شخصیت‌هایی را معرفی کنیم تا فرزندان ما بیاموزند و ببینند چقدر انسان می‌تواند تاثیرگذار و منشا خیر باشد. اگر مقاومت و پایداری نبود اسلام نمی‌توانست در جهان منتشر شود. مدام در قران از صبر و پایداری گفته می‌شود و پیامبر به صبر دعوت می‌شود. اگر مقاومت نبود امروز لبنان در اشغال اسرائیل بود. اگر مقاومت مردم فلسطین نبود معلوم نبود اصلا فلسطینی در منطقه باشد. و اگر مقاومت و پایداری مردم ایران نبود، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید. اگر آن دلاوری‌ها و روحیه شهادت طلبی نبود نمی‌توانستیم از نظام اسلامی دفاع کنیم. مقاومت یک بحث عقلانی است و راهی جز آن وجود ندارد و مردان این جبهه باید مورد توجه قرار بگیرند.

حسینی با اشاره به اینکه شخصیت اقای طباطبائی از ابتدا در خط امام و رهبر انقلاب راسخ بوده است گفت: وی از دامغان تا لبنان این مسیر را طی کرده و ما امروز شاهد اقدامات اساسی ایشان هستیم.

حسینی همچنین در خصوص نمایندگان پارلمانی کشورهای مقاومت گفت: این ارتباط و هم‌اندیشی می‌تواند بسیار موثر باشد. نمایندگان ما تجارب ارزنده‌ای دارند و این تبادل اندیشه و فکر می‌تواند بسیار موثر باشد. باید از این قدرت و موقعیت به خوبی استفاده شود. هرچه نیروهای مقاومت در مجالس کشورهای اسلامی تقویت شوند، می‌توانند موضع گیری بهتری داشته باشند و در برابر استکبار بایستند. اخیرا شاهد قران سوزی در اروپا بودیم و خوشبختانه رییس جمهور ما در سازمان ملل از کلام وحی سخن گفتند و این اقدام را به خوبی محکوم کردند. در پایان سلام گرم رییس جمهور را ابلاغ می‌کنم. ایشان همواره در جبهه مقاومت پیشتاز و حامی بودند.

پیام رئیس مجلس به مجاهدان در غربت

سیدمجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس انتفاضه فلسطین به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه مجاهدان در غربت، پیام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر قرائت کرد. 

 «گسترش موج بیداری اسلامی و همگرایی و اتحاد مسلمانان باهم به‌عنوان رمز موفقیت و راهگشا برای امت اسلام در حال حاضر باعث شده جهانیان شاهد گستردگی محور مقاومت و گذر از تمام مرزهای جهانی باشند و به طور یقین با افزایش قدرت ملت‌های ازادی‌خواه، نابودی جبهه استکبار تجلی خواهد یافت. امروزه مسلمانان در موقعیت افتخارند و دنیای کفر و رژیم صهیونیستی این اصل را پذیرفته که در صورت بروز هر خطایی عقوبت سختی را متحمل خواهند شد. 

برگزاری این اجلاسیه گامی مهم در راستای نشر فرهنگ جهاد و مقاومت و معرفی مجاهدانی نامور و تکریم شهیدان گرانقدری است که مظلومانه در جبهه مقاومت جنگیدند و با حماسه آفرینی مشعلی فروزان علیه استکبار برافروختند. 

جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی دریغ نداشته و چه بسیارند فرزندان این ملت که با رشادت و سلحشوری در مبارزه با دشمنان اسلام شهید شدند. 

