۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 924877

سخنگوی وزارت امور خارجه

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است/ مقاومت آماده مبادله اسرا پس از توقف حملات است

کنعانی در پاسخ به قدس انلاین مطرح کرد: مستند سازی استفاده از سلاح های ممنوعه علیه مردم غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه آنچه امروز در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است، گفت: حملات علیه غزه و بمباران و کشتار کودکان و زنان که آمار آن به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده و محاصره این منطقه باید متوقف شود.

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است/ مقاومت آماده مبادله اسرا پس از توقف حملات است

قدس آنلاین: ناصر کنعانی در نشست هفتگی خود با اشاره به تحولات سرزمین های اشغالی و حملات رژیم صهیونیستی از زمین و آسمان علیه غزه، گفت:  امروز آسمان غزه غرق دود و زمین آن غرق خون کودکان، زنان و شهروندان بیگناه فلسطین است. متاسفانه این روزها تاریخ بیش از ۷۰ ساله اشغال صهیونیست‌ها در قاب خونین نوار غزه در حال تکرار است.

کنعانی گفت: امروز فلسطینی‌ها مظلوم‌ترین ملت جهان هستند. ملتی که با دشمنی با این حجم بی رحمی، شرارت و خباثت مواجهند. امروز فریاد شجاعت و مظلومیت ملت فلسطین را از زبان دخترکان مظلوم فلسطینی و چهره غرقه به خون کودکان غزه می‌بینیم. امروز چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را از قاب خونین غزه آشکارتر از همیشه می‌بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه با طرح این سوال و کنایه به سازمان‌های مدعی بین المللی در خصوص حقوق بشر، که آیا کمیته حقیقت یاب برای جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود؟، اضافه کرد: ایران به عنوان کشور مسؤول و متعهد به پیگیری حقوق مظلومان در جهان در ارتباط با مسأله فلسطین همواره با حساسیت و دقت حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه و پیگیری قرار داده است. در مورد تحولات اخیر ایران هم در حوزه سیاسی و هم بین‌المللی تلاش‌های خود را برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین افزایش داده است.

کنعانی با بیان اینکه بمباران منازل و زیرساختهای غزه و جنگ علیه مرده عادی متوقف و امکانات درمانی گسیل شود، افزود: آمار نگران کننده ای از کشتار مردم عادی بویژه کودکان را شاهدیم که بنابر اخبار موجود به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران تلاشهای دیپلماتیک خودش را آغاز کرده است. گفتگو با کشورهای عریی و منطقه ای و کشورهای دارای نفوذ هستند و حساسیت نشان میدهند و کشورهاییک ه در شورای امنیت دارای نقش هستند مثل روسیه و چین و گفتگو با دبیرکل سازمان ملل و ... از جمله این اقدامات است.

نشست فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی چهارشنبه برگزار می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: سازمان همکاری می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و در این ارتباط نامه مکتوب به دبیر کل  این سازمان فرستاده شد برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه و ما آمادگی را برای میزبانی هم اعلام کردیم و قرار شد اجلاس کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی روز چهار شنبه در سطح وزرای خارجه در جده مقر آن برگزار شود. این تلاشها استمرار پیدا خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به سفر منطقه ای وزیر و گفتگوها با تمرکز بر موضوع فلسطین و دیدار با رهبران گروه های مقاومت برای بررسی آخرین وضعیت و بررسی ظرفیت ها برای پایان بخشیدن به حملات اسرائیل و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: رییس جمهور هم از ظرفیت های دیپلماسی عالی استفاده و تماسهایی با همتایان خود در برخی کشورها انجام دادند.

وی ادعای برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی در خصوص احتمال ورود ایران به جنگ غزه در صورت تداوم این حملات را فضا سازی و تلاش برای انراف افکار عمومی از موضوع حمایت و مسئولیت آمریکا در قرار رگفتن کنار اسرائیل و جنایات این رژیم خواند و گفت: گسیل ناوها معنایی جز حمایت از ظالم در مقابل مظلوم ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در خصوص توقف جنگ با مقاومت هم رایزنی دارد؟ تأکید کرد: این مقاومت است که باید درباره مسائل خودش تصمیم بگیرد حماس و مقاومت می ‌وید انچه انجام داده پاسخ به اقدامات صحیونیستها پس از بارها هشدار در خصوص توقف ترور روزانه آزار و اذیت زندانیان و تعرض به مسجد الاقصی بوده است.

