نیش زنبور موجب مرگ دانش آموزی ایذه ای شد؛ این خبر پس از انتشار در فضای مجازی خیلی زود از سوی رئیس آموزش و پرورش عشایری خوزستان تأیید شد.

پاسخ یک متخصص؛ آیا نیش زنبورها باعث مرگ می‌شود؟

ترس از حشرات و پیامدهای نیش آن بویژه در خصوص کودکان از گذشته تاکنون وجود داشته است.

یک متخصص پوست در این خصوص با اشاره به شایع بودن واکنش آلرژیک ناشی از نیش حشرات می گوید، با اینحال در اغلب موارد این موضوع بی‌خطر است .

شهرام آریایی می گوید: نیش زنبور به عنوان یک عامل حساسیت زا می تواند منجر به آنافیلاکسی و موجب شوک به فرد شود و حتی به مرگ هم بینجامد که در کودکان واکنش‌های آلرژیک شدیدتر است.

وی با رد این شائبه که ممکن است پزشک معالج در خصوص فوت دانش آموز ایذه ای کوتاهی کرده و یا مرکز درمانی اطلاعاتی دراین خصوص نداشته  است، توضیح می دهد:این موضوع یعنی شوک و آنافیلاکسی در پی نیش زنبور حتی می تواند دربهترین پارک های دنیا و حتی در آمریکا هم که بهترین امکانات درمانی در آنجا وجود دارد اتفاق بیفتد و این موضوع حادثه عجیبی نیست.

وی درخصوص اینکه چه اقداماتی پس از نیش زنبور می توان انجام داد که به شوک منجر نشود هم می گوید: واقعاً نمی توان گفت چه اقداماتی می توان در این باره انجام داد؛ این فرایندی است که به عنوان آنافیلاکسی و حساسیت هر پزشک و هر مرکز درمانی امکاناتی در این خصوص دارد؛ از یک اکسیژن رسانی ساده تا تزریق سرم و تزریق ضد حساسیت می تواند همه این مراحل را انجام دهد.

آریایی تأکید می کند:ممکن است هزاران نفر درکشور با نیش زنبور آسیب ببینند و برای هیچ کدام هم مشکلی پیش نیاید و یا هر کدام از ما چندین بار توسط زنبور گزیده شده باشیم، اما مشکلی پیش نیامده باشد،اما این اتفاق ممکن است در موارد بسیار نادر به حساسیت و آنافیلاکسی و مرگ منجر شود.

وی ادامه می دهد:زنبورهای بزرگ تر که زنبورعسل نیستند ممکن است درصد ایجاد شوک و آنافیلاکسی بیشتری را به فرد بدهند. 

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.