مجاهد دلسوز سیدعیسی طباطبایی یار و یاور رهبری که سال‌های متمادی بر خدمت اسلامی اهتمام داشته‌اند از چهره‌های تاثیرگذار بر جبهه مقاومت بوده‌اند. ایشان به عنوان عالمی بزرگ نقشی اساسی در شکل گیری روحیه جهاد و مقاومت داشتند و همواره تقریب مذاهب و وحدت را رمز پیروزی جبهه اسلام می‌دانند. زندگی مجاهدانه او فراتر از مرزهای نبرد بوده و درجهت رسیدگی به امور مردم نیز کارنامه درخشانی دارند. ضمن تجلیل از برگزارکنندگان این آیین ارزشمند، امیدوارم همواره شاهد درخشش جبهه مقاومت در برابر استکبار و رژیم صهیونیستی باشیم.»

حجت‌الاسلام طباطبائی یادگار روزگار انقلاب سازی امام است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با عرض تشکر از برگزارکنندگان اجلاسیه مجاهدان در غربت گفت: چهره‌های اصیلی که دارای نقش اثرگذاری در تداوم جریان انقلاب هستند در این مراسم مورد تبیین قرار می‌گیرند. قبل از آنکه چهره‌های ارزشمند انقلابی در برگه‌های تاریخ توسط نسل‌های آینده معرفی شوند، خود ما نسبت به این چهره‌ها باید از یک معرفت برخوردار باشیم و این باعث می‌شود در حال حاضر ظرفیت‌های ناشناخته‌ در جریان انقلاب مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و از ابعاد وجودی این ظرفیت‌ها در انقلاب اسلامی بهره مند شویم.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ادامه داد: خداوند متعال بعد از جنگ احزاب  مسلمان را در برابر کفار به دو دسته تقسیم می‌کند.وقتی جمعیت ۱۰ هزار نفری کفار در همسایگی مسلمان در مدینه اردو زدند و صلابت کفر و شرک فضای اطراف مدینه را گرفت، منافقین و کسانی که در دل آن‌ها بیماری بی‌ایمانی بود، گفتند در مقابل سیل عظیم امکانات جنگی از ما کاری برنمی‌آید و خدا و پیامبر ما را فریب دادند. دسته دوم مومنین بودند. انسان‌های خداباور و معاد باوری که پرورش یافته جریان تربیتی رسول(ص) بودند. ان ها وقتی با سازوکار شرک و کفر رو به رو شدند، با کمال ایمان و تقوا و توکل به ذات پروردگار گفتند این همان وعده خدا و پیامبر است و در نتیجه ایمان به خدا میادین مجاهدت برای ما باز می‌شود و راهی ایجاد خواهد شد که در رهروی ان به سعادت ابدی برسیم. مؤمنان این موقعیت را فیض شهادت و و فضای رستگاری دیدند اما منافقین آن را عرصه نابودی و نیستی دانستند. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به رویش‌ها و ریزش‌ها در عمر انقلاب اشاره کرد و گفت: ۴۵ سال از عمر انقلاب می‌گذرد و در این زمان در کنار شهادت رزمندگان و خدمتگذاران، ما متاسفانه شاهد ریزش‌هایی هم هستیم. بعضی از عناصر وابسته به انقلاب، حتی از عناصری که در رده‌های بالای انقلاب بودند متاسفانه در جریان انقلاب ریزش کردند. خداوند تنها بخشی از مؤمنان را کسانی معرفی می‌کند که در همان موضع اولیه خود ثابت قدم ایستادند و تغییر نکردند. 

وی به شخصیت ارزشمند حجت‌الاسلام سیدعیسی طباطبایی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه علمیه نجف شاگرد پرفضیلتی در محضر امام (ره) بود که در واقع عرصه‌های اخلاقی و فرهنگی و انقلابی امام را اموخته و لحظه به لحظه در راستای خط امام شخصیت انقلابی و سازنده امام را در اعمال و کردار خودش به نمایش گذاشته بود. حجت‌الاسلام طباطبائی همچین شخصیت باارزش و یادگار روزگار انقلاب سازی امام است و تمام برکات اموخته از امام را در عرصه‌های مختلف نشان داد. 