مبادله اسرا در شرایط تداوم حملات ممکن نیست

کنعانی اضافه کرد: در این مرحله آنچه مقاومت انتظار دارد و به ما هم منتقل کردند اینست که جامعه جهانی و کشورهای اسلامی تلاش کنند به جنایات علیه مردم غزه پایان دهند و یک کریدور انسانی باز شود برای چندین هزار مجروح و انتقال غذا و دارو. ما از مقاومت شنیدیم که برای ادامه ایستادگی هیچ مشکلی نداریم و تا مدت طولانی از توان نظامی برای ماندن در میدان برخوردارند. اما رژیم صهیونیستی جنگ را به مناطق مسکونی کشانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: دیگر اینه انتظار داشتند در اجلاس سازمان همکاری یک موضع قاطع از کشورهای اسلامی دیده شود. همچنین مقاومت فلسطین به ما اعلام کردند  آماده مبادله اسرای غیر نظامی هستند اما این امر نیاز به مقدماتی دارد که در شرایط موجود و تداوم حملات علیه مردم غزه ممکن نیست.  

وی با بیان اینکه متهم کردن و توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومتی در فلسطین به عنوان کسی که این شرایط را ایجاد کرده یک اتهام زنی باطل است. مقاوت فلسطین به نمایندگی از ملت فلسطین و همه فلسطینی‌ها در جبهه مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حضور دارد. گروه‌های مقاومت فلسطینی مستظهر به حمایت فلسطین هستند. متهم کردن یک گروه تلاش برای تغییر جای ظالم و مظلوم است. مقاومت حق ملت فلسطین است. از مقاومت گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی همه ملت فلسطین حمایت می‌کنند. رژیم صهیونیستی در میدان بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست فاحش نظامی، ‌امنیتی و اطلاعاتی رژیم در میدان در مقابله با جریانات مقاومت فلسطینی بود و برای جبران شکست همه توان خود را برای مقابله با ملت فلسطین  و شهروندان فلسطین به کار برد.

 کنعانی تأکید کرد:  آنچه در غزه رخ داد جنایت جنگی است. قطع آب و ممانعت از ورود دارو و تجهیزات پزشکی توسط این رژیم انجام می‌شود و این اقدامات با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد و تداوم این رویکرد وحشیانه می‌تواند فضای منطقه‌ای را ملتهب و شرایط را از کنترل خارج کند. در صورت استمرار چنین سیاست غیرانسانی همه احتمالات وارد است. ملت فلسطین حق دفاع از خود را دارد.

مقاومت توان رویارویی تعیین کننده با ارتش اسرائیل را دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره ادعای مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص تداوم جنگ تا نابودی و محو کامل حماس گفت: جنگ جاری علیه حماس نیست علیه مقاومت است. در این جنگ حماس تنها نیست و همه گروه هایی فلسطینی که در اصل مقاومت متفق القول هستند در کنار حماس هستند. نکته بعدی این است که گروه های مقاومت تاکید می کنند که آنچه رخ میدهد نه جنگ علیه مقاومت بلکه جنگ ظالمانه علیه ملت بی دفاع فلسطین است نه بین دو نیروی نظامی و چنانچه ارتش رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی وارد شوند مقاومت توان رویارویی تعیین کننده با آنها را دارد.

بکارگیری سلاح‌های ممنوعه توسط اسرائیل و آمریکا قابل پیگرد است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در مورد امکان مستند سازی و پیگیری بکارگیری سلاح‌های ممنوعه اهدایی آمریکا توسط رژیم صهیونیستی علیه غزه هم تأکید کرد: این اولین بار نیست که صهیونیستها در جنگ های منطقه ای از این سلاح ها استفاده می‌کنند. در طول جنگ های مختلف که به منطقه از جمله لبنان و غزه تحمیل کرده‌اند به دفعات از تسلیحات ممنوع استفاده کردند و اینها مستند است.  

کنعانی اضافه کرد:در مجامع بین‌المللی کشورهایی هستند که با نفوذ و استفاده از قدرت خود مانع پیگرد حقوقی صهیونیست ها هستند در حالی که قطعا هم رژیم صهیونیستی مستوجب پیگرد حقوقی و قانونی است. هم کشورهایی که امکان و اجازه استفاده از این تسلیحات را به صهیونیست ها می‌دهند و در صورت مستند سازی درر محاکم بین المللی قابلیت پیگیری دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقش درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی در وضعیت فعلی سرزمین های اشغالی و فلسطین  گفت: حرکت برخی‌ به سمت عادی سازی روابط با این رژیم تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین و اراده آنها برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی سرزمینشان نخواهد داشت. ملت فلسطین اخیر نشان داد که از اراده و خواست و توان و قدرت لازم برای مقابله با اقدامات ضد انسانی این رژیم برخوردار است و در تلاش برای آزادسازی سرزمین خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. این ملت فلسطین است که نسبت به سرنوشت خود تصمیم می گیرد و آن را رقم خواهد زد.  

استفاده از ظرفیت چین و روسیه برای مهار بحران

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها با چین و روسیه گفت: با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت به تحولات در فلسطین از تلاش‌های دیپلماتیک  دریغ نخواهیم کرد. گفت‌وگوهای مختلفی را وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف انجام داد. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل کلیدی است و در قبال صلح و امنیت بین‌المللی مسؤولیت دارد و باید به آن عمل کند. گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین با نگاه به اهمیت نقش این دو کشور در عرصه بین‌الملل و عضویت آنها در شورای امنیت است. همه معتقدند شرایط بسیار حساس و نگران کننده است و در صورت عدم مدیریت بحران دامنه بحران می‌تواند فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یافته و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند.

