کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در پنجمین دوره برگزاری، موضوع محوری «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه ظلم برای هیچ کس» و ایجاد توجه جهانی به اندیشه های توحید محور و عدالت گستر امام رضا(ع) را در دستور کار خود قرار داده است.

کنگره جهانی حضرت رضا(ع)؛ تلاش در ایجاد توجه جهانی به اندیشه های توحید محور و عدالت گستر رضوی

دی ماه 1402مهلت ارسال چکیده مقالات به پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) 

کنگره جهانی حضرت رضا(ع)؛ تلاش در ایجاد توجه جهانی به اندیشه های توحید محور و عدالت گستر رضوی

کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در پنجمین دوره برگزاری، موضوع محوری «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه ظلم برای هیچ کس» و ایجاد توجه جهانی به اندیشه های توحید محور و عدالت گستر امام رضا(ع) را در دستور کار خود قرار داده است. این کنگره که توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می شود، از آغاز فراخوان خود طی یک سال گذشته تاکنون هفت پیش نشست بین المللی برگزار کرده، قرار است اجلاسیه پایانی خود را اردیبهشت ماه 1403 همزمان با دهه کرامت برگزار کند.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر این کنگره در اهمیت موضوع این دوره این طور می گوید: انتخاب موضوع عدالت برای همه و ظلم به هیچکس از یک سو، بازخوانی یک نیاز عمومی در جهان است. از سوی دیگر اگر ما به روح و اصول دین نظری بیفکنیم و به عرصه اجتماعی آن توجه کنیم، در می یابیم که عدالت بنیادی‌ترین امری است که در ساختار اندیشه الهی و اسلامی وجود دارد. به فرمایش امیر المومنین: «العدل حیات الاحکام» عدل بنیان احکام الهی است. در واقع با عدل همه احکام احیا و بدون عدل همه احکام تعطیل می‌شود، لذا با توجه به روح دین عدالت در کانون بحث‌های ما قرار دارد. اگر به وضعیت امروز جهان توجه کنیم، می‌بینیم که موضوع عدالت اهمیت بیشتری پیدا کرده است برای اینکه ظلم و تبعیض افزایش پیدا کرده است. ما با ظلم‌های ساختاری در جهان مواجه هستیم، ظلم‌هایی که استعمار تولید کرده است؛ استعماری که نسل کشی‌ها کرده است، نسل‌ها را به بردگی گرفته و کشتارهای جمعی را در جهان رقم زده است.

 

 هدف؛ گردهم آمدن ذیل اندیشه توحید محور و عدالت گستر امام رضا(ع)

اما اگر بخواهیم با اهداف متعالی این کنگره بیشتر آشنا شویم، در سیاست گذاری های دبیرخانه کنگره آمده است: هدف از کنگره جهانی امام رضا(ع)، گردهم آمدن اندیشه‌های کانونی ذیل اندیشه توحید محور و عدالت گستر امام رضا(ع) برای استقرار حقیقت الهی به جای سلطه‌گری‌های شیطانی است و ایجاد مفاهمه و همگرایی در خصوص مفاهیم عام از جمله عدالت، حقیقت، کرامت تبعیض، ظلم، منازعه و حل منازعه دستور کار اصلی کنگره به شمار می‌رود. 

 همچنین انتظار می‌رود اشتراک تجربه زیسته ملت ها در سطح سیاست‌سازی و کنش گری درک بهتری از هنجارسازی و نظام مند ظلم و تبعیض در جهان معاصر ایجاد کند که مقدمه همبستگی جهانی برای مقاومت در برابر فساد و بحران هویت و تحقق عدالت فراگیر خواهد بود.

 

موضوعات اصلی کنگره چیست؟

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) موضوعات مختلفی را ذیل اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استقرار عدالت جهان شمول و مبارزه با انواع ظلم و تبعیض مورد نظر قرار داده است.

نخستین موضوع ماهیت و نگاه هستی شناختی توحیدی به حقیقت عقلانیت و علم در مسیر استقرار عدالت جهان شمول، موشوع دیگر مصادیق عینی و راهبردهای تقویت عدالت توحید گرایانه در زندگی روزمره انسان موحد در سطوح ملی و فراملی و سومین موضوع استقرار عدالت مبتنی بر مدارا و احترام با تقویت فرصت های همبستگی اجتماعی و دینی و انطباق پذیری فرهنگی در سطح ملی و فراملی است.

همچنین شناخت مکانیسم‌های هنجارسازی و اشکال تبعیض، ظلم، نفرت و اقدامات مناسب برای تقابل با آن و تکوین فرهنگ مقاومت برای استقرار عدالت و حقیقت با مرور تجربه‌های موفق و ناکام در جهان و پیوند آن با جهاد برای دفع ظلم و تبعیض اجتماعی از دیگر موضوعات این دوره از کنگره است.

از دیگر موضوعات می‌توان به استخراج تدبیر رضوی برای حل مسائل فکری و اجتماعی نوپدید مانند پوچ گرایی، تکثرگرایی و نسبیت‌گرایی معنازدایی و بحران هویت، بحران ناپایداری نهاد خانواده و ترسیم افق های آینده و شناسایی ظرفیت ها و موانع پیشرو در توسعه و تحکیم عدالت و حقیقت با توجه به ویژگی های زمینه ای و زمان و مکان محور و راهبردهای مداخله مطلوب در حمایت از تحقق آن اشاره کرد.

مهلت ارسال چکیده مقالات

طبق اعلام دبیرخانه، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. علاقمندان برای ارسال چکیده مقالات تا ۲۲ دی ۱۴۰۲فرصت دارند و چکیده مقالات دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ داوری خواهد شد. زمان ارسال متن کامل مقالات ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ اعلام شده است و  داوری این مقالات نیز در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

پژوهشگران و نویسندگان می‌توانند چکیده گسترده ،مقاله ۵۰۰-۷۵۰ کلمه را در فرمت ورد و نه پی دی اف با فونت B Nazanin ، سایز ۱۴ و متشکل از عنوان مقاله واژگان کلیدی و مشخصات کامل نویسنده در وبگاه کنگره ثبت نمایند.

ارائه دهندگان مقالات و مشارکت کنندگان طبق اطلاعات وبگاه کنگره هزینه ثبت‌نام را می‌پردازند. کمیته علمی کنگره تعداد معدودی نیز بورسیه به مقالات نوآورانه و برگزیده اختصاص خواهد داد.

از علاقمندان دعوت می‌شود برای اطلاعات بیشتر به وبگاه گنگره به آدرس https://gcir.imamreza.ac.ir/fa مراجعه و همچنین می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با آدرس پست الکترونیک geir@imamreza.ac.ir مکاتبه نمایند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.