مدیرکل ثبت اسناد استان مرکزی از صدور سند ۲ میلیون اراضی ملی در استان خبر داد.

صدور سند ۲ میلیون اراضی ملی در استان مرکزی

به‌گزارش قدس آنلاین، حسین دلاوری شامگاه چهارشنبه در آیین واگذاری اسناد کاداستری (حدنگاری) روستای امان‌آباد اراک در جمع روستاییان، اظهار داشت: ساکنین و اهالی روستاها در توسعه روستا نقش بسزایی دارند و بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد کشور است که ثبات اشتغال را به همراه دارد و سبب توسعه روستاها می‌شود.

وی با بیان اینکه صدور اسناد اراضی کشاورزی سبب هویت‌بخشی به املاک می‌شود، افزود: یکی از اقدامات مهم هویت‌بخشی به زمین‌های کشاورزی است، بنابراین افرادی که دارای نسخ زراعی هستند می‌توانند با ارائه تصویر نسخ زراعی و مدارک هویتی سند تک برگی دریافت کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی تصریح کرد: حد نگاری و تثبیت اراضی کشاورزی یک ضرورت انکارناپذیر است که در قانون جامع حدنگاری به آن پرداخته شده است، از سال ۸۸ به بعد تمامی اسناد دفترچه‌ای حذف و اسناد به صورت تک برگی صادر می‌شود که این نوع سند مزایای ویژه‌ای دارد به‌طوری که امکان اختلاف و تعرض را به حداقل می‌رساند.

دلاوری عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری باید متر به متر اراضی کشاورزی حدنگاری و برای آنها سند صادر شود و از زمین‌خواری، جنگل‌خواری و رودخواری جلوگیری شود و به عبارتی باید برای ۱۰۰ درصد اراضی سند تک برگی صادر شود.

وی ادامه داد: یکسری موانع قانونی در کل کشور در زمینه صدور اسناد کشاورزی وجود داشت که یکی از آن قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی مصوب سال ۸۵ بود که با امر حکومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری باید برای هر زمینی با هر مساحتی سند حدنگاری صادر شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی بیان کرد: در هفته قضائیه امسال اعلام شد که تمام معاملات عادی باید بی‌اعتبار شود و باید مجمع تشخیص مصلحت نظام این قانون را تصویب کند و رای بر بی اعتباری اسناد و معاملات عادی دهد، بنابراین مردم باید نسبت به حدنگاری املاک و اراضی خود اقدام داشته باشند و در بحث خانه‌هایی روستایی نیز از طریق بنیاد مسکن با کمترین هزینه اسناد واقع در بافت روستا را دریافت کنند.

دلاوری اضافه کرد: در بحث کشاورزی حد نصاب‌ها برداشته شده و هر زمین کشاورزی به شرط اینکه بعد از سال ۸۵ تفکیک و به قطعات خرد تبدیل نشده باشد جهاد کشاورزی به استعلامات پاسخ مثبت می‌دهد و صدور اسناد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اسناد ۷۰۰ قطعه از اراضی در روستای امان آباد آماده تحویل است، ادامه داد: بیش از ۷۵۰ قطعه در مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰ هکتار، پرونده جمع آوری و به ثبت املاک و اسناد ارسال شده است و در حال صدور سند هستیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی خاطرنشان کرد: اراضی استان مرکزی وسعتی بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار دارد که ۲ میلیون هکتار شامل اراضی ملی است که اسناد آن صادر شده است، از ۹۰۰ هزار هکتار باقی مانده؛ ۴۷۱ هزار هکتار مربوط به اراضی باغی و کشاورزی است که ۲۹۰ هزار هکتار آن حد نگاری شده و برای مابقی فراخوان شده تا مالکان مراجعه و اسناد خود را حدنگاری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.