مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری گفت: ما اینجا نیامده‌ایم از یک نفر یاد کنیم، آمده‌ایم به خودمان یادآوری کنیم، وارثان میراث گران‌بهایی هستیم که سرتاسر آن پهلوانی است. امید که برای نیاکان خود میراث داران و قدردان واقعی باشیم.

در مراسم بزرگداشت کلنل پسیان مطرح شد: محمد تقی خان پسیان؛ میراث پهلوانی

به گزارش قدس خراسان، محفل شعر غایت غیرت و بزرگداشت کلنل محمدتقی خان پسیان و شهدای امنیت و غیرت، عصر روز پنجشنبه، ۱۳ مهرماه در باغ نادری برگزار شد.

شاعران بسیاری از جمله فرامرز اکبری، علی سمرقندی، سیدامین موسوی، راضیه رجایی، مسعود یوسف‌پور، هاشم رضازاده، مصطفی جلیلیان مصلحی، محمدحسین رحیمی، امیرحسین پاسبان، جواد اسلامی، عباس تافته، عاطفه جعفری، مهدی آخرتی، عاطفه سادات موسوی، ملیحه آخوندی و غلامرضا غلامپور در این محفل اشعار خود را به شهدای وطن، به خصوص شهدای غیرت و امنیت و خانواده معزز آنان تقدیم کردند.

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری در ابتدای این مراسم بیان کرد: افتخار داریم در مجموعه فرهنگی و تاریخی نادرشاه افشار و کلنل پسیان، قهرمانان نامدار تاریخ، میزبان شما باشیم. خاکی که بر آن قدم برمی‌دارید و هوایی که در آن تنفس می‌کنید، محل پرواز ملائک است. امروز افتخار یافتیم به مناسبت سالروز شهادت محمدتقی خان پسیان گرد هم بیایم. قهرمان برومند آذری، دلاور مردی که فقط ۳۰ سال زندگی و مجاهدت کرد اما ۱۰۲ سال است که همسایه و همشهری مشهدی‌هاست و امسال صد و دومین سالگرد شهادت اوست.

حسین ابراهیمی ادامه داد: این قهرمان دهم مهرماه سال ۱۳۰۰ ناجوانمردانه به شهادت رسید تا امروز به من شما و یادآوری کند، این عاقبت وطن‌پرستی است!

وی افزود: ما اینجا نیامده‌ایم از یک نفر یاد کنیم، آمده‌ایم به خودمان یادآوری کنیم، وارثان میراث گرانبهایی هستیم که سرتاسر آن پهلوانی است. امید که برای نیاکان خود میراث داران و قدردان واقعی باشیم.

فرامرز اکبری، شاعر آئینی در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: جلسه بسیار خوب و پرباری بود. این وظیفه ماست که با هنر و اشعار خود پاسداشت خون شهدا باشیم. به خصوص جوانانی که در این دوره و روزگار در راه حق جان خود را فدا کردند. این وظیفه ماست که هنر خود را در این مسیر خرج کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: جایگاه شعر در بحث روشنگری و تبیین این روزها از همیشه پررنگ‌تر و مهم‌تر است. این روزها که نسل جوان کمتر به سراغ خواندن کتاب‌های تاریخی می‌روند، برپایی محافلی این چنینی و گفت‌وگو در مورد قهرمانانی همچون محمدتقی خان پسیان موجب روشنگری و آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان با این بزرگان است.

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: ما قرار نیست فقط نگاه مدفن و قبر به مزار قهرمان شهیدی همچون محمدتقی خان پسیان داشته باشیم، این مکان‌ها برای ما به نوعی یادمان هستند. با برگزاری یادمان این شهدا، درواقع دو هدف را نشانه می‌گیریم. اول آنکه به خودمان و همشهریان یادآوری می‌کنیم که چه گنجی اینجا قرار دارد، همچنین این محافل به نوعی موجب رونق بخشیدن به این مکان شده و این شخصیت را بیشتر به مخاطب معرفی می‌کند.

حسین ابراهیمی در خصوص عدم شناخت نسل جدید از شخصیت‌هایی چون کلنل پسیان گفت: جا دارد در این خصوص از متولیان فرهنگی و مسئولان مربوطه گلایه کنیم. کلنل پسیان ۱۰۲ سال است که در این شهر آرمیده و پس از انقلاب اسلامی ارزش و مقام شهدا بر ما روشن شده است.

وی ادامه داد: تا سال گذشته که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۵ آذرماه از کلنل پسیان یاد کردند و صراحتاً اعلام کردند او به تمام معنی بسیجی است و شهید شد، ما این شهید را آنطور که شایسته است یاد نمی‌کردیم. اگر هم مراسمی در این مجموعه برگزار می‌شد، مردمی و خودجوش بود. برای اینکه چنین قهرمان‌هایی معرفی شوند، باید تمام متولیان و کار بلدان فرهنگ جامعه پای کار بیایند تا این شخصیت‌های گران بها به نسل جدید ما معرفی شوند و غبار فراموشی از آن‌ها زدوده شود.

وی تاکید کرد: اردوهای فرهنگی و تفریحی دانش‌آموزان یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی این شخصیت‌هاست که متأسفانه کمتر اتفاق می‌افتد. تشکلات مردمی و فرهنگی و محافل علمی و پژوهشی ما باید برای شناخت ابعاد مختلف شخصیتی چنین قهرمانانی هدف گذاری و برنامه‌ریزی کنند تا نسل جوان هرچه بیشتر به آن‌ها نزدیک شوند.

در پایان این مراسم از خانواده شهدای امنیت تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.