سخنگوی اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص کسری ۴۵۵ همتی ناظر بر تراز عملیاتی در بخش هزینه‌های جاری است، گفت: این موضوع به معنای کسری بودجه نیست و تلاش می‌کنیم امسال را بدون استقراض و کسری به پایان برسانیم.

امسال را بدون کسری بودجه به پایان خواهیم رساند/ کسری تراز عملیاتی به معنای کسری بودجه نیست

قدس آنلاین: سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برنامه دولت برای جبران کسری ۴۵۵ هزار میلیاردی پیش بینین شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه آنچه در گزارش مرکز مورد اشاره آمده در خصوص کسری تراز عملیاتی بودجه است نه خود بوجه، گفت: این ۴۵۵ همت ناظر بر این است که بودجه در بخش عملیاتی هزینه‌های جاری دولت بیش از درآمدهای مالیاتی و گمرکی و بطور عام درآمدهای جاری آن است.

وی با تأکید براینکه سایر درآمدهای دولت از جمله درآمدهای نفتی و تراز دوم و سوم دچار کسری نیست، خاطرنشان کرد: ما تلاشمان این است که امسال را بدون استقراض به پایان برسانیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: البته گزارش مرکز پژوهاشهای مجلس حاوی یک پیام درست است و ان لزوم اصلح جهت گیری  بودجه و ساختار آن است و انتظار و تلاش ما هم این است که امور جاری کشور از محل درآمدهای جاری تأمین شده و درامدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده شود که رویکرد بوجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم با همین نگاه تنظیم شده است.

مردم بهبود قدرت خریدشان را بزودی احساس خواهند کرد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی ۳ ماهه ابتدایی امسال با حتساب نفت ۶.۲ در صد و بدون نفت ۵.۷ درصد بوده خاطرنشان کرد:  مهم‌تر از نرخ رشد، کیفیت رشد است که در این زمینه گرچه در بهار امسال، رشد ۱۶.۴ درصدی بخش نفت را داشتیم اما سایر بخش‌ها هم وضعیت قابل دفاعی داشته‌اند.

خاندوزی افزود: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نرخ رشد نزدیک به صفر و تورم بالا داشت؛ لذا رفاه و قدرت خرید مردم مستمرا کاهش داشته است؛ لذا نرخ‌های رشد اخیر کمتر از سوی مردم احساس می‌شود. در آینده شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد قدرت در معیشت مردم خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین میان تولید ناخالص داخلی نسبت به ۹۶ و نیز بهار سال ۹۰ به عنوان دو سال شاخص در رشد جی دی پی (GDP) بوده است؛ گرچه از این نظر، از سال‌های گذشته وضع بهتری داریم اما استمرار آن در شاخص رشد درآمد سالانه اثرگذار خواهد بود.

سیر نزولی معنادار رشد تورم

این عضو تیم اقتصادی دولت با اشاره به اینکه گزارش مرکز آمار از تورم شهریور امسال در نقطه به نقطه با شهریور امسال ۳۹.۵ درصد رشد داشته است که نسبت به تورم نقطه به نقطه امسال که ۵۴ درصد بود و  کاهش معنادارتری دارد، گفت: تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در شهریورماه امسال، ۳۷ درصد بود که در شهریور پارسال ۷۵ درصد بود. این میزان کنترل تورم نتیجه ثبات ارزی، کنترل نقدینگی و چشم‌انداز مثبت اقتصادی ایران در داخل و خارج است.

تیم اقتصادی انسجام کامل دارد

وی در واکنش به برخی شایعات و اخبار در خصوص وجود اختلاف میان اعضای تیم اقتصادی دولت در زمینه خروج فولاد و سیمان از بورس کالا با تأکید بر اینکه جریان هایی خارج از دولت هر طرح بحثی را بزرگنمایی می‌کنند و از آن به وجود شکاف در دولت تعبیر می‌کنند، اظهار داشت:  هم انسجام کامل در تیم اقتصادی دولت وجود دارد و هم تمام اعضای آن برای بیان نظرات خود شجاعت دارند 

حوزه مسکن نیازمند منابع بورسی است

خاندوزی با بیان اینکه وزرات راه و شهرسازی به عنوان سیاست گذار بخش مسکن دغدغه هایی برای تولید سیمان و فولاد دارد ما هم آن را درک می‌کنیم، اضافه کرد:علت ورود سیمان و فولاد به بورس کالا ناشی از خرید و فروش و سفته بازی حواله های فسادزای این کالاها بود که برای دلالان سود زیادی ایجاد می‌کرد و افراد خاصی قبل از عرضه در بورس کالا به این حواله ها دسترسی داشتند اما بورس کالا سبب کشف قیمت عادلانه سیمان و فولاد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دولت امکان کنترل و مدیریت را در بورس کالا دارد و می‌تواند جلوی کدهای بورسی افراد متخلف را بگیرد به آقای بذرپاش هم گفتم که بورس کالا این آمادگی را دارد تا ابزارهای مدیریتی را در اختیار سیاست گذاران بخش مسکن قرار دهد نهایتا در نشست ستاد اقتصادی دولت مقرر شد تا سیمان و فولاد از بورس کالا خارج نشود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص تأمین مالی طرح های مسکن از بازار سرمایه هم با اشاره به اینکه  تعیین سقف تراز نامه بانک ها محدودیت هایی را ایجاد می‌کند لذا در حوزه مسکن حتما باید از ابزارهای دیگر مثل بورس استفاده کرد، گفت: در این حوزه دو مسیر فعال است یکی طرح فروش متری مسکن در بورس که امکان سرمایه گذاری خرد و مصون کردن سرمایه های خرد از نوسانات تورمی را فرهم می کند و دیگری که در کمیسیون اقتصادی دولت دنبال می‌شود تسهیل و تسریع در تشکیل صندوق‌های ساخت و  اجاره مسکن است که امیدواریم آیین نامه آن تا ۱۰ روز دیگر در دولت تصویب شود.

