طالبان با اجرای سیاست های سخت گیرانه در حوزه ارزی، باعث شده که واحد پول افغانستان بهترین رشد را در بین همه کشورهای جهان در سه ماهه گذشته داشته باشد.

طالبان چگونه باعث شد پول افغانستان بهترین عملکرد سه ماهه گذشته جهان را رقم بزند؟

به گزارش قدس آنلاین، میلیاردها دلار از کمک های بشردوستانه و افزایش تجارت با همسایگان آسیایی، پول افغانستان را به صدر رتبه بندی جهانی در این سه ماهه رسانده است که اتفاقی غیرعادی برای کشوری فقیر با یکی از بدترین سوابق حقوق بشر در جهان محسوب می شود.

طالبان که قدرت را دو سال پیش به دست گرفت، همچنین مجموعه ای از اقدامات را برای با ثبات نگه داشتن واحد پول افغانی، از جمله ممنوعیت استفاده از دلار و روپیه پاکستان در معاملات محلی و تشدید محدودیت ها برای خارج کردن دلار از کشور انجام داده است. مقامات طالبان همچنین تجارت آنلاین را غیرقانونی کرده و افرادی را که قوانین را زیر پا می گذارند به حکم زندان تهدید می کند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که کنترل‌های ارز، جریان‌های نقدی و سایر حواله‌ها به افغان‌ها کمک کرده‌اند تا در این سه‌ماهه شاهد حدود ۹ درصد رشد ارز خود باشند و از رشد ۳ درصدی پزو کلمبیا در رتبه دوم پیشی بگیرند. افغانی در سال گذشته حدود ۱۴ درصد رشد داشته و پس از ارزهای کلمبیا و سریلانکا در رتبه سوم فهرست جهانی قرار گرفته است.

با این حال، کاهش زیان‌های ارزی که پس از تغییر رژیم در این کشور مشاهده می‌شود، تحولات شگرفی را ادامه داده و در حالی که افغانستان به دلیل تحریم‌ها تا حد زیادی از سیستم مالی جهانی قطع شده را کنار زده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، در افغانستان بیکاری بیداد می کند، دو سوم خانوارها برای تامین اقلام اساسی با مشکل مواجه هستند و تورم نیز به رکود شدید تبدیل شده است. هواپیماهایی حامل دلار تقریباً هر هفته از سازمان ملل برای حمایت از فقرای افغانستان، تا سقف ۴۰ میلیون دلار، حداقل به مدت ۱۸ ماه بعد از پایان سال ۲۰۲۱ که طالبان حکومت را به دست گرفت به این کشور وارد می شد.

یکی از کارشناس امور خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی در واشنگتن می گوید: «کنترل ارز با قدرت در این کشور در حال اجراست، اما بی ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باعث می شود که این افزایش ارزش پول به یک پدیده کوتاه مدت تبدیل شود.

این در حالی است که دلارهای قاچاق از پاکستان به افغانستان نیز در ماه های گذشته به طالبان کمک کرده است. حسیب الله نوری سخنگوی بانک مرکزی افغانستان بانک، تقریباً هر هفته ۱۶ میلیون دلار را به اقتصاد این کشور تزریق می کند تا شرایط ثبات خود را از دست ندهد.

با کاهش فشار بر ارز، بانک مرکزی افغانستان سقف برداشت دلار را از بیست و پنج هزار دلار به چهل هزار دلار برای مشاغل و از دویست دلار در هفته به ششصد دلار برای افراد افزایش داده است. لازم به ذکر است که هر دلار افغانی روز دوشنبه حدود ۷۸.۵۰ دلار معامله شد.

منبع: بلومبرگ

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سزباز وطن ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    فغانستان مانند یک خانواده که همه شاغل باشند پدر خانواده وقط رو به پیشرفت هست ولی ایران مانند پدر خانواده هست که ده عائله دارد وهمه بیکار افغانستان لااغل بیست ملیون جمعیت در خارج دارد که همه کار می‌کنند وبه کشور پولتزریق می‌کنند بجز کمک تمام سازمان‌ها وخرج دولت هم که طالب هست آمریکا می‌دهد چرا پولش هر روز با ارزش تر از قبل نشود