قادری نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل زنجیره ارزش، اظهار داشت: باید سعی کنیم در هر حوزه ای که ورود پیدا می کنیم زنجیره را کامل کنیم و صفر تا صد محصول خام تا نهایی را در اختیار خودمان داشته باشیم تا نگرانی نسبت به تحریم ها و ارزش افزوده و اشتغال نداشته باشیم.

توسعه زنجیره ارزش به کمک بومی‌سازی فناوری و تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه راهکار مبارزه با تحریم‌ها

اعطای مشوق های مالیاتی مشروط به صنایع بزرگ طی برنامه هفتم توسعه، به عنوان بخشی از مدل جدید حمایت دولت از بخش تولیدی، نشان دهنده تغییر قابل توجهی در ارتقای سرمایه گذاری در صنعت و تشویق رشد اقتصادی است. بر اساس این مدل، صنایعی که در تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه گذاری می کنند، اعتبار مالیاتی را به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزه برای نوآوری و حمایت از تکمیل زنجیره ارزش دریافت می کنند. صنعت نفت و گاز به عنوان بخش کلیدی کشور از این رویکرد بهره مند خواهد شد.

مدل جدید اعطای مشوق های مالیاتی مشروط به صنایع بزرگ طی برنامه هفتم توسعه بیانگر رویکردی تحول آفرین در حمایت دولت از بخش تولیدی است. با ارائه اعتبارات مالیاتی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، صنایع برای سرمایه‌گذاری در نوآوری و پیشرفت‌های فناوری تشویق می‌شوند. به‌ویژه صنعت نفت و گاز از این مشوق‌ها سود خواهد برد، زیرا از تکمیل زنجیره ارزش حمایت می‌کنند و رقابت را به پیش می‌برند. این مدل به دولت اجازه می دهد تا مشوق های مالیاتی را با اهداف توسعه خود هماهنگ کند، رشد اقتصادی را تحریک کند و محیطی را برای نوآوری و بهره وری پایدار ایجاد کند. از طریق استقرار استراتژیک مشوق‌های مالیاتی، دولت می‌تواند از بخش تولیدی اقتصاد حمایت کرده و صنایع را برای موفقیت بلندمدت قرار دهد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس در رابطه با خام فروشی و عدم توسعه زنجیره ارزش صنایع بزرگ کشور، اظهار داشت: خام فروشی زیان های زیادی دارد از جمله اینکه در شرایط تحریمی هم فروش مواد خام را مشکل داریم و هم برای تامین محصول نهایی که از همین مواد خام استفاده می‌شود با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: علاوه بر آن طبیعی است که ارزش افزوده در تکمیل زنجیره مهم است و درست است دسترسی به دانش تکنولوژی مشکل است ولی اگر تلاش ما بر این باشد که بتوانیم این زنجیره را کامل کنیم می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که تکنولوژی و صنایع ما در این حوزه ها توسعه پیدا کند.

قادری نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل زنجیره ارزش، اظهار داشت: باید سعی کنیم در هر حوزه ای که ورود پیدا می کنیم زنجیره را کامل کنیم و صفر تا صد محصول خام تا نهایی را در اختیار خودمان داشته باشیم تا نگرانی نسبت به تحریم ها و ارزش افزوده و اشتغال نداشته باشیم. به کمک بومی‌سازی فناوری و تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و طی کردن مسیر توسعه زنجیره ارزش، به سمت خنثی کردن تحریم‌ها خواهیم رفت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص ایجاد نظام جدید حمایتی مشروط از صنایع با کمک اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، بیان داشت: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مزایایی برای صنایع دارد زیرا یکی از نگرانی‌هایی که واحدهای صنعتی دارند این است اگر پولی پرداخت کردند، به راحتی توسط وزارت اقتصاد برگردانده نمی‌شود ولی وقتی اعتبار مالیاتی منظور می شود، در مراحل بعدی از اعتبارات می‌توانند از اعتبارات مالیاتی برای محاسبه حساب خود با وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی استفاده کنند. بنابراین اعتبار مالیاتی می تواند بسیاری از گره ها را در این حوزه باز کند.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: از اهداف  ما در مجلس این است که بتوانیم در راستای تشویق تحقیق و توسعه در صنایع و گسترش زنجیره ارزش محصولات گام بردارد و تلاش های ما در این زمینه تداوم خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.