علم‌الهدی افزود: معمولا چهره‌های برجسته جریان انقلاب یا در سایر جریان‌های بابرکت عرصه اسلامی، غالبا در یک بعد برجسته بودند. وجود بابرکت حجت‌الاسلام طباطبایی در دو بعد مبارزه و مقاومت و همچنین خدمت‌رسانی به مردم برجسته است.  چهره برجسته‌ای که در عرصه مبارزه با دشمن، آن هم صهیونیستی که از هیچ جنایتی فروگذاری نکرده و معاند قسم خورده با اسلام است، برجسته است. همچنین در خیل عظیم مقاومت در لبنان پای این جریان قهرمانانه مقاومت و ایستادگی کرد و این‌ها در کنار تمام خدمات اجتماعی ارزشمند او بود. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: آن روزی که جریان مقاومت شکل نگرفته بود و بنا بود جریان مقاومت در کنار یک مسئول و معلم مخلص و شجاع، یعنی سیدحسن نصرالله شکل بگیرد، ایشان ایستادند و هم در مبارزه و هم در خدمات اجتماعی حضور داشتند. آن روزی که مقاومت شکل گرفت و حزب‌الله به عنوان قدرت ثابت در مقابل دشمن انعقاد یافت، در تمام این مسیر آن چیزی که برای این شخصیت موردتوجه بود، خدمتگذاری بود. در عرصه مجاهده و مقابله با دشمن، میوه دل خود را تقدیم کردند و فرزند عزیزشان به شهادت رسید. در حادثه دلخراشی که با جنایت صهیونیست ایجاد شد، یک برگ طلایی درخشانی در زندگی این عالم بزرگ ثبت شد. منزل ایشان را با راکت تخریب کردند و همسرشان به شهادت رساندند. سیدحسن نصرالله رهبر بزرگ و مقاومت این خانم باشهامت را به شهیده، مجاهده و مهاجره تعبیر کردند که نشان دهنده جهاد و هجرت این خانم در طی بیش از ۵۰ سال زندگی انقلابی با حجت‌الاسلام طباطبایی بود.یعنی بیش از ۵۰ سال همسنگری با عالمی که روز و شبش با خدمت و فعالیت اجتماعی می‌گذشت آن هم در دل مقاومت و حزب‌الله. 

وی تاکید کرد: امیدواریم تابلوی رنگارنگ زندگانی این عالم و خانواده‌ او و همه خدماتی که در عرصه زندگی انقلابی داشته‌است، برای ما نقش آموزشی داشته باشد و به عنوان یک تجربه انقلابی، بتواند تغییرناپذیری اندیشه ما را تثبیت کند. انشالله برادران و خواهران ما مخصوصا جوانان از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.سرگذشت یک مجاهد فداکار و آنچه بر خودش و خانواده‌اش در عرصه جبهه مقاومت گذشته، تابلویی است که عامل سنجش ما در عرصه خدمات انقلابی ماست و از همان میزانی است که ذات مقدس پروردگار همه انسان‌های انقلابی را ارزیابی می‌کند.

علم‌الهدی در پایان تاکید کرد: این چنین مجلسی برای تکریم این شخصیت مورد توجه رهبری و رئیس جمهور است که نماینده خود را اعزام داشته و ارادت خود را به سمع حاضران رساند.

ارائه راهکار برای حل مشکلات اقتصادی محور مقاومت

در ادامه رئیس فراکسیون مقاومت مجلس شورای اسلامی نیز مطرح کرد: هدف این اجلاسیه آن است که اندیشه‌های مقاومت را به یک فرایند عملیاتی تبدیل کنیم. هم اندیشی‌های ما باید منجر به تصویب قوانین مشترک شود چرا که نیاز به قوانین در جبهه مقاومت وجود دارد. 

