۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 924489

اگرچه حجم کودک‌کشی‌های رژیم صهیونیستی در چندروز گذشته آن‌قدر زیاد بوده که دیگر کمتر وجدان بیداری درباره کمک به مظلومان فلسطینی شک و تردید دارد، اما هنوز هم شبهاتی در فضای مجازی می‌چرخد که چرا جمهوری اسلامی بودجه‌های مملکتی را صرف کمک به فلسطین می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین، حال آنکه کشور خودمان با مشکلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. برای پاسخ به این پرسش به سراغ آمارهای جهانی می‌رویم تا ببینیم کمک‌های مالی ایران در میان سایر کشورها چه جایگاهی را بدست آورده است.

براساس آمارهای مرکز عربی واشنگتن دی سی در تاریخ ۴ آگوست ۲۰۲۲ مهم‌ترین کشورهایی که حمایت‌های مالی از فلسطین (ارسال کمک به تشکیلات خودگردان) داشته‌اند عبارتند از : اتحادیه اروپا که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون یورو به فلسطینی‌ها کمک می‌کند. رتبه بعدی از آن ایالات متحده است. دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲۵۰ میلیون دلار کمک کرده است. از میان کشورهای عربی بزرگ‌ترین کمک‌کننده عربستان سعودی با ۴ میلیارد دلار و پس از آن امارات (۲/۱ میلیارد دلار)، الجزایر (۹۰۸ میلیون دلار)، قطر (۷۶۶ میلیون دلار) و کویت (۷۵۸ میلیون دلار) است.

البته این آمارها بعد از کرونا به شدت کاهش یافته است. جالب اینجاست که ایران در این فهرست حتی در میان ۱۰ کشور اول هم جایگاهی ندارد.

المانیتور هم با ارائه آماری می‌نویسد: در نگاهی به اینکه کدام کشورها به غزه تعهد برای حمایت مالی داده‌اند، مصر و قطر پیشتاز هستند و هر کدام متعهد شده‌اند ۵۰۰ میلیون دلار به غزه کمک کنند. آمریکا، سازمان ملل و اروپا در رده‌های بعدی قرار دارند. اتحادیه اروپا چین و آلمان و بریتانیا نیز در رده‌های بعدی فهرست المانیتور هستند. اینجا نیز اثری از حضور و حمایت مالی ایران از فلسطین نیست.

در میان آمارهای مختلف در همه این سال‌ها تنها یک خبر درباره کمک‌های مالی ایران وجود دارد که مبلغ آن هم در مقایسه با اهداکنندگان اصلی بسیار ناچیز است. حدود ۲۰ میلیون دلار. آن هم اینکه محمود الزهار از اعضای بلندپایه جنبش فلسطینی حماس که بارها به ایران سفر کرده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عربی زبان العالم گفته است در دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد، درخواست‌ کمک مالی «برای پرداخت حقوق کارمندان و خدمات اجتماعی» در غزه داشته و احمدی‌نژاد او را به سردار سلیمانی ارجاع داده است. او ادامه می‌دهد: «حاج قاسم هم به‌سرعت درخواست ما را پاسخ داد و فردا در فرودگاه ۲۲ میلیون دلار در چمدان به ما تحویل داد». ۲۲ میلیون دلار طی همه این سال‌ها در مقابل فقط ۴میلیارد دلار عربستان سعودی آن هم در یک سال!

سال ۱۳۸۵ نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از دکتر متکی وزیر امور خارجه وقت نوشت دولت جمهوری اسلامی ایران ۵۰ میلیون دلار برای کمک به مردم فلسطین اختصاص داد.

این‌ها تنها اسنادی است که از کمک‌های مالی ایران به فلسطین به چشم می‌خورد.

اما علت اینکه مردم ایران تصور می‌کنند نظام ایران پول‌های بیت‌المال را به جیب فلسطینیان می‌ریزد، تنها یک عامل است. اینکه پروپاگاندای غربی تلاش کرده است برای کمرنگ کردن آرمان فلسطین، حمایت از فلسطین را به مشکلات اقتصادی داخلی گره بزند. در صورتی که طبق آمارهای بین‌المللی کمک‌های ایران از جنس دانش نظامی و در برخی موارد زیرساخت‌های نظامی است.  دلیلش هم این است که ایران به جمع‌بندی رسیده که ضعف اصلی مقاومت در قدرت مبارزه است.

نگاهی به رسانه‌های غربی نشان می‌دهد این امپراتوری جهانی برای ایجاد اختلال محاسباتی در میان مردم ایران آمارهای ضدونقیضی منتشر کرده است. مجموع این بررسی‌ها نشان می‌دهد در آمارهای حمایت مالی ایران به‌شدت مبالغه شده است. ایران خود تحریم و تحت فشار اقتصادی است و امکان و توان حجم عظیم کمک به مردم فلسطین را ندارد و ادعاهای کمک ایران به حماس از طریق پول‌های آزاد شده ایران نیز بارها توسط غربی‌ها تکذیب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.