کسترش جنگ محدود به یک جبهه نخواهد بود

وی درباره گسترش جنگ در منطقه گفت: اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها و اقدامات افراطی دولت نتانیاهو در غزه و کرانه باختری باعث واکنش مقاومت فلسطین شده است، تداوم این اقدامات جنایتکارانه می‌تواند اوضاع را از کنترل همه خارج کند. باز شدن جبهه جدید محدود به یک جبهه نمی‌تواند باشد. صهیونیست‌ها با این اقدامات خودشان را در معرض همه طرف‌هایی قرار می‌دهند که خود را در حمایت از ملت فلسطین متعهد می‌دانند.

کنعانی افزود: اقدام تحریک آمیز و جنایت جنگی واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه دارد. ملت فلسطین در دفاع از خود دست بسته نیست و ملت‌های جهان خود را نسبت به حمایت از حقوق انسان‌ها و ملت فلسطین متعهد می‌دانند

مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح همکاری کند

وی در خصوص امکان بازگشایی گذرگاه رفح از سوی مصر هم گفت: فعلا تنها گذرگاهی که امکان گسیل کمک‌های انسانی دارد این گذرگاه است. فشار صهیونیست ها زیاد است که اجازه ندهند از این گذرگاه کمک‌های انساندوستانه منتقل شود. دولت مصر در تلاش است و از فشارها بر دولت مصر مطلعیم. وضعیت انسانی غزه وضعیت خاصی است و انتظار به حق مردم غزه است که کمک‌های انسانی ارسال شود. با مصر صحبت کردیم و با صلیب سرخ هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. ارتباط ایران با صلیب سرخ جهانی برقرار است. در بیروت هم امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل گفت وگو و آمادگی خود را برای ارسال کمک‌ها اعلام کردیم. امیدواریم دولت مصر فارغ از فشارهایی که به آن وارد می‌شود با همکاری کشورهای اسلامی کمک‌های انسانی به غزه ارسال و کریدور انسانی باز شود که مجروحان بد حال غزه به مناطق درمانی دیگر کشورها منتقل شوند.

 سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در مورد احیای روابط با مصر اظهار داشت: سفر انجام شده از ایران در چارچوب شرکت در اجلاس صندوق توسعه اسلامی بود و در همان چارچوب گفت‌وگوی دوجانبه با همتای مصری انجام داد. همکاری‌های اقتصادی و تجاری در سطوح مختلف وجود داشته است و سوابق این همکاری‌ها به چندین دهه گذشته برمی‌گردد. علاقه‌مندی مشترک وجود دارد که منطبق با سوابق همکاری‌های مشترک است و اینکه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تقویت یابد و در این خصوص اتفاق نظر دارد 

گام‌های تکمیلی توافقنامه امنیتی با عراق

کنعانی درباره مذاکرات امیرعبداللهیان با الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در بغداد و مسئله اجرای کامل توافقنامه امنیتی نیز تصریح کرد: گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و تمرکز گفت‌وگوها بر موضوع فلسطین و شرایط جاری در غزه بود و درباره برخی موضوعات دوجانبه و از جمله اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور توضیحاتی داده شد. مشاور امنیت ملی عراق در این خصوص اقدامات به عمل آمده را توضیح داد و بر عزم و اراده دولت عراق برای تکمیل اقدامات در چارچوب توافق تأکید جدی کرد و اینکه دولت عراق متعهد به تکمیل این روند است و کمیته مشترکی که اکنون ناظر بر اجرای توافق است در نشست‌های دوجانبه در حال پیگیری هستند و گام‌های تکمیلی برای اجرای آن برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مرود اجلاس یک کمربند - راه در پکن و حضور پوتین در این نشست و نقش ایران گفت: از ابتکار کمربند - راه که می‌تواند به رونق تجارت در مسیر کشورهای این ابتکار شود استقبال کردیم و تلاش‌های خودمان را انجام دادیم. این ابتکارات با نگاه به منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است و می‌تواند منافع مشترک همه کشورهای عضو و شریک این ابتکارعمل‌ها را تامین کند. این ابتکارات مورد حمایت ایران است و در این خصوص با چین هم مشورت‌ها و تبادل نظرهای خوبی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی شایعات و اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص امکان توقیف مجدد پولهای منتقل شده ایران به قطر هم گفت: اظهاراتی از این دست که مقام‌های آمریکایی مطرح می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و نوعی فرار به جلو است و در خصوص مبالغ آزاد شده ایرانی هیچ تحول جدیدی رخ نداده و این منابع متعلق به ملت ایران است و در چارچوبی که تعریف و تضمین شده در دسترس ایران است و ایران متناسب با نیاز خود از آن بهره‌برداری و استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.