حجت‌الاسلام احمد فلاحی افزود: هم‌اندیشی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، امنیتی و اقتصادی از دیگر اهداف این اجلاسیه است. جبهه مقاومت با مشکلات اقتصادی درگیر است و با این نشست‌ها می‌توان برای آن راهکارهایی تعریف کرد و تجربیات را به اشتراک گذاشت. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه اموزش و تربیت هم نیازمند به هم‌اندیشی هستیم گفت: باید به کشورهای محور مقاومت بسته‌های اموزشی ارایه کنیم برای تربیت نسل مقاومت در این محورها. اگر این اتحاد و فرهنگ ایثار و شهادت در محور مقاومت نبود، قدرتمندترین تروریست یعنی داعش شکست نمی‌خورد و همچنان در کشورهای اسلامی حضور داشت.

مروز مقاومت به عنوان یک بازیگر در سطح بین‌المللی ایفای نقش می‌کند

سفیر ایران در کشور سوریه نیز در این اجلاسیه بیان کرد: امروز مقاومت به عنوان یک بازیگر در سطح بین‌المللی ایفای نقش می‌کند. در واقع مقاومت به یک معنا و مفهوم عدالت، معنویت، حقانیت، وحدت و همچنین ایستادگی در برابر هرگونه ظلم و جنایت و سلطه را با خود همراه کرده و به دیگران القا می‌کند. 

حسین اکبری افزود: امروز مقاومت به عنوان یک منطق قوی توانسته دنیای استکبار را به چالش بکشد. 

وی با ذکر این نکته که محور مقاومت در حوزه نظامی از یک توان و بازدارندگی برخوردار شده افزود: دشمن همه جا شکست را پذیرفته است. قدرت نظامی یمن باعث شد تا در موقعیتی قرار بگیرد که دشمن مذاکره را به خاطر فشار نظامی یمن بپذیرد. آمریکا به دنبال این است که در عراق بماند و تمام تلاشش بر این است که یک منطقه اقتصادی و حیاتی سوریه را اشغال کند و به عنوان یک قاچاقچی ایفای نقش می‌کند. در لبنان وقتی سید مقاومت اخطار می‌کند، اسرائیل و امریکا کوتاه می‌ایند و تسلیم می‌شوند. در ایران و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، مقاومت و گفتمان مقاومت توانسته به نوعی قدرت خودش را به دشمن سلطه‌گر تلقین کند.

اکبری ادامه داد: امروز مقاومت یک قدرت بی‌بدیل در حوزه نظامی دارد. امروز گروه‌های مقاومت فلسطینی توان مقابله با صهیونیست‌ها را دارند و جوانان فلسطینی به گروه‌های مقاومت اضافه شدند و دشمن توان ایستادن در برابر ان‌ها را ندارد.

وی گفت محور  مقاومت در حوزه رسانه نیز ایستادگی کرده و افزود: در حوزه سیاسی نیز مقاومت دست برتر را دارد و در هر کجا و هر میز مذاکره‌ای توانسته از خود دفاع کند. در حوزه فرهنگ هم توانسته تمام توطئه‌های دشمن را خنثی کرده و ایستادگی کند. 

اکبری تصریح کرد: امروز همه جهان مقاومت را می‌شناسند و هیچ کس نیست که نام حاج قاسم و انقلاب و فلسطین را نشنیده باشد. مقاومت امروز در یک شرایطی است که می‌تواند نظام جهانی را به چالش بکشد. مقاومت توانسته نظام سلطه را وادار به شکست کند و نظام قدرت جهانی را تغییر دهد. امروز دیگر اعضای مقاومت نیازی نیست راجع به  ابزار دفاعی بحث کنند و باید فکر کنند که قدرت مقاومت دیگر محدود به کشورهای اسلامی نیست و هر انسان ازاده‌ای در هرجای دنیا و هر کشوری که استقلال فرهنگی و سیاسی دارد یعنی مقاومت. امروز مقاومت از مرزهای دینی و قومی عبور کرده و به عنوان یک منطق قوی چالش‌گر توانسته به کرسی بنشیند. محور مقاومت باید فاز گفت‌وگو را به سمتی ببرد که مشخص کند نقشش در نظام جهانی آینده چیست.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.