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد دیگری که در وزارت اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی داده  تشکیل صندوق های کالایی برای سیمان و فولاد در بورس هستند که ابزار جدیدی را برای انبوه سازان به منظور پیش تأکیم مصالح به قیمت های قابل پیش‌بینی فراهم می‌کند.

دولت آماده اجرای طرح الزام به صدور اسناد رسمی است

وزیر اقتصاد در زمینه مصوبه اعتبار اسناد رسمی در مجمع  تشخیص مصلحت گفت: از طرف دولت معاون حقوقی رییس جمهور در این حلسات حاضر می شود و دولت آمادگی دارد تا این مصوبه را در صورت تصویب در مجمع، اجرا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تغییر نام‌ وزارت اقتصاد در لایحه برنامه هفتم و همچنین آخرین وضعیت تاسیس وزارت بازرگانی گفت: یکی از مشکلات جدی کشور در دهه ۹۰ که موجب شد نرخ رشد اقتصادی ضعیف باشد، مسأله تامین مالی بوده است. ناظر به این موضوع، پیشنهادی برای تغییر نام وزارت اقتصاد و متمرکز شد این وزارتخانه بر موضوع تامین مالی در پیش نویس لایحه برنامه هفتم مطرح شد. اما در متن لایحه ارسالی دولت و در مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس که به صحن علنی ارایه شده، نیامد. البته پیشنهادهایی برای بازخوانی ساختاری وزارت خانه های اقتصادی اگر وجود داشته باشد دولت با آغوش باز خواهد پذیرفت.

سیاست نظام درباره FATF هیچ تغییر نکرده است

خاندوزی درباره طرح مجدد موضوع پذیرش FATF از سوی ایران بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییر نکرده و فارغ از کنوانسیون های بین‌المللی بر اساس اعتقادات خودمان با پولشویی مبارزه می‌کنیم و معتقدیم کارگروه اقدامات ویژه مالی باید با نگاه فنی به این موضوع بنگرد.

وی درباره حضورش در اجلاس بانک جهانی گفت: پایان این هفته اجلاس در کشور مراکش برگزار خواهد شد و همزمان اجلاس صندوق بین‌المللی پول هم برگزار می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس جهانی شرکت می‌کند.

وزیر اقتصاد درباره تاثیر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی بر بازار ارز افزود: انتقال منابع ارزی ایران از کره جنوبی که چند کشور در این فرآیند دخیل بودند و زمان طولانی هم صرف آن شد، نیازمند ملاحظات اجرایی و فنی مهمی بود تا منفعت اقتصادی ایران تأمین شود و کانال امنی برای انتقال شکل بگیرد که خوشبختانه این کار در دولت انجام شد.

رفع موانع حقوقی- قضایی برای دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی

وی ادامه داد: علاوه بر این، رفع موانع حقوقی- قضایی برای دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در لوکزامبورگ در روزهای گذشته مرتفع شده و پیگیری برای آزادسازی سایر منابع بلوکه شده نیز ادامه دارد. آزادسازی منابع و در عین حال رشد صادرات نفتی و غیرنفتی موجب شده دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز باشد.

 سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: نوسانات روزهای اخیر ارز نیز تحت مدیریت و کنترل  بانک مرکزی است. چشم انداز ما این است که وضعیت مطلوب فضای اقتصاد کلان کشور نیز به بانک مرکزی برای تداوم بخشی به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد.

رشد ۱۱۴ درصدی خرید تضمینی گندم

وی در مورد طرح ۶ ماهه آرد نیز اظهار کرد: نان‌، قوت غالب و آخرین سنگر معیشتی اقشار نیازمند است؛ لذا به دستور رئیس‌جمهور سیاست حذف ۴۲۰۰ تومانی برای نان متفاوت محاسبه شد. لذا سهم هزینه مردم در سبد هزینه خانوار ۴۰ درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد گفت: قبل از دولت سیزدهم، مردم ۵۰ درصد هزینه تمام‌شده نان را می‌دادند اما الان به ۲۵ درصد رسیده است. افزایش یارانه نان در حالی رقم خورد که دولت سیردهم، قیمت خرید تضمینی را به کیلویی ۱۵ هزار تومان افزایش داد و از کشاورزان و گندم‌کاران هم حمایت شد و یکی از بهترین سال‌های عملکردی خرید تضمینی گندم بود و نسبت به سال گذشته، ۱۱۴ درصد افزایش یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.